۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۵۷۰۵۳۱
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا:

توبه اظهار ندامت به درگاه حق تعالی است

استاد حوزه علمیه گفت: توبه حالتی از پشیمانی است که هر زمانی ممکن است درون انسان به وجود آید و او را وادار به عذرخواهی و اظهار ندامت به درگاه حق تعالی کند.
حجت الاسلام فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا استاد حوزه و دانشگاه در کلاس درس اخلاق که شب گذشته در مسجد جامع ازگل برگزار شد، درباره توبه و طلب آن از خداوند متعال، گفت: طلب توبه یعنی از خداوند بخواهیم تا به ما توفیق توبه عنایت کند و دوم اینکه اگر توبه کردیم آن را به درگاه خود قبول کند.

وی افزود: برخی افراد معتقدند در پیری باید توبه کرد یا برخی عوام می‌گویند وقتی به مکه مشرف شدیم، توبه خواهیم کرد در حالی که توبه اصلاً دست ما نیست بلکه حالتی از پشیمانی است که هر زمانی ممکن است درون انسان به وجود آید و او را وادار به عذرخواهی و اظهار ندامت به درگاه حق تعالی کند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: شیخ بهایی معتقد است گناهان مانند سم‌های مضری است که به بدن انسان آسیب می‌رسانند، همین‌طور که واجب است کسی که سم خورده، خیلی زود سم زدایی شود، بر صاحب گناه نیز واجب است خیلی سریع در هر حالی که است خود را از سموم گناه پاک کند.

وی در ادامه بیان داشت: گناه در واقع مانند افساری است که انسان را به هر سو می‌کشاند و او را از گناهی به گناه دیگر سوق می‌دهد، جهنم جایگاه کسانی است که شیطان و نفس بر او غلبه کرده و افسار او را به دست خود گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا اظهار داشت: گاهی ما گناه می‌کنیم اما با خود می‌گوییم مردم گناهان بدتر از این می‌کنند؛ این دسیسه شیطان است تا نفس را قانع کند، انسان را از بازگشت و توبه بازدارد و او را به گناهان بزرگتر تشویق کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند بنده ای را که به سوی خدا توبه کرده و از او طلب عفو و رحمت کرده، قطعا به دلیل رحمانیت و رحیمیت وسیع خود، وست خالی باز نمی‌گرداند و به او نظر لطف و رحمت دارد و او را تعالی می‌بخشد./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات