۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۷۰۳۱۲
حجت الاسلام والمسلمین راستگو مطرح کرد؛

آسیب‌های بی‌اطلاعی مبلغان از شرایط زمانی و مکانی تبلیغ

حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو گفت: اگر یک مبلغ دینی نسبت به مخاطب و زمان و مکان تبلیغ آگاهی نداشته باشد، ممکن است سخنی بگوید که اصلا نیاز نباشد یا خیلی از موارد لازم را نادیده بگیرد که موجب بی‌بهره ماندن مخاطبان از سخنان ارزشی مبلغ می‌شود.
حجت الاسلام راستگو

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، کارشناس عرصه کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به انواع موضوعات تبلیغی اظهار داشت: دو نوع موضوع تبلیغی وجود دارد، در یکسری از موضوع زمان و مکان دخالت ندارد، و دسته دیگری از موضوعات وابسته به زمان و مکان هستند.

این کارشناس عرصه کودک و نوجوان ادامه داد: موضوعاتی همچون اعتقادات، احکام، قبله‌شناسی، نماز، روزه، نبوت انبیا، امامت ائمه(ع) زمان بردار نیست، اما دسته دیگری از موضوعات مانند ماه مبارک رمضان، محرم، ایام نوروز، اعیاد مختلف، شهادات ائمه(ع) وجود دارد که هر موضوعی نیازمند آگاهی کامل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو با اشاره به اثرات آگاهی در موفقیت‌های تبلیغی بیان کرد: این آگاهی باعث می‌شود که مبلغ آنچه مورد نیاز آن زمان و مکان است، برآورده کند، اگر جایی می‌رود که غالبا اهل‌سنت هستند، مشخص است که در آنجا نمی‌تواند مانند مناطق شیعه نشین سخن بگوید، همچنین اگر مخاطبان او دانش‌آموزان باشند، شناخت مخاطب یکی از موارد بسیار مهمی است که در تبلیغ، انتخاب موضوع و حتی در انتخاب قالب‌های اجرایی اثرگذار است.

وی تصریح کرد: اگر یک مبلغ دینی نسبت به مخاطب و زمان و مکان تبلیغ آگاهی نداشته باشد، ممکن است سخنی بگوید که اصلا نیاز نباشد یا خیلی از موارد لازم را نادیده بگیرد که موجب بی‌بهره ماندن مخاطبان از سخنان ارزشی مبلغ می‌شود.

این کارشناس دینی افزود: نسبت به مکان هم بایستی آشنایی و جامعه‌شناسی وجود داشته باشد، گاهی محیط تبلیغی یک محیط کارگری، کارمندی، چندملیتی، سنتی، فرهنگی با تخصص، زبان یا عقاید خاص هستند که این موضوعات را باید در شرایط اجتماعی یا محیط تبلیغی جست‌و جو کرد.

وی با بیان این‌که باید توجه داشت مخاطبان در کدام منطقه و محیط با کدام شرایط آب و هوایی و اقلیمی زندگی می‌کنند، گفت: شناخت از محیط تبلیغی حتی در کاربرد ضرب‌المثل برای آنها نیز نقش داشته و مؤثر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو ادامه داد: در صورتی که یک مبلغ بخواهد در کویر یزد مثالی بزند، اگر از جنگل و دریا مثال بیاورد، امکان اینکه بچه‌های آن منطقه منظور مخاطب را برداشت نکنند و چیزی متوجه نشوند، وجود دارد، همچنین کسی که در استان‌های سرسبز شمال کشور از کویر و قنات و چشمه وسط بیابان سخن بگوید، ممکن است مخاطبان او متوجه مطلبی نشوند.

وی در پایان تأکید کرد: شناخت از محیط تبلیغی باعث می‌شود که متناسب با نیاز اهالی آن منطقه سخن گفته شود، این موارد در تابستان شدت بیشتری پیدا می‌کند و نیاز فراوانی نسبت به آنها حس می‌شود که یک مبلغ آگاه باید نسبت به این مسائل آگاه و مطلع باشد./876/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات