۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۵۶۹۸۳۰
آیت الله نوری همدانی:

تمسک به قرآن کریم اختلاف بین مسلمین را از بین می برد

حضرت ‌آیت الله نوری همدانی با بیان این که حوزه های علمیه و رسانه ملی باید به قرآن توجه بیشتری داشته باشند، گفت: تمسک به قرآن کریم اختلاف بین مسلمین را از بین می برد.
مراسم اختتامیه طرح اعزام اساتید تفسیر قرآن حوزه با حضور و سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه طرح اعزام اساتید تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با تقدیر از فعالیت اثرگذار اساتید حوزه در راستای تفسیر قرآن و ترویج معارف قرآن گفت: نعمت ترویج قرآن در جامعه بالاترین نعمت الهی است.

وی افزود: توجه به قرآن در حوزه های علمیه بسیار لازم است و  باید سعی شود که اساتید حداقل هفته ای یک جلسه تفسیر قرآن داشته باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که علمای بزرگ ما همواره به قرآن و تفسیر قرآن توجه ویژه داشتند، اظهار کرد: گامی که امروز برداشته شده و اساتید برای تفسیر قرآن اهمیت ویژه قائل شدند و برای تبلیغ معارف دینی و قرآنی به استان ها سفر کردند، بسیار مبارک است.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید که انسان در زمان تاریکی و فتنه ها باید به قرآن تمسک کند تا راه صحیح را پیدا کند، امیرمومنان(ع) می فرماید فتنه ها از هوا و هوس سرچشمه می گیرد که با دستورات کتاب الهی مخالف است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که در برابر فتنه ها راهی جز پناه بردن به قرآن وجود ندارد، ابراز داشت: افزون بر لزوم توجه بیشتر حوزه به قرآن کریم، در صداوسیما نیز باید فرهنگ قرآنی ترویج داده شده و مباحث قرآنی باید در اوقات مناسب پخش شوند.

وی عنوان کرد: آیت الله جوادی از مفسران بزرگ است که مباحث ایشان باید در اوقات مناسب در صداوسیما پخش می شود نه این که آن را در زمان های نامناسب و زمان خواب مردم پخش کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید همت کنیم تا تفسیر در حوزه و اجتماع ترویج داده شود، قرآن کریم تنها برای قرائت و تبرک نیست بلکه باید در صحنه زندگی عملی شود. علما و حوزویان باید قرآن را کاملا به صحنه بیاورند.

وی اضافه کرد: متأسفانه در بعضی از کتب فقهی از قرآن زیاد استفاده نشده است در حالی که باید به قرآن توجه بیشتری شود، در قرآن آیاتی فراوانی دارد که اگر در حوزه مورد توجه باشد و آموزش داده شود بسیار اثرگذار خواهد بود مانند این که می دانیم خداوند متعال سلطه بر مسلمین از سوی کفار را جایز نمی داند و این سلطه در زمینه های گوناگون اقتصادی،سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تعریف می شود و باید در حوزه ها مورد بحث قرار گیرد.

این مرجع تقلید با بیان این که قرائت قرآن مقدمه ای برای عمل کردن به مضامین و مفاهیم آن است، گفت: فقها باید در استنباط ها و تالیفات خود به آیات قرآن توجه بیشتری داشته باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که  تمسک به قرآن کریم اختلاف بین مسلمین را از بین می برد، اظهار داشت: حضرت امام با استفاده از قرآن جهاد در برابر فتنه و فساد، برای ایجاد عدالت  و نجات مستصغفین را از اقسام جهاد بیان می کنند.

وی ادامه داد: قرآن باید به عنوان کتابی مرجع در جامعه باشد و  باید در حوزه ها همت کرد تا قرآن نقش بیشتری در صحنه اجتهاد و استنباط داشته باشد چنانکه مرحوم علامه طباطبایی مطالب مورد نیاز جامعه را از قرآن ارائه می کردند./1323/

ارسال نظرات