۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۵۶۹۵۶۱
تقویم تاریخ؛

اگر او بود نمی گذاشت...

مردی که برای شهادتش مجلس عزا برپا شد و اولین گریه کننده او پیامبر اکرم(ص) بود.
حمزه سید الشهدا

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پانزده روز از ماه رمضان المبارک گذشته بود، دشمنان پیامبر اعظم علیه و آله السلام به نزدیکی مدینه رسیده بودند، به دستور پیامبر اکرم(ص)، همه برای جنگی عازم محلی شدند که کوهی در آنجا واقع شده بود. این منطقه به نام احد شهرت یافته بود.

روز پانزدهم شوال المکرم، روز شهادت مردی است که امیرالمومنین علیه السلام در وصف ایشان فرمودند که اگر او زنده بود، جناب ابوبکر به خلافت طمع نمی کرد.

او همان کسی است که حضرت فاطمه زهرا علیها السلام بر سرمزارش گریه می کردند. لقبش سیدالشهدا و نام مبارک حمزه است. حمزه به معنای شیر ژیان است و الحق که این شخصیت بزرگوار اینگونه بود.

نوشتار زیر چندخطی از بزرگ منشی این شهید والامقام و عموی مهربان پیامبر اعظم علیه و آله السلام است که از نظر می گذرانید.

  • شجاع مظلوم

کلینی رحمه الله از حبیب بن ثابت نقل می‌‌کند که امام سجاد علیه السلام فرمود: «لم یدخل الجنّة حَمیّة غیر حمیّة حمزه بن عبدالمطلب و ذلک حین اسلم غضباً للنّبی فی حدیث السلا الّذی اُلقی علی النبی صلی الله علیه و آله؛ هیچ تعصبی صاحب خود را داخل بهشت نکرد، جز تعصب حمزة بن عبدالمطلب، آنگاه که بچه‌دان شتری به وسیله مشرکین مکه به سر و صورت پیامبر انداخته شد و حمزه برای دفاع از آن حضرت و دفع شر دشمنان، اسلام را پذیرفت».

نقل شده است ابولهب برادر حمزه، یکی از دشمنان سرسخت رسول خدا صلی الله علیه و آله به شمار می رفت که لحظه ای در اظهار دشمنی با اسلام و پیامبر فروگذار نمی کرد و پیوسته به آزار و اذیت رسول خدا می پرداخت تا جایی که خداوند سوره ای در نکوهش او و همسرش «ام جمیل» نازل فرمود.

ابولهب در همسایگی رسول خدا صلی الله علیه و آله می زیست و پیوسته زباله ها و اشیای گندیده را کنار خانه پیامبر صلی الله علیه و آله می ریخت و بااین رفتار زشت، آن حضرت را می آزرد. روزی حمزه او را در آن حال دید. پس به طرفش رفت و زباله ها را از دستش گرفت و بر سر خود او ریخت و با این عمل، هم بستگی خویش را با رسول خدا صلی الله علیه و آله نشان داد.

  • همرزم امیرمومنان علیه السلام

هنگامی که در جنگ بدر امیرمؤمنان علی علیه السلام و حمزه و عبیده بن حارث به جنگ سه تن از سران بزرگ قریش، یعنی عتبه، شیبه، و ولید رفتند و هر سه تن را به هلاکت رساندند، خداوند متعال آیات 23 و 24 سوره حج را در شأن امیرمؤمنان، حمزه و عبیدة بن حارث نازل فرمود: «آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند، البته خدا آنان را در بهشت هایی داخل گرداند که زیر درختانش نهرها جاری است و در آنجا طلا و مروارید بر دست زیور بندند و تن به جامه ابریشم بیارایند»

  • سیدالشهدا

لقب زیبای سیدالشهدا بر تارک تاریخ با نام اباعبدالله الحسین علیه السلام عجین است. اما حمزه علیه السلام نیز دارای این لقب است. امام صادق علیه السلام درباره این لقب روایتی آمده است که:

شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: «با اینکه امام حسین علیه السلام سیدالشهداء است، چرا به حضرت حمزه سیدالشهداء می گویند؟» امام در پاسخ فرمود: «حمزه سیدالشهدای تمام مردم، غیر از معصومین است، ولی امام حسین علیه السلام سیدالشهدای تمام عالم است».

حجت الاسلام محمد مهدی مرادی، پژوهشگر حوزه علمیه قم

منابع

شماره 68حمزه، مظهر رشادت و جهاد (شهادت حضرت حمزه علیه السلام) مجله گلبرگ، آبان ماه ، ۱۳۸۴

سرداران صدر اسلام، ص65

محمد محمدى اشتهاردى، زندگانى پرافتخار حضرت حمزه و جعفر، انتشارات آزادى، تهران، 1374، ص 106

اعیان الشیعه ، ج6، ص 244

پایگاه ضیاءالصالحین

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

ارسال نظرات