۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۶۹۹۳۳
حجت الاسلام والمسلمین زمانی مطرح کرد؛

لزوم راهبری و جهت‌دهی محتوایی و ارزشی حوزه به دستگاه‌های هنری کشور

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه گفت: یکی از رسالت‌های حوزه علمیه و روحانیت، ورود به عرصه تصدی‌گری در برخی از هنر‌هایی است که در شأن و توان روحانیت و حوزه علمیه باشد.
حجت الاسلام زمانی حجت الاسلام والمسلمین زمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در نشستی با عوامل سریال "سر دلبران" که با حضور عوامل این سریال تلویزیونی در سالن جلسات ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با اشاره به نقش روحانیت در انقلاب اسلامی ایران و سازندگی جامعه و استمرار آن، اظهار داشت: همان‌گونه که طبق احادیث عالمان وارثان انبیای الهی هستند، انبیا و ائمه(ع) رسالت انسان‌سازی را داشته‌اند تا بشریت را از فرش به عرش برسانند.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ادامه داد: این رسالت بر عهده حوزه‌های علمیه و روحانیت قرار گرفت که در این انقلاب نقش خود را ایفا کردند، بزرگ مردانی به رهبری امام راحل و بعد از ایشان هم رهبر معظم انقلاب پیشوایی این رهروی راه انبیا را بر عهده گرفته و ادامه دادند و این رسالت همچنان بر دوش حوزه‌های علمیه و روحانیت است تا بتوانند همه آرمان‌های الهی را در جامعه تحقق بخشند و حافظان جان انسان‌ها و جامعه باشند.

وی با بیان این‌که باطبع به دوش کشیدن یک رسالت سنگین با یکسری از ناملایمات همراه است،گفت: ممکن است برخی از طیف‌های جامعه در داخل و خارج بعضی از حرکت‌های اصلاحی را برنتابند و علیه روحانیت اقداماتی اعم از ترورها و ... انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: اشخاص ویژه‌ای در کشور به صورت هدفمند مورد ترور شخصیتی و جانی قرار گرفته‌اند، روحانیت باید این را بداند که اگر به صورت کامل بخواهد دینش را نسبت به اسلام ادا کند، حتما مورد تیررس دشمن قرار می‌گیرد.

اهمیت مسأله هنر

وی هنر را یک موهبت الهی توصیف و بیان کرد: مسأله هنر، سینما و فیلم یکی از ده‌ها هنری است که در جامعه‌ بشری تحقق یافته، هنر موهبت الهی است و عنایت و سرمایه‌ای قابل تقدیر از جانب خداوند است.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه، هنر را از نگاه دینی به سه دسته هنر الهی، ضدالهی و خنثی تقسیم کرد و گفت: آنچه از نگاه ما مهم است، جهت‌گیری هنراست، اگر هنر به عنوان ابزاری برای تزریق و عرضه آرمان‌ها و فضیلت‌های الهی و اندیشه‌ای دینی برای جامعه قرار گیرد، قداست یافته و هنر الهی می‌شود.

وی افزود: اگر هنر در خدمت دشمنان فضیلت‌های الهی قرار گرفت، ضد الهی و در صورتی که بدون این دو هدف‌گیری و صرفا برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت جامعه باشد و هیچ بار ارزشی و ضدارزشی نداشت، هنر خنثی است، البته هر سه نوع هنر در جامعه جهانی مشاهده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: البته خود انبیای الهی انواع هنرها را به استخدام ارزش‌های دینی درآوردند و بارزترین آنها کتاب آسمانی، قرآن کریم است که انواع هنرها را به استخدام درآورده است، ده‌ها کتاب و صدها مقاله پیرامون بازشناسی هنرهای قرآن تاکنون به رشته تألیف درآمده است و عالمان ایرانی در این سه دهه اخیر پایان‌نامه‌های زیادی در این زمینه نوشته‌اند.

رسالت حوزه در کارهای هنری

وی اضافه کرد: بایستی پژوهشی راجع به هنرهای قرآنی، همچون انواع قصه‌نگاری‌ها و فیلم‌نامه‌ها و نمایش‌نامه‌ها، تمثیل‌ها شکل گیرد و در نوع دیگر هنرهای قرآنی، معارف قرآن را از آن طریق به جامعه عرضه شود، مانند خوشنویسی، تابلوهای گوناگون و ضرب‌المثل‌ها.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با بیان این‌که دوستان فعال در عرصه فیلم‌سازی، سریال و سازمان صداو سیما در هر دو عرصه قرآنی می‌توانند نقش داشته باشند، گفت: البته تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا در حال نگاشته شدن بین حوزه‌های علمیه کشور و سازمان صدا و سیما است، بخش عمده‌ای از این عرصه‌ها را دربر دارد که جای امیدواری است به زودی به اجرا گذاشته شود.

وی با تأکید بر نقش روحانیت در زمینه هنر بیان کرد: نقش حوزه و روحانیت در بخش هنر، اساسا آیا لازم است روحانیت وارد عرصه هنر شوند یا وظیفه‌ای در این زمینه ندارند، به نظر دو رسالت برای روحانیت پیش‌بینی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی عنوان کرد: رسالت اول و راهبری و جهت‌دهی محتوایی و ارزشی به مجموعه دستگاه‌های هنری کشور است، این دین بر گردن حوزه‌های علمیه است که ضرورت انجام آن وجود دارد، جامعه هنرمند کشور این حق را بر گردن روحانیت و حوزه دارند که از مجموعه جهت‌گیری‌های اخلاقی و اسلامی بتوانند استفاده کنند و اگر این وظیفه انجام نگیرد، حوزه دین خود را به جامعه پرداخت نکرده است، چراکه عطش و اقبال وجود دارد و کوتاهی پذیرفته نیست.

وی با اشاره به راه نجات رسالت روحانیت از خطرهای موجود گفت: راه انجام این رسالت این است که حوزه وارد ارتباط با تمام سازمان‌ها، نهادها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و مراکز هنری کشور و وارد عرضه آموزه‌های قرآنی و محتوایی به آنها شود، خیلی از هنرمندان جامعه متدینانی هستند که علاقه‌مند جدی به اسلام، قرآن و اهل‌بیت(ع) هستند.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه اضافه کرد: رسالت دوم حوزه علمیه و روحانیت، ورود به عرصه تصدی‌گری برخی از هنر‌هایی است که در شأن و توان روحانیت و حوزه باشد که در این زمینه اقدامات متعددی در طول این 4 دهه انجام شده است، مراکز هنری اعم از مراکز آموزشی یا فعالیت و انجام برنامه‌های هنری، تأسیس و اقداماتی در این زمینه انجام شده است، دفتر تبلیغات، مدرسه اسلامی هنر، دانشکده صدا و سیما، پژوهش‌های اسلامی صداو سیما و ده‌ها مرکز متعدد دیگر وجود دارد.

وی به برنامه‌های هنری حوزه‌های علمیه اشاره و بیان کرد: برنامه سالانه‌ای در حوزه‌های علمیه به نام هنرهای آسمانی وجود دارد که حدود 14 هنر در اختیار روحانیت و حوزه به شکل عملی قرار گرفته و طلاب و فضلای حوزه وارد تصدی این هنرها شده‌اند و نمونه‌های کاری خود را ارائه داده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: نکته دیگر فلسفه ورود روحانیت به عرصه فیلم‌ها و سریال‌ها است، در آغاز انقلاب اختلاف نظر در این زمینه وجود داشت، برخی مخالف و برخی موافق این قضیه بودند، اما به هرحال به تدریج شروع شد و موارد متعددی در طول تاریخ 40ساله به صورت تلخ و شیرین وجود داشته که در یک جمع‌بندی 35 سریالی که تاکنون نقش روحانیت در آن ایفا شده است، جمع‌آوری و تقدیم آیت‌الله اعرافی شده است.

وی در پایان تصریح کرد: طبعا این انتظار وجود ندارد که نقصی در این مجموعه‌ها وجود نداشته باشد و نقاط منفی یا مثبت صرف باشد، اصل فلسفه پیام دین، اسلام، انبیا و روحانیت در قالب یک نقش‌ در کسوت روحانیت به جامعه تماشاگر عرضه شود، اصل عرضه پیام‌های واقعی و رسالت انبیای الهی به جامعه است، اگر پذیرفته شود لوازمی دارد که به بخشی از آن اشاره می‌شود./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات