۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۵۶۹۳۰۲
همراه با مشاور؛

آیا تنفس در "یوگا" فکر را تعطیل می کند؟

حجت الاسلام مظاهری سیف نوشت: پرانایاما برنامه تنفسی یوگاست، که نقش زیادی در توقف فکر و بیداری نیروهای درونی و رسیدن به شعورکیهانی دارد.
حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف رییس موسسه بهداشت معنوی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، پژوهشگر و کارشناس عرفان های نوظهور در یادداشتی نوشت: پرانایاما برنامه تنفسی یوگاست، که نقش زیادی در توقف فکر و بیداری نیروهای درونی و رسیدن به شعورکیهانی دارد.

«در پرانایاما بیرون دادن، به درون کشیدن و حبس دم بر اساس مکان و زمان و تعداد تنظیم و طولانی دقیق میشود.» (یوگاسوتره.فصل2: بند50)

پرانایاما موجب کند شدن کنش های مغزی، عصبی و بدنی می شود، که به ظاهر آرامش را به نمایش می گذارد.

در اینجا باید یادآوری کنم که بین آرامش اخلاقی و آرامش فیزیولوژیک تفاوت بسیار زیادی است. کسی که در وضعیت ریلکسیشن قرار دارد، آمادگی عصبی و حرکتی برای فریادزدن و نشان دادن عکس العمل های جنگ و گریز را ندارد. این به معنای تسلط بر نفس، قدرت اراده و فضیلت اخلاقی نیست.

با اجرای برنامه پرانایاما مغز و بدن انسان کند و آرام عمل می کند، حتی ضربان قلب و گردش خون هم کندتر می شود. این وضعیت، ذهن را به حالت خلسه نزدیک می کند و غده هیپوفیز را برای ترشح هرمون های توهمزا نظیر سروتونین فعال میسازد. (محی الدین بناب.ص124 و سوزان نوِلن.ج1.ص86و429)

در این شرایط   تلقین پذیری افزایش پیدا کرده و ذهن با داشتن کمترین قدرت تشخیص و تصمیم، آماده پذیرش هر چیزی است. افرادی که هیپنوتیزم می شوند، در این حالت قرار دارند. (سوزان نوِلن.ج1.ص433)

همانطور که قبلا گفته شد هدف یوگا توقف فکر و از این طریق بیداری نیروی مرموز کندالینی و یا به قول دیگر دست یابی به آگاهی برتر است. برنامه تنفسی یوگا به کندی عملکرد ذهنی و توقف فکر کمک می کند.

همانطور که وضعیت های بدنی (آسانا) این تأثیر را دارد. بنابراین وضعیت های بدنی یوگا کاملا بر خلاف ورزش که تحرک است، بر اساس توقف عملکرد بدنی به منظور توقف عملکرد اعصاب و در نتیجه توقف ذهن طراحی شده است. برنامه تنفسی در یوگا نیز به این فرایند توقف ها کمک می کند. و نتیجه نهایی آن برانگیختن نیروی آتشین درون، یا مار آتشین درون به نام کندالینی است.

اساتید جهانی یوگا تأکید می کنند که «پرانایاما تمرینی بسیار قوی است و میتواند در انسان نیروهای فوقالعادهای ایجاد کند.... بنابراین دسترسی به پرانایاما باید با احتیاط صورت گیرد، حتی در موقع تمرین، احساس کنید در حال بازی با چیز خطرناکی مثل افعی هستید.» (سوآمی ساچی داناندا.ص177)

لازم می دانم این هشدار ساچی داناندا را تأکید کنم، که پرانایاما تمرین بسیار خطرناکی است و ما را در ارتباط با موجودات و نیروهایی آسیبزا قرار میدهد، نماد افعی که ساچی داناندا به کار می برد، بسیار دقیق است و معمولاً برای نیروهای شرّ و شیطانی به کار می رود./876/ت۳۰۳/س

ارسال نظرات