۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۵۶۹۹۵۶

یادداشتک | باورهای هندویی در جامعه ایرانی

برخی هنرمندان پس از زلزله کرمانشاه، در حساب های خود در شبکه های اجتماعی، وقوع این زلزله را حاصل بازگشت انرژی منفیِ حاصل از شعارهای انقلابی پس از نمازهای جمعه معرفی کردند.
حجت الاسلام حسین عرب هندوئسیم، عرفان هندی، عرفان کاذب

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین عرب، مدیر موسسه بهداشت معنوی و کارشناس عرفان های نوظهور در یادداشتی نوشت: در سال های اخیر شاهد ترویج گسترده یوگا و جریان تفکر_نوین (قانون جذب و ...) در کشورمان هستیم، هر دو این جریان ها ریشه در باورهای مشرکانه آئین هندوئیسم دارد.

رسوب باورهای هندویی در جامعه

یوگا در حقیقت طریقت عملی عرفان هندویی است که از 150 سال پیش، لباس ورزشی به آن پوشانده اند، و تفکر نوین نیز حاصل ترکیب باورهای نئوهندویی با آموزه های کابالیستی (عرفان یهودی) است، که در پوشش روانشناسی، موفقیت، مهارت های زندگی و .... به جامعه تزریق می شود.

غفلت مسئولین و مردم از ترویج این جریان ها که به صورت پوششی، در جامعه در حال گسترش و نفوذ هستند، موجب شده که کم کم شاد رسوب باورهای انحرافی این جریان ها در جامعه، خصوصا در میان سلبریتی ها (افراد مشهور) باشیم.

مدتی پیش بود که برخی هنرمندان پس از زلزله کرمانشاه، در حساب های خود در شبکه های اجتماعی، وقوع این زلزله را حاصل بازگشت انرژی منفیِ حاصل از شعارهای انقلابی پس از نمازهای جمعه معرفی کردند.

جدیدترین نمونه این رسوبات را در مصاحبه علیرضا جهانبخش، فوتبالیست محبوب کشورمان، در برنامه ای تلویزیونی با حضور عادل فردوسی پور و پس از بازگشت از روسیه می توان دید. وی در این برنامه عنوان می کند که پس از پنالتی ناحقی که داور برای رونالدو در بازی ایران و پرتغال اعلام کرد، به رونالدو گفتم: "مطمئنم این پنالتی را خراب میکنی و کارمای این عمل تو رو می گیرد".

کارما چیست؟

در باور هندوان و بوداییان، بر اثر اعمال فرد، کارما ایجاد می‌شود که چگونگی زندگی آن فرد را در این زندگی و زندگی‌های بعدی‌اش مشخص می‌کند. بر اساس این اصل، این خدا نیست که به نسبت اعمال بشر پاداش می‌دهد یا تنبیه می‌کند بلکه کردارها ذاتاً پیامدهای خوب یا بد را همراه خود دارند.

در ادیانی که به تناسخ و تولد ادواری (سَمسَرَه) Saṃsāra باور دارند، مانند هندوئیسم، بودیسم، و جینیسم، نتایج کارما به زندگی‌های بعدی نیز کشیده می‌شود و در دوره‌های بعدی زندگی نیز به ظهور می‌رسد. بر این اساس، هر فرد، از طریق اعمالی که انجام می‌دهد باعث و بانی رنج و شادی‌ها در زندگی (های) خود است.

بد نیست بدانید که هجوم باورهای مشرکانه هندوئی، سال ها پیش از این در جوامع غربی آغاز شده است، به گونه ای که برخی جامعه شناسان غربی از پدیده ای با نام "شرقی سازی غرب" (Easternization of the west) اسم می برند. شدت این تهاجمات به حدی بود که در چندین مورد، واتیکان با صدور بیانیه هایی رسمی، نسبت به گسترش این باورهای مشرکانه در جوامع مسیحی واکنش نشان داد./876/ز۵۰۴/س

 

ارسال نظرات