۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۶۹۷۶۰
آیت‌الله مصباح یزدی:

تعامل سازنده حوزه و دانشگاه اهداف انقلاب را تحقق می بخشد

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که تعامل سازنده حوزه و دانشگاه اهداف انقلاب را تحقق می بخشد، گفت: دشمنان از شیوه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا میان دانشگاه و حوزه اختلاف بیندازند.
دیدار جمعی از دانش آموختگان طرح ولایت با آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی امروز در دیدار دانشآموختگان طرح ولایت که در سالن همایشهای مرکز آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، بیان داشت: دانشآموختگان طرح ولایت در طریق صلح و راهکارهای عملی وحدت حوزه و دانشگاه بحث و گفتوگو میکنند.

آیت‌الله مصباح با بیان این که طرح ولایت بستر مناسبی برای ارائه خدمات گسترده به انقلاب را فراهم میکند، اظهار داشت: طرح ولایت با احیای نام شهدای بزرگ و پیشگام انقلاب میتواند اهداف و آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را احیا کند.

وی با اشاره به معنای لغوی و اصطلاحی واژه وحدت، ابراز داشت: وحدت به خودی خود، کار خوبی است. اما باید توجه داشت که گاهی اوقات ظالمان با یکدیگر متحد میشوند تا بتوانند کارهای ظالمانه خود را بهتر و راحتتر پیش ببرند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: با اتحاد کارها بسیار سریع به اهداف خود میرسد. از این رو اگر هدف از وحدت و اتحاد رسیدن به کمال و حق باشد، خوب بوده و رضایت الهی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: وحدت میان همه مردم یک جامعه بسیار خوب است اما باید تحقیق و بررسی کرد که وحدت میان حوزه و دانشگاه چه ضرورت و خصوصیتی دارد که بزرگان انقلاب اسلامی ایران یک روز در تقویم را که روز شهادت مرحوم دکتر مفتح است، به عنوان روز وحدت میان حوزه و دانشگاه انتخاب کردهاند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انقلاب مارکسیستی یکی از بزرگترین انقلابهای جهان به شمار میآید، عنوان کرد: این انقلاب در شوروی آغاز شد و در کمتر از نیم قرن در نصف جهان گسترش یافت.

وی ادامه داد: شعار طرفداران انقلاب مارکسیستها؛ «کارگران، کشاورزان و زحمتکشان متحد شوند» بود. مخاطبین این شعار طبقات محروم و پایین جامعه بودند اما محور فعالیتهای آن انقلاب مسائل اقتصادی بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به ارکان و اهداف نظام، گفت: انقلاب اسلامی ایران بر این باور است که مادیات اصل نیست بلکه مادیات باید به عنوان وسیله و ابزاری در خدمت بشریت باشد تا انسان بتواند با سرعت بیشتری مراحل کمال را بپیماید.

وی با تأکید بر این که انقلاب یک مقوله فرهنگی است، اظهار داشت: انقلاب به عواطف و بینش انسان نسبت به هستی و جهان بستگی دارد، از این رو باید در آن ارزشهایی لحاظ شود که انسان را به خداوند متعال نزدیکتر کند.

آیت‌الله مصباح اضافه کرد: ریشه انقلاب به تحول در فرهنگ، بینش و نگرش به هستی است. بنابراین پیشبرد چنین انقلابی به عوامل فرهنگی بستگی دارد. از میان مراکز فرهنگی مختلفی که در جوامع وجود دارد، حوزه و دانشگاه بهترین نهادهایی هستند که میتوانند این مسائل فرهنگی را گسترش دهند.

وی ابراز داشت: فرهنگ انقلاب تمام شئون زندگی انسان را شامل شده و از پیش از تولد تا پس از مرگ انسان در عرصههای مختلف از جمله مادی، خانوادگی، اجتماعی، هنری و... برنامه دارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) شخصی بود که دین را زنده کرد و فرمود؛ بخش اعظم فقه ما مربوط به امور سیاسی و اقتصادی است و بخش کوچکی از آن به مسائل عبادی اختصاص دارد.

وی با بیان این که وحدت میان حوزه و دانشگاه میتواند به گسترش و شکوفایی فرهنگ دینی و خداشناسی کمک کند، عنوان کرد: اهداف انقلاب در سایه وحدت حوزه و دانشگاه به نتیجه و ثمر میرسد. چرا که همه بخشهای مختلف جامعه بر اساس تفکر حوزه و دانشگاه تعیین میشود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اگر حوزه و دانشگاه با یکدیگر تعامل مثبت و سازندهای داشته باشند، اهداف انقلاب محقق خواهد شد، گفت: دشمنان با توجه به این مهم، از شیوههای مختلف تلاش میکنند تا میان دانشگاه و حوزه اختلاف بیندازند.

وی اظهار داشت: نخستین گامی که در راه وحدت میان این دو نهاد انجام شد، حضور عملی استادان حوزه در دانشگاه برای تدریس علوم دینی و حضور استادان دانشگاه در حوزه برای تدریس علوم روز بود تا این حرکت به نماد وحدت میان حوزه و دانشگاه تبدیل شود، اما با کارشکنی عوامل نفوذی این مسأله رشد و گسترش قابل توجهی نداشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که شناخت حقیقت دین ابزار رسیدن به اتحاد حوزه و دانشگاه است، ابراز داشت: علوم با مسائل زندگی بشری در ارتباط است و انسانها آثار مادی آن را درک میکنند، اما رسیدن به بصیرتی که یک شخص بتواند با باطن و روح خود انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند، برای کسی محسوس نیست که این حالت از کجا نشأت یافته است./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات