۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۵۶۹۷۷۹
به همت مرکز تحقیقات زن و خانواده؛

کرسی علمی"پدیدارشناسی خشونت در روابط خانوادگی" برگزار شد

کرسی علمی «پدیدارشناسی خشونت در روابط خانوادگی؛ یک رویکرد اخلاقی» در سالن نشست‌های مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد.
پدیدارشناسی خشونت در روابط خانوادگی؛ یک رویکرد اخلاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی علمی «پدیدارشناسی خشونت در روابط خانوادگی؛ یک رویکرد اخلاقی» در سالن نشست‌های مرکز تحقیقات زن و خانواده قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش علیرضا صیاد منصور به‌عنوان ارائه‌دهنده مقاله به مدت 30 دقیقه به بیان اساسی‌ترین محورها و دغدغه‌های بحث پرداخت و گفت: متافیزیک خانواده در این مقاله برابر با هستی‌شناسی رابطه‌ای که در خود ذات اجتماعی شناخته و تعریف می‌شود.

پژوهشگر مقیم مرکز تحقیقات زن و خانواده با تأکید بر این‌که تعریف نظام خانواده می‌تواند در پدیدارشناسی خشونت تأثیر جدی داشته باشد، ابراز داشت: خانواده اولین گروه اجتماعی است که (مبتنی ببر نقش‌ها پیشاپیش تعیین‌شده) کنش‌ها و رفتارهای اعضا با یکدیگر را ساماندهی و تعریف می‌کند.

وی افزود: هستی‌شناسی رابطه‌ای از مقوله‌هایی است که باید در این مقاله موردبررسی قرار می‌گرفت؛ بر این اساس هستی‌شناسی رابطه‌ای از منظر این تحقیق همان امور و اشیاء صرفاً در شبکه نسبت‌ها و رابطه‌ها در جهان است؛ یعنی در شرایطی یکی بدون هیچ‌گونه رابطه یا نسبت با چیزهای دیگر واجد معنا و مفهوم نخواهد بود.

صیاد منصور در پایان ارائه خود به بررسی نتایج تحقیق پرداخت و اظهار داشت: برقراری دیالوگ سازنده و مسالمت‌آمیز تنها زمانی در خانواده میسور است که اعضای خانواده به وجوه یکدیگر احترام بگذارند.

گفتنی است در ادامه مهدی اخوان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی به‌نقد این تحقیق پرداخت و از چهارچوب آن در ادبیاتی اخلاقی انتقاد کرد.

اخوان بررسی سطحی مفاهیم را از عمده‌ترین نواقص بحث توصیف کرد و گفت: برای دست‌یابی به نتایج مطلوب بایستی ابتدا واژه ورزی مناسبی در تحقیق شکل بگیرد.

بر اساس این گزارش خانم داورپناه مجری و کارشناس این نشست پس از پاسخ‌های نویسنده به ‌نقدها 10 دقیقه زمان را برای ارائه آراء نهایی اخوان تعیین کرد و خود در پایان به بیان جمع‌بندی کرسی پرداخت./837/پ۲۰۳/ش

ارسال نظرات