۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۵۷۰۳۰۳
دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی:

کمترین واکنش در برابر ناکارآمدی ها، تغییر تیم اقتصادی است

شاکری گفت: رییس جمهور حداقل باید تیم اقتصادی که با سیاست‌ها و رویکردهای تنش زا، وضعیت کشور را به این تلاطم رسانده‌ است، تغییر بدهد.
مجتبی شاکری

مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، راجع به ناکارآمدی سیاست های مسؤولان دولتی در گرانی‌های اخیر، گفت: به نظر می رسد کاشت و برداشتی صورت گرفته است؛ کاشتِ سیاست‌های نادرست اقتصادی که محصول آن شرایط نامطلوب و وضع موجود است.

وی افزود: از ابتدا معطل نگه داشتن اقتصاد به برداشته شدن تحریم‌های برجامی برای اخذ هرگونه تصمیم، رویکرد صحیحی نبود و بسیاری از منتقدین نیز آن را بیان کردند اما دولت با انتظار و اعتمادی که به برجام داشت این مسیر را ادامه داد و بسیاری از شتاب زدگی ها را به رغم اینکه می بایست مرحله به مرحله آمریکا را مجبور به انجام تعهداتش می‌کرد، بر خلاف تدبیر و بی اعتمادی به طرف مقابل عمل می کرد و با صدایی بلند اعلام کرد تمامی تحریم ها از این پس فرو می ریزد. 

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی ابراز داشت: پاسخ آمریکا به صداقت و اعتماد یک سویه مذاکره کننده گان، این بود که ۱۲ پرونده نقض برجام را روی دست ایران گذاشت و مذاکره کنندگان نتوانستند و نمی‌توانستند به کمیته رسیدگی شکایت کنند زیرا در نهایت با حق وتوی آمریکا روبرو می‌شد؛ و فرآیند حاصل، انتظار و اعتماد نابجا به برداشته شدن تحریم‌ها بود که فهرست پی در پی تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی، کالاها و تحریم در قالب اولیه و ثانویه تولید و اشتغال داخلی را زمین گیر کرد و سرمایه گذاران خارجی را تاراند. 

وی افزود: وضعیت بی ثباتی ارزش پول ملی که در حال حاضر شاهد آن هستیم به این علت است که در پی فروش نفت از یک طرف، پولِ بدون پشتوانه چاپ شده و نقدینگی افزایش یافته است. نقدینگی چهارصد هزار میلیاردی که قبل از دولت یازدهم بود امروز با افزایش چهار برابری به جنبش درآمده و آثار تخریبی خود را نشان می دهد. 

شاکری بیان داشت: همه کسانی که الفبای علم اقتصاد را خوانده‌اند می‌دانند که افسار گسیختگی نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی برابر است با سر برآوردن اژدهای گرانی و برهم خوردن امنیت اقتصادی که آثار خود را در مسکن، خودرو، طلا، ارز و ... نشان داده است. این مسیر، برای اهل فن شناخته شده بود زیرا نگاه و تکیه دولت بر ظرفیت‌های درونی نبود.

وی افزود: بنابراین نمی‌توان با اروپایی که ارتباط راهبردی امنیتی و اقتصادی با آمریکا دارد، اقتصاد کشور را نجات داد. رییس جمهور فرانسه، نخست وزیر انگلیس و صدر اعظم آلمان می‌گویند ما نمی‌توانیم تضمین بدهیم و سرمایه‌گذاران کشورمان را مجبور کنیم که با شما معامله کنند و سود نه برابری سرمایه گذاری در آمریکا را از دست بدهند.

عضو سابق شورای شهر تهران ابراز داشت: هر مقدار تعلل، فرصت سوزی و دیرفهمی در مقابل اروپا نه تنها سودی ندارد بلکه موج‌های به مراتب سنگین‌تری را به دنبال خواهد داشت. راه برون رفت از این تلاطم، فهم و درک این نکته است که مسیر انتظار و اعتماد به بیرون، اعم از آمریکا و اروپا مسیر غلطی است.

شاکری افزود: نکته دیگر اینکه کمترین واکنش رییس جمهور در برابر ناکارآمدی سیاست های اتخاذ شده و رویکردهای اشتباه، باید تغییر در تیم سیاست گذار باشد؛ در چنین شرایطی بهتر است بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار، متولیان واردات، صادرات و کنترل قاچاق، مانع تراشان اجرای اصل 44 و ... که در حق کشور و حقوق شهروندان جفا کرده اند از صحنه تصمیم گیری کنار گذاشته شوند.

نقش قوه قضاییه در مبارزه با فساد، ویژه خواری و حفظ امنیت اقتصادی در تلاطم پیش آمده کمتر از بقیه نیست

وی در ادامه بیان داشت: مجلس باید نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کند و در کنار دو قوه دیگر به روشنگری و حفظ وحدت و انسجام ملی کمک کند زیرا مردم به مجلس شورای اسلامی، روشنگری‌ها و تفحصات قانونی آنها از دستگاه ها توجه دارند. 

شاکری افزود: قوه قضاییه باید با بهره گیری از ابزار رسانه و هنر، مفسدین و ویژه خواران را شناسایی، محاکمه و معرفی کند. قطعاً چند نفری که ۳۸۰ هزار سکه خریده‌اند و یکی از عاملان نابسامانی بازار شده‌اند از میان مردم عادی نیستند بلکه ویژه‌خوارند. چرا این افراد را معرفی نمی‌کنند؟ چرا کسانی که سایت ایران خودرو را می‌بندند و عامل التهاب در ملت هستند معرفی و مجازات نمی‌شوند؟!

وی تصریح کرد: نقش قوه قضاییه در مبارزه با فساد، ویژه خواری و حفظ امنیت اقتصادی در تلاطم پیش آمده کمتر از بقیه نیست. بهترین نحوه حمایت از تصمیم سه قوه این است که مردم با حفظ آرامش به تلاطم اوضاع دامن نزنند و با امساک از خرید و فروش بازار را بیش از این دچار نوسان نکنند؛ در این وضعیت فروشنده و خریدار باید تا رسیدن به شرایط بهتر دست نگهدارند.

FATF یک دسیسه است

وی در پاسخ به این که اصرار دولت برای پیوستن به قرارداهای بین المللی از جمله FATF را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: FATF یک دسیسه است که نقش پنهان وزارت خزانه داری آمریکا و وزارت امورخارجه آن برای جبران ناکارآمدی های آمریکا اعمال تحریم های ثانویه برجامی دیده می شود.

شاکری اظهار داشت: در FATF به شیوه ای نرم و موزیانه کشورهایی از جمله یمن، فلسطین، حزب الله، حشدالشعبی، سپاه، بسیج، نیروی قدس، وزارت دفاع ایران و... که برای دفاع و آزادی کشورشان از جنگ، تروریسم و اشغال گری مبارزه می‌کنند تروریست خوانده شده و کسانی که FATF را قبول می‌کنند تحت نفوذ پیدا و پنهان وزارت خزانه داری آمریکا، مجبور به پذیرش فشار آنها برای معامله نکردن و تحریم آنها هستند. 

عضو سابق شورای شهر تهران ابراز داشت: چرا دیپلمات‌های ما حقیقت پشت پرده این قرار دادها را بیان نمی‌کنند و مانند برجام، در گفت‌وگوها و مذاکرات، پنهان‌کاری می‌کنند. ما با اقتدار جبهه مقاومت تکفیری ها، داعش و النصره را سرنگون کردیم. FATF در واقع دفاع و مدافعان ما را تحت عنوان تروریسم به مسلخ می کشاند.

شاکری در پاسخ به این سؤال که آیا برجام اروپایی را موفقیت آمیز می‌دانید، گفت: اروپا کاملا روشن بیان کرده که ایران باید مشکل خود را با آمریکا حل کند تا ما با او معامله کنیم. قرار بود بعد از سه هفته اروپا نظر خود را اعلام کند اما نزدیک به ۳ ماه است که هیچ اتفاقی نیفتاده است و اعلام کرده تضمین دادنی، هم در کار نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چرا باید ابهت و اقتدار یک ملت شکسته شود وقتی مهلت تضمین دادن ۳ هفته اروپایی ها به 3 ماه کشیده می شود یعنی پشت حرف دیپلمات‌های ما اقتدار وجود ندارد. همه ما وظیفه داریم در جایی که دولت درست حرکت می‌کند پشتیبان او باشیم و در خطاها، اشتباهات دولت را صادقانه گوشزد کنیم./969/ت302/ب1

ارسال نظرات