۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۷۰۴۰۴
در نشست خبری مطرح شد؛

جزئیات اجرای طرح روشمندسازی علوم اسلامی | پژوهش ها ناظر به نیاز نظام خواهد بود

حجت الاسلام دری در نشستی خبری جزئیات اجرای طرح روشمندسازی علوم اسلامی را تشریح کرد.
حجت الاسلام مصطفی دری مدیر طرح ملی روشمند سازی علوم اسلامی | نشست خبری طرح ملی روشمند سازی علوم اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی دری در نشست خبری طرح روشمندسازی علوم اسلامی که در خبرگزاری رسا برگزار شد، در زمینه اجرای این طرح گزارشی ارائه کرد و گفت: فاز اول طرح روشمندسازی علوم اسلامی در زمینه فقه پژوهی در قالب کارگاهی برگزار می شود.

مدیر طرح روشمندسازی علوم اسلامی ادامه داد: کارگاه های طرح روشمندسازی علوم اسلامی تحت عنوان مشق اجتهاد در نخستین گام در چهار شهر قم، تهران،اصفهان و مشهد در 12 کارگاه و 15 جلسه 90 دقیقه ای برگزار می شود.

وی با اشاره به هدف برگزاری طرح روشمندسازی علوم اسلامی گفت: این طرح در گام نخست به دنبال این است که به تمامی پژوهشگران نیمه فعال، شیوه های تدوین مقاله را بیاموزد و منظور از پژوهشگر نیمه فعال افرادی است که تاکنون نتوانسته اند مقاله ای تدوین کنند یا شرایطش را نداشته اند.

حجت الاسلام دری با بیان این که طرح روشمندسازی علوم اسلامی در مراکز فقهی برگزار می شود، اظهار کرد: بسیاری از نخبگان حوزوی علاقه ای به شرکت در درس های عمومی حوزوی ندارند به دلیل این که دیده می شود مشارکت این افراد در درس های مراکز فقهی پررنگ تر است و همچنین طلاب به برنامه هایی که از سوی مرکز فقهی خودشان ارائه می شود بیشتر اعتماد دارند از سوی دیگر علم این طلاب طلا هنگام ورود به مراکز فقهی محک زده شده است.

وی ادامه داد: از مراکز فقهی خواسته شده است طلابی را که از نخبگان مرکز به شمار می روند برای شرکت در این کارگاه ها معرفی کنند و از نظر انگیزشی نیز در سطحی باشند که عزم جدی در تدوین مقاله داشته باشند زیرا این طرح به دنبال این است که در پایان کارگاه ها از سوی شرکت کنندگان مقاله ای نوشته شود.

مدیر طرح روشمندسازی علوم اسلامی خاطرنشان کرد: با تمام مجلات فقهی، حقوقی کشور و حتی برخی مجلات داخلی تفاهم نامه امضا شده است که مقالات ارائه شده از سوی پژوهشگران شرکت کننده در طرح روشمندسازی علوم اسلامی را منتشر کنند.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در کارگاه های مشق اجتهاد گفت: در دو جلسه روش تحقیق آموزش داده و موضوعات متنوع و متعدد ارائه می شود به گونه ای که هر شرکت کننده در این کارگاه ها می تواند براساس علاقه خود یک موضوع را انتخاب کند؛ همچنین با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی نور دوره آشنایی با نرم افزارهای فقهی و پایگاه های اینترنتی علوم اسلامی برگزار می شود.

حجت الاسلام دری ادامه داد: پس از اتمام کارگاه ها به شرکت کنندگان سه ماه فرصت داده می شود تا مقاله خود را تدوین کنند و دراین فرصت سه ماهه افرادی به عنوان پشتیبان از شرکت کنندگان حمایت علمی خواهند کرد که در پایان نیز مقاله تدوین شده برای ارزیابی به شورای علمی فرستاده خواهد شد.

وی در زمینه امکانات لازم برای برگزاری کارگاه های مشق اجتهاد از سوی مراکز فقهی گفت: از مراکز فقهی برگزار کننده کارگاه های طرح روشمندسازی علوم اسلامی خواسته شده است که سه مکان مجزا برای اجرای این طرح در نظر گیرند که شامل کلاس درس، کتابخانه فقهی مجهز و اتاق رایانه می شود.

مدیر طرح روشمندسازی علوم اسلامی در پایان در زمینه زمان برگزاری و تعداد افراد شرکت کننده در کارگاه ها گفت: به دلیل ارتباط بیشتر استاد با شرکت کنندگان، هر کارگاه نباید بیش از 20 نفر شرکت کننده داشته باشد و هر دوره نیز در یک هفته برگزار می شود و امیدواریم در پایان دوره نیز بیش از ۲۰۰ پژوهشگر را به جامعه علمی حوزه تحویل دهد./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات