۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۷۰۵۲۶

انتقاد نویسنده کتاب شهدای مدافع حرم از عدم حمایت دستگاه ها در ترویج آثار مدافعان حرم

تألیف کتاب درباره مدافعان حرم آرزوی بسیاری از بازماندگان شهادت است؛ نویسندگانی که اجر دفاع از حرم عقیله بنی هاشم را در به دست گرفتن قلم برای پاسداشت رشادت ها و دلاوری های مدافعانی می دانند که در غربت و به دور از زن و فرزند به رویارویی با وحشیان انسان خواری می پردازند که تشنه به خون شیعه هستند.
علی ساقی، جوانترین نویسنده کتاب مدافع حرم علی ساقی، جوانترین نویسنده کتاب مدافع حرم کتب تألیفی علی ساقی، جوانترین نویسنده کتاب مدافع حرم کتب تألیفی علی ساقی، جوانترین نویسنده کتاب مدافع حرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، دفاع از حریم ولایت و اهل بیت(ع) افتخاری بزرگ و تنها نصیب مؤمنان و مخلصانی می شود که در عقاید استوار و شهادت در چنین مسیری را خواهان باشند. فضیلت مدافعان حرم بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب بالاتر از بسیاری از شهدا است؛ چرا که این بزرگوران برای پاسداری از آرمان های بلند اهل بیت(ع) و ولایت در غربت به شهادت رسیدند.

مدافعان حرم دفاع از حرم اهل بیت(ع) را تکلیفی بر خود فرض کرده و داوطلبانه عازم نبرد با تروریست ها و تکفیری هایی شدند که به صغیر و کبیر، زنده و مرده، انسان و حیوان رحم نکردند و جنایت های مغایر با آموزه های اسلامی مرتکب شده و وهابیت، صهیونیسم و استکبار را شاد و امت اسلام را در حزن و اندوه فرو بردند.

مدافعان حرم با تیزبینی حیله های وهابیت و استکبار را که همانا نابودی مذهب تشیع و نظام اسلامی است درک کرده و با حضور به موقع و نبرد با تکفیری ها در خارج از مرزها امنیت کشور را با رشادت ها و تقدیم جان تضمین کردند.

انعکاس رشادت ها و پاسخگویی به شبهات دامنگیر مدافعان حرم و زنده نگه داشتن یاد آنها نیازمند حضور جدی اصحاب قلم است که در این باره خوزستانی ها چه در دفاع از حرم و چه پاسداشت یاد شهدا پیشقدم بوده و هستند؛ بدین منظور برای آگاهی از آخرین فعالیت های صورت گرفته در حوزه نشر کتاب و پژوهش در زمینه مدافعان حرم با علی ساقی، جوانترین نویسنده کتب شهدای مدافع حرم همگام و همنوا شده و از علل تألیف کتاب، همراهی و کارشکنی های برخی نابخردان پرس و جو کردیم.

آنچه در پیش رو می خوانید حاصل گفت وگوی ما با جوانترین نویسنده کتاب در حوزه دفاع از حرم است.

رسا ـ به عنوان نخستین سؤال خود را معرفی و علل تألیف کتاب درباره شهدای مدافع حرم را بیان کنید؟

علی ساقی هستم از متولدین دهه هفتاد، که بیشتر درباره جوانان دهه مذکور تصور می شود از فرهنگ شهادت و ایثار دور هستند اما شهیدان حججی و دانشگری نشان دادند که جوانان این دهه با فرهنگ شهادت آمیخته و ادامه دهنده آن هستند.

در دوران ابتدایی یادم می آید کتابچه های مرتبط با شهدا به ویژه شهید بهنام محمدی را مطالعه و بسیار علاقه مند به آشنایی با شهدا و ادامه راهشان بودم، در ادامه دوران تحصیل و حضور در مناطق عملیاتی به عنوان خادم شهدا با مردانی آشنا شدم که روحیه والایی برای استقبال از شهادت داشتند و دغدغه شان این بود که مبادا شهید نشوند. این‌ عزیزان ما را با فرهنگ شهادت آشنا کردند و بعدها خود به قافله عظیم شهدا پیوستند.

تألیف کتاب درباره شهدای مدافع حرم یک آتش به اختیار است که پیش از بیانات امام خامنه ای در رابطه با آتش به اختیار انجام شد. در خلال تألیف کتب درباره اینکه چرا حضرت آقا باب حکم جهاد را صادر نمی کنند متوجه شدم که معظم له حکم جهاد فرهنگی را صادر کرده است و با گذر زمان و بحث شهدای مدافع حرم، حکم آتش به اختیار از سوی رهبری صادر شد تا عدم فعالیت دولت در این بخش جبران شود.

رسا ـ در تألیف کتب شهید مدافع حرم با چه سختی ها و مشقت هایی روبرو و چه اقداماتی انجام دادید؟

در نخستین سالگرد شهادت شهید منیعات نخستین مدافع حرم به یکی از ادارات مراجعه و بیان کردم که اندکی هزینه برای پاسداشت سالگرد این شهید بزرگوار نیاز است اما به صراحت اعلام شد مبلغی پرداخت نمی شود و حتی بیان شد که نیازی نبود شهید بزرگوار برای دفاع از حرم جان دهد.

در قبال چنین جوابی بی تفاوت نمانده و آتش به اختیار عمل کردیم بدین صورت که با حضور در میان خانواده شهید و گفت و گو با دوستان و آشنایان شهید، گام های اولیه تألیف کتاب را درباره شهید بزرگوار برداشتیم. در ادامه با دیگر دوستانی که فعالیت فرهنگی در دیگر مجموعه ها داشتند، آشنا شدیم و با همکاری و همفکری بچه های مسجد النبی شهرک دانشگاه اهواز (که البته از قدیم الایام بنده در این گروه رشد پیدا کردم) منبع اطلاعاتی عظیم شهدای مدافع حرم را کلید زدیم و در آن نخست اطلاعات همه شهدای مدافع حرم استان خوزستان را جمع آوری کرده و با خانواده هایشان ارتباط برقرار کردیم.

برای هر شهرستان نیروهایی فرستادیم تا زندگی نامه شهدا را گردآوری کنند؛ گستره اطلاعاتی به دست آمده سبب شد تا مجموعه کتاب کاملی از وصیت نامه شهدای مدافع حرم استان خوزستان تهیه شود و در این باره حتی وصیت نامه شهدای چهار استان دیگر نیز تهیه شد.

رسا ـ در خلال صحبت هایتان مطالبی درباره گروه فرهنگی شهدای مدافع حرم شهرک دانشگاه اهواز بیان کردید در صورت امکان توضیحات بیشتری درباره این گروه بیان کنید؟

پس از این که در جبهه مقاومت استان عزیزمان خوزستان شهدای زیادی را تقدیم کرد، با گذر ایام در سال 94 از بین رفقای عزیزمان شهدای مدافع حرمی تقدیم سیده زینب(س) شد؛ از آنجا که در منطقه گلستان اهواز شهدای مدافع حرم زیادی تقدیم کردیم بر آن شدیم تا برای شهدای مدافع حرم کار کنیم، برنامه بگیریم و کتاب و مستند و ویژه نامه و... کار کنیم.

شهدای مدافع حرم خوزستان مظلوم هستند حال آنکه در اصفهان بودجه خاصی برای شهدای مدافع حرم در نظر گرفته شده تا برای هر کدام از شهدا کتاب اختصاصی نوشته شود، حتی برای برخی از شهدای ما دیگر استان ها کتاب نوشته اند. اما خوزستان با بیشترین شهید مدافع حرم نباید برای شهدا دچار تبعیض شده و جوانانمان را از فیوضات و معرفت آنها محروم کنیم.

بچه های گروه فرهنگی ما با واسطه های فراوان همه موارد از قبیل شماره تلفن خانواده شهدا، رفت و آمد اعضای گروه، کمک های مالی و مباحث اطلاعاتی را با جان و دل تقبل می کردند که قطعا با نبود چنین دوستان و گروه فرهنگی شهدای مدافع حرم، شهدای ما‌ ییشتر مظلوم می شدند.

رسا ـ در راستای تألیف کتب شهید مدافع حرم چه اقداماتی صورت گرفته و تاکنون چه کتاب هایی نوشته شده است؟

کتاب پاسداران حرم به همت آقای سالمی نژاد و نشر نیلوفران را برای نخستین بار تألیف کردیم که در آن همه شهدای مدافع حرم ذکر شدند اما از ‌آنجا که حجم کتاب بسیار زیاد و خواننده را خسته می کند از این رو تصمیم گرفتیم تا کتاب هایی تألیف کنیم که بیشتر از ۵ دقیقه وقت خواننده را نگیرد و ماحصل چنین کاری تهیه کتاب 5 دقیقه با بهشتیان است.

مجموعه 5 دقیقه با بهشتیان را که درباره تمامی شهدای مدافع حرم استان است، کار کردیم و تا به حال زندگی نامه شهیدان نوری، الیاسی، نظری، رشیدپور، کیهانی، نادر حمید به عنوان کار اولیه تالیف شدند.

یکی از مشکلات پیش روی ما آن است که برای کتب شهیدان مدافع حرم ارزش ریالی بالایی در نظر گرفته شده است اما اگر از سود و هزینه کمتری برای این کتاب ها استفاده کنیم قطعا در کمترین زمان، بیشترین مفهوم ها را منتقل کرده ایم.

در گذشته مجموع یادمان هایی از سوی نشر نیلوفران درباره برخی از شهدای دفاع مقدس نوشته شده بود اما ما پیشنهاد دادیم تا چنین ایده ای درباره مدافعان حرم اجرایی شود چرا که امروزه شهدای مدافع حرم مظلوم و شبهه های زیادی درباره علل حضور آنها در سوریه گفته شده است؛ از این رو با جناب آقای سالمی نژاد کتابچه های شهیدان نوری و مجدی را نوشتیم.

در مورد وصیت نامه های شهدا متوجه شدیم که برخی از شهدا وصیت نامه ندارند و یا برخی شهدا که مفقود الاثر بودند وصیت نامه آنها را گردآوری کردیم بعضا هم توصیه نامه شهدای فاقد وصیت نامه را تهیه کردیم که در این باره آخرین صحبت های رد و بدل شده شهدا با خانواده ها را مورد توجه قرار دادیم.

رسا ـ در طی صحبت هایتان از حمایت های نهادها و اشخاص حقیقی سخن گفتید، آیا نهادها و شخصیت های حقیقی و حقوقی از فعالیت های جناب عالی در تألیف کتب شهیدان مدافع حرم حمایت هایی کرده اند؟

در بعضی موارد حمایت هایی شده است از جمله در بحث شهدای مدافع حرم که معاونت محترم بنیاد شهید وامور ایثار گران استان در بحث گردآوری خاطرات و بودجه نهایت همکاری را مبذول داشتند اما در بعضی موارد کماکان در قبال مدافعان حرم کارشکنی صورت می گیرد.

در بیشتر کتاب ها از دست نوشته ها و تصاویر شهیدان استفاده شده است اسپانسرهایی برای کتب شهیدان پیدا شده و کمک هایی کردند از جمله اینکه سپاه استان حامی کتاب پاسداران حرم بود و در تألیف کتب شهیدان نوری و جدی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان کمک هایی صورت گرفت.

کتاب شهید نادر حمید از طرف یکی از نهادهای دولتی در خارج از استان حمایت شده و در آنجا چاپ خواهد شد چنان که کار تألیف کتاب شهید ناصر مسلمی سواری کلید خورده و دوستان مصاحبه گر فرستاده شده و دراین باره قول حمایت از چاپ کتاب از سوی یکی از نهادها داده شده است.

رسا ـ تعداد نسخه های چاپی کتاب ها و میزان پیشرفت هر کدام تا چه میزان پیشرفت رفته است؟

کتاب شهدای مدافع حرم امیدیه در مراحل تألیف به سر می برد و کتاب شهیدان دیگری هم دردست تالیف داریم.

در رابطه با روحانیون شهید مدافع حرم ما برای شهدای حوزه قبلا با همکاری حوزه علمیه، ویژه نامه ای نوشته و چاپ کردیم اما اکنون با همکاری برخی از طلاب به طور خودجوش کتابی برای همه شهدای روحانی و طلبه استان تهیه می کنیم.

وصیت نامه 210 شهید مدافع حرم از کشور را گردآوری کرده و در حال بازبینی آنها هستیم و بنا داریم در چند جلد کتاب آنها، تألیف و در سال 97 رونمایی کنیم.

در زمینه چاپب باید گفت که پایه چاپ هر کتاب را هزار نسخه در نظر گرفتیم اما کتب جیبی را در حدود 2 تا 3 هزار نسخه متصور هستیم.

مجموعه فرزندان خوزستان درباره شهدای هر شهرستان را در نظر گرفتیم که این کتاب دربردارنده زندگی نامه، وصیت نامه و روایت بلند در حد 8 تا 9 صفحه از شهیدان است و بنا داریم تا مجموعه شهدای هر شهرستان را در کتابی به نام مجموعه شهدای مدافع حرم جایگزین کنیم و با جلدی واحد اما اسامی متفاوت چاپ کنیم.

در درازمدت کتاب ها را تجدید چاپ خواهیم کرد و در صورت اضافه شدن هر شهید جدیدی، در چاپ های بعدی به کتاب افزوده خواهد شد و به عبارت دیگر یک دایره المعارف کامل برای شهدای مدافع حرم استان که در بردارنده تصاویر، زندگی نامه و وصیت نامه شهید و چندین خاطره از شهید است تهیه و به مرور زمان تجدید چاپ می کنیم.

رسا ـ در پایان اگر سفارشی به جوانان و همسالان خود دارید، بیان کنید؟

مدافعان حرمی داریم که در مناطق دورافتاده زندگی می کنند و متهم شان می کنند به اینکه برای پول به سوریه اعزام شدند حال آنکه باید پرسید چرا در مناطق محروم و دورافتاده تاکنون زندگی می کنند

شهیدان مختاربند و قربانی وکجباف از مدیران برتر بانک انصار بودند هیچ مشکل مادی نداشتند اما دفاع از حرم ثابت کننده عشق خاصی است؛ امروزه بسیاری برای حضور در سوریه تلاش فراوانی دارند و باید دانست اگر شهدای مدافع حرم نبودند باید در کشور با داعشی ها نبرد می کردیم./9456/گ۴۰۴/ب۱

رسا ـ تشکر از همکاری شما جهت تهیه این گفت وگو

ارسال نظرات