۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۵۶۹۵۵۱

یادداشت | از رکود که سهل است از روی همه چیز عبور کردیم

دلار به ۹۰۰۰ تومان رسیده عده ای ککشان هم نمی گزد، به راستی اقتصاد هم سیاسی بازی است!؟
گرانی و تورم

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، این روزها بحث داغ گرانی شده نقل همه نشست و برخاست ها. اصلا معلوم نیست سر و ته کار کجاست؟ اول اعلام میشه ما از رکود عبور کردیم یه عده هورا می کشند و شادمان که از روی کود، ببخشید از رکود عبور کردیم! اما باز هم وقتی به جیبمان نگاه می کنیم می بینیم هنوز خالی است!

بعد از گذشت مدتی دوباره اعلام شد که نرخ تورم تک رقمی شد دوباره عده ای شادی کردند و آقای رئیس جمهور مچکریمشان هوا را بنفش کرد! گفتم این بار شاید در جیب تغییر اساسی رخ بدهد اما دیدم همچنان شپش ها در حال ورزش اند!

اصلا یک چیزی بگویم!؟‌ خیلی خوب هست که دولت این قدر دل مردم را شاد می کند! چرا می خواهید از مردم این شادی را دریغ کنید! گفتند برجام هورا کشیدند و رقصیدند، گفتند بوئینگ آمده باز هم به به و چه چه کردند، گفتند این دفعه برایتان آب خوردن هم می آوریم باز هم شادی کردند، این که چیزی نیست، اهواز که اصلا آب و هوا ندارد، عده ای آمدند و گفتند عیب ندارد هوا نداریم اما هوای شما را داریم!

خبر داری سکه 200 هزار تومان ارزان شده است!؟ دستشان درد نکند خیلی به فکر مردم هستند که این قدر! زیاد قیمت سکه را کاهش دادند! بله دیگه سکه 1200000 تومانی بشود 3000000 بعد از این مبلغ 200 هزار تومان کم بشود معلوم است کف و سوت و جیغ و هورا هم دارد!

راستی از دلار نگوییم که خودش سر دراز دارد. یادم هست وقتی دلار 1300 تومان یکباره شد 3000 تومان یک عده چنان بر سر می کوبیدند و به دولت وقت گیر می دادند که انگار دلار شده 9000 تومان!

اما حالا که دلار واقعا به انگاره من یعنی 9000تومان رسیده آن ها ککشان هم نمی گزد! به راستی اقتصاد هم سیاسی بازی است!؟

از ارز و سکه بگذریم سخن خودرو خوش تر است! آن را که اصلا نگو! انگار برای خودش یلی شده و هر وقت بخواهد رخی نشان می دهد و عربده ای می کشد و منم منم می کند.

یادش بخیر یک زمانی کمپینی شروع به کار کرد و کاری کرد کارستان که در طول خرید و فروش خودرو بی سابقه بوده است. قیمت خرید و فروش ماشین در جدول، بین کارخانه و بازار کاملا جا به جا شد! اما باز دولت آمد تا به داد مردم برسد! یک شادی دیگر نصیب ایرانی ها کرد. آن زمان که وام ازدواج حداکثر 5 میلیونی جوانان روی هوا بود، با یک حرکت زیبای دولت! وام 20 میلیونی فوری به خریداران خودروی دپو شده داده شد! جالب است که طرحی که برای اجرایش شش ماه وقت گذاشته شد در یک ماراتن بی سابقه در شش روز به اتمام رسید!

مردم عزیز ایران نگران نباشید! چون شما بیدارید مسئولین امر اقتصادی در آسودگی به سر می برند و اصلا قرار نیست اتفاقی بیفتد.

الان به گفته مسئولین محترم ما در یک حباب قیمتی به سر می بریم! این حباب هم در مسکن هست، هم در خودرو، هم در ارز و هم در طلا، آقایان با عرض معذرت، این حباب ها از جنس کف هستند یا فولاد که هرچه جلوتر می رویم هم نمی ترکند و هم سخت تر می شوند!

مخلص کلام اینکه هیچ چیز جز عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی نمی تواند توازن بازار و گرانی ها را کنترل کند و در عرصه ارز هم قطعا باید ارز تبادلات ریال باشد و الا همین آش و همین کاسه است. خودرو هم در این قصه می گنجد و اگر از انحصار تولید دولتی خارج شود، شاهد تولید بهترین خودروها در کیفیت جهانی توسط شیرمردان ایرانی هستیم./829/پ۲۰۰/س

حجت الاسلام محمدمهدی مرادی، پژوهشگر حوزه علمیه قم

 

ارسال نظرات