۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۵۷۰۴۳۶
حجت الاسلام والمسلمین محمدی تبیین کرد؛

مراتب معرفت نسبت به خالق هستی

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که کسب معرفت نسبت به بخشی از صفات خداوند واجب است، گفت: امام کاظم(ع) می‌فرمایند کمترین معرفت واجب نسبت به خداوند این است که بنده بداند هیچ‌چیز در این عالم مانع اراده خداوند نیست و خداوند قادر مطلق است.
رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا محمدی، امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به ابعاد کسب معرفت نسبت به خداوند و این که کسب معرفت نسبت به خداوند دارای مراتبی است، گفت: بر اساس آیات و روایات کسب معرفت به خداوند در سه مرتبه واجب، حرام و مستحب قابل‌تعریف است.

وی افزود: در آیات و روایات بیان‌شده که تفکر در کنه ذات خداوند زمینه‌ساز گمراهی انسان می‌شود چون عقل آدمی محدود بوده و توان شناخت و درک ذات خداوند را ندارد؛ بنابراین تفکر در ذات خداوند حرام است و انسان در این مرتبه نمی‌تواند نسبت به خداوند کسب معرفت کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کسب معرفت نسبت به صفات خداوند، صفاتی که نشان‌دهنده کمال متعالی خداوند است مرتبه مستحب کسب معرفت نسبت به ذات خداوند است که البته در این مرتبه باید دقت کرد که صفاتی را به خداوند نسبت دهیم که نشانه کمال مطلق است و البته نسبت دادن این صفات کمالی مطلق به خداوند نیز محدود به آیات و روایات است یعنی همان صفاتی را به خداوند نسبت دهیم که در قرآن کریم و آیات و روایات بیان‌شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدی با بیان این که کسب معرفت نسبت به بخشی از صفات خداوند واجب است، گفت: امام کاظم(ع) می‌فرمایند کمترین معرفت واجب نسبت به خداوند این است که بنده بداند هیچ‌چیز در این عالم مانع اراده خداوند نیست و خداوند قادر مطلق است.

وی تصریح کرد: پس‌ از این مرتبه از معرفت نسبت به ذات حضرت حق، سایر مراتب معرفت نسبت به خداوند مراتب مستحب معرفت است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که بنده در نخستین مرتبه باید خداوند را همان‌طور که در آیات و روایات بیان‌شده بشناسد، گفت: امام سجاد(ع) در این زمینه می‌فرمایند که مؤمن باید بداند که خداوند یکتاست و در صفات کمالی شریک ندارد و قدیمی و ازلی است و خود علت‌العلل عالم است و معلول علت دیگری نیست.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدی ادامه داد: یکی از صفات خداوند عالم است و باید دقت کرد که اگر خداوند عالم نبود نمی‌توانست عالم و علم را خلق کند بنابراین وجود علم و دانش در این عالم و دقیق بودن و علمی بودن خلقت نشان از عالم بودن خداوند داشته و صفت علم را برای خداوند اثبات می‌کند.

وی با تأکید بر این که امام کاظم(ع) بهترین عبادت را خداشناسی می‌دانند، یادآور شد: امام کاظم(ع) می‌فرمایند«بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است» بنابراین بندگان تا جایی که می‌توانند باید خداشناس بوده و اوصاف حضرت حق را مدنظر قرار دهند و پس‌ازآن است که می‌توانند در امر انتظار فرج و شناخت امام موفق شوند./968/پ۲۰۲/ج

 

 

ارسال نظرات