۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۵۷۰۵۴۷
در جدیدترین شماره ماهنامه فکه می‌خوانیم؛

مصائب شیعیان کشور آذربایجان| معرفی کتاب "پرواز آتش"

مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، در صد و هشتاد و دومین شماره ماهنامه فکه به بررسی مصائب شیعیان کشور آذربایجان و معرفی کتاب "پرواز آتش" پرداخته است.
ماهنامه فکه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هشتاد و دومین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه ویژه دی ۹۶ را به سردبیری علی حسین‌پور منتشر کرد.

این ماهنامه در هفت بخش یادداشت‌ها، چشم‌انداز، موج بیداری، گذر از تاریخ، روایت راوی، مدافعان حریم و فکه+ سامان یافته است.

در بخش یادداشت‌ها عنوان‌های: فاجعه انسانی، صد و نوزدهمین شاهد و جای نگرانی را مطالعه می‌کنیم.

با استقامت، از دیروز تا امروز، دهه شصت و ماه عسل کوتاه نیز مطالب بخش چشم انداز است؛ ضمنا در بخش موج بیداری این ماهنامه عنوان‌های: مصائب شیعیان و آتش‌بازی در شام بررسی و موضوع‌هایی همچون تا چهل سالگی و سپاه و بازوی انقلاب نیز در بخش گذر از تاریخ واکاوی شده است.

همچنین در بخش روایت روای موضوعاتی همچون: دستمزد علی شهادت بود، پیام‌رسانان شهدا، زنگ‌ شیرین قرآن، روزی روزگاری، سنگر تمام عیار، حال کردی! و نابودگر 62 را مطالعه می‌کنیم و عنوان جهاد بی‌جغرافیا، خودت را آماده کن، فاتح دل‌ها، هشت قدم و فاطمیون یتیم شدند نیز در بخش مدافعان به چشم می‌خورد.

همچنین عنوان‌های پرواز با آتش و پیشخوان هم در بخش فکه + آورده شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، دستگیری و زندانی کردن علما و رهبران اسلام‌گرا، ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین(ع)، حمایت از افراد منحرف، ممنوعیت حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها، تنها نمونه‌ای از اخبار مربوط به سیاست‌های دین ستیزانه حکومت الهام علی‌اف و وضعیت کنونی شیعیان جمهوری آذربایجان است و اخباری که نشان از وخامت اوضاع فرهنگی و سیاسی مردم مسلمان این کشور دارد، اما چرا حکومت جمهوری آذربایجان چنین سیاست‌هایی را علیه مذهب و شیعیان این کشور در پیش گرفته و مردم مسلمان آذربایجان در برابر سیاست‌های ضد دینی حکومت خود چه واکنشی‌هایی نشان می‌دهند؟ از این رو، انوشه میرمرعشی در بخش مصائب شیعیان به بررسی ارتباط تاریخی حکومت و مذهب شیعه در جمهوری آذربایجان پرداخته و در قسمتی از این یادداشت چنین آورده است:

با گذشت زمان و به ویژه بعد از مرگ حیدر علی‌اف و روی کار آمدن پسر الهام، اخبار پیرامون جمهوری آذربایجان و رژیم اشغالگر قدس علنی‌تر شد. به‌طوری که دو سال قبل مقاله‌ای با عنوان «طرح‌های بین‌المللی برای جامعه» از یک صهیونیست اسرائیلی در «آذرتاج»، خبرگزاری رسمی دولت با روتیتر «جمهوری آذربایجان فانوس دریایی توسعه جهان اسلام است» منتشر شد. این صهیونیست به عیان بر روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان اشاره کرده است.

البته به غیر از انتشار مقالاتی از این دست، ارتباط وسیع«الله شکور پاشازاده» رییس اداره مسلمان قفقاز (منصوب حکومت علی‌اف) با سران و خاخام‌های صهیونیست و عکس‌های متعدد او با سران اسراییل غیرقابل کتمان است.

در بخش دیگر این یادداشت، زیر عنوان «مبارزه هم چنان ادامه دارد...» چنین آمده است:

با وجود رفتارهای سرکوب‌گرایانه حکومت لائیک جمهوری آذربایجان، مسلمان این کشور با شور و حرارتی وصف ناپذیر به مبارزات خود برای به دست آوردن حقوق دینیشان ادامه می‌دهند و برگزاری پرشور مراسم عزاداری محرم و صفر با وجود ممنوعیت‌ها و سرکوب‌ها عزم آهنین شیعیان آذربایجان را برای رسیدن به آرمان اسلامی نشان می‌دهند.

مهدی هادوی در بخش معرفی کتاب به بررسی کتاب «پرواز با آتش؛ خاطرات امیر تیپ خلبان جانباز محمد عتقیه‌چی» پرداخته و این کتاب را این گونه معرفی کرده است:

امیر سرتیپ «محمد عتیقه‌چی» خلبان و جانباز دفاع مقدس است. آن طور که در مقدمه کتاب خاطراتش آمده، در یک سفر آسمانی، که سفری از جنس پروازهای جنگی بلکه در یک سفر حج عمره با پیشنهاد ثبت خاطراتش روبه رو شده، پذیرفته و حاصل بیش از 140 ساعت مصاحبه، کتابی شده با عنوان «پرواز آتش».

 کتاب خاطرات شفاهی این خلبان از نثر روایتی موجز و بی تکلفی بهره‌مند است که بی شک از امتیازهای زبان روای است؛ امتیازی که نویسنده تا پایان کتاب آن به متعهد  مانده است.

 کتاب روایتگر روزها و شب‌ها پر تپ تاپ خلبان و خانواده‌اش است. مدخل کتاب از اعزام به پاکستان شروع می‌شود و شامل خاطرات لحظه‌های ناب حضور در پایگاه‌های ریسالپور، ماری‌پور، و کراچی و آشنایی با فرهنگ مردم پاکستان از نزدیک است.

 مطالعه «پرواز با آتش» را به کسانی که به مسائل مستند تاریخی و خلبانی شکاری البته با محوریت دفاع مقدس علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه این کتاب را با نویسندگی علی زهر عسگری در 512 صفحه و با قیمت 20 هزار تومان در پاییز 1395 به چاپ رسانده است.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هشتاد و دومین شماره ماهنامه فکه را با قیمت ۴۰۰۰ تومان در ۶۸ صفحه منتشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۲/ش

 

ارسال نظرات