۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۵۷۰۰۷۰
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

مانع تحقق اقتصاد اسلامی، ضعیف بودن بخش خصوصی است

مطهری گفت: مانع تحقق اقتصاد اسلامی در کشور ما ساختار اقتصادی است که به سه بخش دولتی، حکومتی و خصوصی تقسیم شده است و بخش خصوصی در آن بسیار ضعیف است.
مطهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در همایش «نسبت اسلام و توسعه از منظر پنج متفکراسلامی؛ شهید صدر، شهید مطهری، شهید بهشتی، موسوی اردبیلی و امام موسی صدر» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، درباره موانع تحقق اقتصاد اسلامی از منظر شهید مطهری، گفت: ما دو نوع اقتصاد علمی یا نظری و اقتصاد برنامه‌ای داریم.

وی درباره اقتصاد علمی و نظری عنوان کرد: در این بخش اقتصادی که بر مبنای روابط طبیعی عرضه و تقاضا به بررسی اقتصاد می‌پردازد اسلامی یا غیراسلامی ندارد همانگونه که فیزیک یا شیمی اسلامی و غیراسلامی ندارد، چراکه این بحث درباره روابط ثابت و طبیعی در عالم خارج است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد برنامه‌ای همان اقتصاد اسلامی است، اظهار داشت: این اقتصاد بر دستورات اسلام اتکا دارد استثمار را قبول ندارد و در آن حکومت می‌تواند بر اساس عدالت و مساوات توزیع ثروت را کنترل کند.

مطهری با اشاره به این فرمایش شهید مطهری مبنی بر اینکه عدالت مقیاس دین است؛ ابراز کرد: آنچه در دین بیان می‌شود همه مطابق عدل است نه اینکه عدل آن چیزی باشد که دین می‌گوید، درباره این مساله اشاعره و معتزله با یکدیگر اختلاف دارند و اعتقاد به هر کدام از این نظرات بر فتوای فقها اثر دارد.

وی درباره معنای عدالت اجتماعی؛ بیان داشت: بر خلاف نظرات سوسیالیست‌ها که باید همه افراد جامعه همچون دندانه‌های شانه از نظر ثروت مساوی باشند در جامعه اسلامی همه مردم به یک اندازه از مواهب و نعمات برخوردار نیستند و هر کس تلاش بیشتری داشته باشد بیشتر بهره‌مند می‌شود؛ اگرچه در جوامع اسلامی اشتراک در عدالت بر مبنای معنویت است و همچون سوسیالیست‌ها بر اساس زور نیست که ثروت از اغنیا گرفته شده و به فقرا داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به آیه 10 سوره اعراف مبنی بر اینکه بر مردم در زمین وسایل معیشت قرار دادیم، گفت: بر اساس این آیه هیچ کس حق ندارد منابع و ثروت زمین را به نفع خود احتکار کند.

مطهری افزود: مانع تحقق اقتصاد اسلامی در کشور ما ساختار اقتصادی کشور ما است که به سه بخش دولتی، حکومتی و خصوصی تقسیم شده است، در بخش دولتی وزارتخانه‌ها و در بخش حکومتی امثال بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی یا ستاد اجرایی فرمان امام فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در کشور ما بسیار کوچک و ضعیف است، اظهار داشت: به علت ضعف بخش خصوصی زمانی کشور قطر به علت محاصره نیاز به کالا داشت با اینکه ما نزدیک‌تر بودیم اما کشور ترکیه موفق به تسخیر بازار قطر شد.

نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید با تغییر ساختار اقتصادی کشور بخش خصوصی تقویت شود قرار نبود فعالیت امثال بنیاد مستضعفان و نهادهای مشابه آنها ادامه دار باشد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات