۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۷۰۵۶۲
از سوی معاونت مسکن مرکز خدمات حوزه مطرح شد؛

سیاست های جدید مرکز خدمات در زمینه مسکن طلاب

حجت الاسلام اکبری با تشریح سیاست های جدید مرکز خدمات در زمینه ساخت مسکن برای طلاب، توجه به مناطق محروم، نخبه گرایی و تمرکز زدایی از قم را از اولویت های مدنظر عنوان کرد.
اکبری معاونت مسکن مرکز خدمات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اکبری در همایش حوزویان مهندس که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به آیه 61 سوره هود گفت: در اسلام موضوع مسکن، عمران و آبادی بسیار مهم است و در بخش های مختلف منابع دینی به این موضوع پرداخته شده است.

معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه ادامه داد: در قرآن کریم نیز بیش از 73 مرتبه از کلمه بیت استفاده شده که 12 مرتبه بیت الله، 2 مرتبه بیت المعمور و بیش از 50 مرتبه به عنوان مکان مورد استفاده برای زندگی انسان بیان شده است.

وی با بیان این که اسلام خانه و بیت را محل سکونت می داند و برای آن ارزش قائل است، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می گوید وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ بُيُوتِکُمْ سَکَناً خانه چه ازنظر مادی و از چه نظر معنوی محل تسکین و آرامش است که باید هر دو آرامش در خانه ایجاد شود.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: در روایات آمده است در منزلی که خراب است سکونت نداشته باشید به دلیل این که هر روز قسمتی از آن خراب می شود در نتیجه موجب می شود آرامش اهل منزل از بین برود؛ همچنین گفته شده مستحب است در منزل محل مناسبی برای عبادت در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در روایات برای ساختن منزل ویژگی هایی از جمله محکم و قوی بودن، غصبی نبودن مکان و در نظر گرفتن حق همسایه و بالاتر نبودن ساختمان از ساختمان همسایه بیان شده است که این گونه موارد کمتر گفته شده و متأسفانه خلاف آن نیز مشاهده می شود.

معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه با تصریح بر این که اسلام با تجمل گرایی مخالف است، اظهار کرد: در اسلام خانه بزرگ داشتن مد نظر است نه خانه تجملاتی و این دو بایکدیگر متفاوت هستند؛ اسلام با کاخ ساختن مخالف است و نخستین فردی که در اسلام کاخ ساخت معاویه است.

وی با بیان این که نگاه اسلام به خانه سکونت است نه سرمایه گذاری، افزود: متأسفانه برخی خانه می خرند برای این که سرمایه گذاری انجام دهند اما اسلام نگاهش به خانه برای سکونت است چنانچه امام علی(ع) می گوید اولین سرمایه گذاری جوان باید خانه باشد و هنگام نیاز آخرین چیزی را که می فروشد باید خانه باشد.

حجت الاسلام اکبری عنوان کرد: در شرایط امروزی کسانی که می توانند در ترویج ساخت و ساز اسلامی تلاش کنند شما عزیزان حاضر در جلسه هستید، شما هستید که می توانید معارف اسلام در زمینه معماری را به گوش مردم و مسؤولان برسانید.

وی در پایان به سیاست های مرکز خدمات در زمینه مسکن اشاره کرد و گفت:  سیاست های اصلی مرکز خدمات در دوره جدید شامل نخبه گرایی، توجه به مناطق محروم، تمرکز زدایی از قم و توزیع روحانیت در اقصی نقاط کشور و شهر براساس مسجد محوری است./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات