۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۶۹۵۰۵
نوبخت در نشست خبری:

نهادهای نظارتی برای حمایت از مردم وارد عمل شوند

سخنگوی دولت گفت: انتظار ما این است که دستگاه‌های نظارتی نیز وارد کار شوند تا بررسی‌های لازم انجام شود، در این شرایط معلوم می شود چه کسانی ارز را با قیمت غیرواقعی آن عرضه می کنند و آن را افزایش می‌دهند.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به نتایج خوبی تیم ملی در جام جهانی اظهار داشت: باید از این تیم با این نتایج تشکر کرد و این میزان غیرت و دوندگی قابل تحسین است، درست است که تیم ملی به نتایج مطلوب برای راه‌یابی به دوره بعد دست نیافت اما نوع بازی هوشمندانه ما قابل تحسین است و باید از حمایت ایرانیان داخلی و خارجی در این رقابت‌ها تشکر کرد.

وی در خصوص وضعیت اقتصادی آشفته امروز تاکید کرد: پول ملی برایمان مهم است و زیرا رقابت ما در بازار و قدرت خرید ما به همین پول وابسته است، امروز ما روزهای خوبی را نمی‌گذرانیم و تلاش ما براین است که پول ملی را تقویت کنیم، البته تلاش ما برای رفع تحریم ها با مذاکرات و اتهامات علیه کشورمان آغاز شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت در مسیر درست کار خود را انجام داده است، رشد اقتصادی ما خوب بوده است اما آمریکا و ترامپ علیه جهان جنگ اقتصادی را به راه انداختند که چین و اروپا هم در حال مقابله با آن هستند، اما سوال این است که ما در این وضعیت چه باید کنیم، مردم باید دولت را عادلانه قضاوت کنند که آیا دولت قصوری داشته است یا خیر، ما امروز اسیر زیاده‌خواهی‌های آمریکا هستیم.

نوبخت افزود: ما از ابتدا امسال بیش از 11 میلیارد دلار ارز با نرخ 3800 تومان و 4200 تومانی به بازار پرداخت کردیم، در عین حال عرضه ارز ما 21درصد افزایش پیدا کرده است پس این نشان می‌دهد ما در توازن عرضه مشکلی نداریم و در سه ماه اول امسال 59.8 درصد درآمدهای ما بیشتر شده است، همچنین درآمد نفتی ما با رشد 74درصدی روبرو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی امسال 1100 درصد بیشتر شده است و دولت توانسته 22 هزار و 830 میلیارد تومان در این راستا پرداخت کند اما در مقابل هزینه های جاری هم 8درصد افزایش داشته است، ما در سال 97 از واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود جلوگیری کردیم و در سه قوه هم برنامه‌هایی برای جلوگیری از بدترین شرایط را پیش بینی کردیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اظهاراتی مبنی بر عدم برنامه دولت درست نیست ما برنامه‌های خود را ارائه نمی‌کنیم که دشمن دست ما را بخواند زیرا امروز آمریکا سعی می‌کند شرکت‌ها را به قطع همکاری ما ترغیب کند و از شرکت‌هایی که قطع ارتباط هم کردند تشکر کرده است، با این وجود تقاضا ما از مردم این است که ارز خود را وارد بازار کنند، ترامپ قطعا خیرخواه ما نیست و ما انتظار مردم از دولت را به حق می‌دانیم اما انتظار حمایت مردمی را هم داریم.

نوبخت در خصوص طرح عدم کفایت رییس جمهور و واکنش دولت در این خصوص نیز گفت: این موضوع خاص این دوره نیست و ما در ادوار گذشته هم شاهد طرح عدم کفایت رییس جمهور بوده‌ایم، اما مردم ما در انتخابات دیدگاه رقیب دولت را نپذیرفتند، در این میان برای عده‌ای انتخابات هموز تمام نشده و در تلاش هستند در جامعه ناامنی ایجاد کنند و انتظارات تورمی در مردم به وجود بیاورند.

وی در رابطه با عکس منتشر شده از رییس جمهور در توچال نیز افزود: همه شاهد بودید برخی از یک عکس منتشر شده در یک محیط و حضور کوتاه رییس جمهور آن هم در یک روز تعطیل چه سو استفاده‌هایی کردند، با این وجود دولت هرگونه فضای نقد را خواهد پذیرفت زیرا ما معتقدیم همه باید در هر فضایی نقد و صحبت خود را اعلام کنند، اصول دموکراسی نیز همین است و ما در خصوص این عکس هم قضاوت برعهده مردم می‌گذاریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص واردات کالاهایی با ارز دولتی و فروش آنها با ارز روز کشور گفت: برخی کالاها با ارز 4200 وارد کشور شده است اما با قیمت ارز غیرواقعی فروخته می شود که باید قیمت این کالاها پایین بیاید و نظارت بروی آن انجام شود، در حال حاضر بروی نظارت فشارهایی وارد می‌شود که بیانگر این است که ریگی به کفش برخی هست.

نوبخت ادامه داد: امروز بانک مرکزی ارز لازم برای واردات را تامین کرده است، بنابراین بخش نظارتی هم باید وظیفه خود را اجرا کند، در این میان قوه مقننه از طریق سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید به طور جدی وارد عمل شوند، همچنین وظیفه اتحادیه‌های صنفی نیز کنترل قیمت‌ها است اما امروز این اتحادیه‌ها کجا هستند.

وی بیان کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌های نظارتی نیز وارد کار شوند تا بررسی‌های لازم انجام شود، در این شرایط معلوم می شود چه کسانی ارز را با قیمت غیرواقعی آن عرضه می کنند و آن را افزایش می‌دهند، همه ما در رفع مشکلات موجود وظیفه داریم و باید به همدیگر کمک کنیم.

سخنگوی دولت در مورد اظهارات اخیر سردار رحیم صفوی مبنی براینکه کشور بدون دولت بهتر اداره می‌شود، گفت: دیروز جلسه شورای عالی امنیت ملی برگزار شد و فرماندهان نیروهای مسلح همگی در این جلسه حضور داشتند و بنده شاهد هماهنگی و همدلی فرماندهان بودم، بنابراین اگر کسی حرفی را می‌زند نظر شخصی اوست.

نوبخت ادامه داد: نظرات رییس ستادکل نیروهای مسلح و سپاه کاملا مشخص است، در واقع کسی که درجه بالایی نظامی دارد و حرفی را می زند قطعا نظر شخصی اوست و مربوط به ارگان یا سپاه نیست و این نوع اظهار نظر هم بیانگر آزادی سیاسی در کشور است، نظرات امام راحل و رهبر معظم انقلاب در خصوص حضور نظامیان در سیاست مشخص است و امیدوارم به این توصیه ها عمل کنند.

وی در خصوص تفکیک وزارتخانه‌ها در صنعت و معدن نیز اظهار کرد: این طرح در مجلس تصویب نشد اما در وضعیت امروز تجمیع حوزه بازرگانی در وزارت صنعت و معدن از نظر کارآمدی مدیریتی موفق نبود و تنها این موضوع در زمانی رخ داد که ما به دنبال کوچک سازی دولت و چابک تر کردن آن بودیم که چنین اتفاقی به خوبی محقق نشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این کوچک سازی البته در انتخاب وزیر صرفه جویی کرد و همچنین چندین معاونت را کاهش داد، از طرفی ما در مورد برخی وزارتخانه ها همچون مسکن و شهرسازی اعتقاد داشتیم مسکن موضوعی مهمی است و می طلبد که یک نفر درباره مشکلات این بخش جداگانه تصمیماتی را بگیرد، در این میان انتظار ما از مجلس این بود که در این جهت با ما همکاری کند زیرا کار کارشناسی در این خصوص صورت گرفته بود، اما به هرحال نظر نمایندگان برای ما مهم است

نوبخت در مورد اتفاقات روز گذشته در بازار تهران و ضرورت سخنرانی مستقیم رییس جمهور با مردم یادآور شد: رییس جمهور در اظهارات خود هیچگاه به دنبال منافع شخص خود و یا شخصیت خویش نیست بلکه منافع ملی را در نظر خود دارند و هرگاه اظهار نظری خلاف منافع ملی باشد را به زبان جاری نمی کنند اما در شرایطی که فضا ایجاب کند قطعا موضوعاتی را به مردم می گویند.

وی ادامه داد: قرار است رییس جمهور با روسای صنوف و اتحادیه ها جلسه‌ای را بگذارند تا نظرات آنها را گوش کنند، در واقع ما علاقه مند به شنیدن نظرات دیگران و پاسخگویی هستیم، ما برای اقدامات خود استدلال و برنامه داریم و از این رو برای سوالات احتمالی مدیران پاسخ خواهیم داشت.، ما در سازمان برنامه و بودجه همیشه معترضان را در سالن جلسات جمع کرده و حرف آنها را گوش می کنیم، البته محل‌هایی برای تجمع مشخص شده که باید سازوکار آن طراحی شود تا تجمعات در آن مکان‌ها برگزار شود.

سخنگوی دولت در مورد دو نرخی کردن قیمت سوخت نیز گفت: در این رابطه هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است و در مورد بحث‌های مربوط به مصرف سوخت در حال کارهای کارشناسی هستیم، چنانچه بحث‌های ما به نتیجه برسد قطعا اعلام خواهیم کرد.

نوبخت در خصوص اینکه آیا مشکلات اقتصادی برعهده کابینه دولت است، خاطرنشان کرد: این مشکلات به وجود آمده بعد از تهدیدها و اظهارنظرها در مورد تحریم‌ها آغاز شد و این عامل بیرونی است، البته در داخل کشور هم انتظار تورمی ایجاد شده است و ریال هم ابتدا به سمت بازار ارز و سپس سکه رفت و اکنون هم نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس رفته است که قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: سیاست دولت براین بود که با دلار 4200 تومانی کشور را تامین کند و در این زمینه بر پیمان خود مانده ایم اما تحریم‌ها هنوز شروع نشده بود ولی با این وجود دولت برای این شرایط هم برنامه دارد، ما برای تقویت پول ملی نیازمند حضور فعالان اقتصادی و کمک مردم هستیم، ما نمی‌توانیم تمام نیاز مردم را تامین کنیم و انتظار تورمی به هر حال بر بازار تاثیر می‌گذارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز افزایش قیمت غیرواقعی ارز دلیل اقتصادی ندارد بلکه دلیل آن سیاسی بود، کسانی که این آتش را باد می‌زنند بدانند که گرم نمی‌شود بلکه می‌سوزد.

نوبخت در مورد تغییر کابینه نیز تصریح کرد: رییس جمهور فعلا تصمیمی برای این کار ندارد و هرگاه صلاح بداند این کار را انجام می‌دهد.

وی در رابطه با اینکه آیا قیمت‌ها به حالت اول باز خواهد گشت یا خیر گفت: تمام کالاهایی که با ارز 4200 تومانی خریداری شده است نباید گران شود زیرا بانک مرکزی 11 میلیارد دلار تامین ارز برای واردات داشته است، قطعا باید نظارت صورت گیرد، هدف این است تمام کسبه هایی که با 4200 ارز کالا وارد کرده‌اند به یک ثبات برسانیم و اگر قرار باشد جنسی که با این ارز وارد شده است گران کنند باید نظارت دقیق صورت گیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما از فعالان اقتصادی انتظار داریم که کالاها را گران نکنند و دستگاه های نظارتی هم بر تولید کننده و مصرف کننده نظارت و حمایت لازم را داشته باشند، البته قوه قضاییه هم از محل تعزیرات باید قوی وارد عمل شود و حتی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده نیز باید وارد کار شده و از مردم در کنار اتحادیه ها حمایت کنند.

نوبخت در مورد وضعیت پول ملی تصریح کرد: ما برای تقویت پول ملی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم، البته از کسبه و عرضه‌کنندگان انتظار داریم در جهت تکمیل اقدامات دولت حمایت لازم را داشته باشند، تمامی قیمت هایی که با ارز بیش از 4200 تومان محاسبه شده باید به قیمت قبل برگردد.

وی در پایان در خصوص افرادی که قیمت ارز را بالا می برند و نصف شب معاملات خود را انجام می دهند گفت: برای این امر رییس جمهور در هفته گذشته با ستاد اقتصادی و فعالان بخش خصوصی جلساتی را داشت تا از این نوسانات جلوگیری شود، البته نباید نیازهای غیرضروری به بازار را تحمیل کنیم./816/پ۲۰۴/ق

ارسال نظرات