۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۵۶۹۶۴۵

گزارش موسسه آلمانی از آمار اسلام‌ستیزی در این کشور

مؤسسه «آلن باخ» آلمان در یک نظرسنجی اسلام‌ستیزی را با یهودی‌ستیزی در این کشور مقایسه و نتیجه را اعلام کرد.
یهودیان

به گزارش خبرگزاری رسا، نظرسنجی‌های مؤسسه آلن باخ نشان می‌دهد که یهودی‌ستیزی در آلمان کاهش یافته و در واقع اسلام‌ستیزی بیشتر از یهودی‌ستیزی است. توماس پترسون از موسسه نظرسنجی آلن باخ در« فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ» نوشت: البته این به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد. به طور کلی، یهودی‌ستیزی یک پدیده حقوقی و سیاسی است. در این میان نتایج نظرسنجی در آلن باخ نشان می‌دهد که نظرات منفی نسبت به یهودیان در میان طرفداران حزب آلترناتیو برای آلمان بیشتر از طرفداران سایر احزاب است.

پترسن در ادامه تأکید کرده است:« به طور کلی نظرسنجی‌های این موسسه تصویر واضحی از شرایط نشان نمی‌دهد. براساس این نظرسنجی یهودی‌ستیزی تنها در میان اقلیتی کوچک وجود دارد. در دهه‌های اخیر، این پدیده بسیار کم شده است و به طور کلی می‌توان گفت در آلمان یهودی‌ستیزی کمتر از اسلام‌هراسی است. وقتی در نظرسنجی‌ها پرسیده شد که آیا یهودی‌ستیزی، مشکل بزرگی برای جامعه ماست یا از نظر شما به صورت موردی اتفاق می‌افتد؟ 23 درصد پاسخ دادند که این یک مشکل بزرگ است و اعتقاد 58 درصد بر این بود که حملات گزارش شده در رسانه‌ها، به صورت موردی اتفاق افتاده است.

با این حال وقتی در این نظرسنجی به پاسخ‌دهندگان یادآوری کردیم که در بهار 2018 به دو مرد در برلین که کلاه مورد استفاده یهودیان «کیپا» بر سر داشته‌اند، حمله شده است، پاسخ‌ها تغییر کرد. 27 درصد گفتند که این یک مورد استثنایی بوده است، در حالی که 44 درصد معتقد بودند که حمله به آنها نشانه‌ای از یهودی‌ستیزی گسترده در میان عرب‌ها در آلمان است.

وقتی پرسیده شد که آیا آلمان مسؤولیت خاصی نسبت به رژیم صهیونیستی دارد؟ پاسخ 31 درصد از پاسخ‌دهندگان حاضر در این نظرسنجی مثبت بود و 41 درصد نیز نظر منفی داشتند. البته گروه‌های سِنی مختلف پاسخ‌های متفاوتی داشتند؛ در حالی که 39 درصد از کسانی که 60 ساله بودند، گفتند که آلمان در قبال سرنوشت رژیم صهیونیستی مسؤولیت دارد، در میان افراد زیر 30 سال، تنها 22 درصد این اعتقاد را داشتند.

سؤال دیگری نیز مطرح شد که آیا نفوذ یهودیان در جهان زیاد است؟ 55 درصد از طرفداران حزب آلترناتیو برای آلمان به این سوال جواب مثبت دادند. در میان پیروان احزاب دیگر نیز، 20 درصد از چپ‌ها، 19 درصد از طرفداران احزاب دموکرات آزاد آلمان، اتحادیه سوسیال مسیحی و دمکرات مسیحی، 17 درصد از سبزها و 16 درصد از طرفداران حزب سوسیال دمکرات رای مثبت دادند. این بدان معنی است که در مجموع 22 درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که یهودیان نفوذ زیادی در جهان دارند./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در برلین

ارسال نظرات