۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۶۹۰۷۹
دادستان کل کشور:

می‌خواهند اقتدار قوه قضائیه را از بین ببرند| منکر برخی اشکال‌ها و نارسایی‌ها نیستیم

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به چالش‌های پیش‌روی قوه قضائیه گفت: دست‌هایی پشت پرده می‌خواهد با تضعیف قوه قضائیه، اقتدار او را از بین ببرد و آن را دستگاهی ناکارآمد جلوه دهد.
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین منتظری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با بیان این‌که منکر برخی اشکال‌ها و نارسایی‌ها در قوه قضائیه نیستیم، دروغ‌پردازی‌ها، بزرگ جلوه دادن ضعف‌ها و تعمیم خلاف‌های مخفیانه برخی کارکنان به سایر کارکنان را نشانه اقدام دست‌های پشت پرده برای تضعیف اقتدار قوه قضائیه و ناکارآمد جلوه دادن آن دانست.

وی که به مناسبت هفته قوه قضاییه پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران سخنرانی می‌کرد با اشاره به چالش‌های پیش‌رو دستگاه قضا که کار امر قضا را سخت‌تر کرده است، گفت: هجمه‌های فراوان و تخریب‌هایی که به صورت گسترده در داخل و خارج علیه قوه قضائیه صورت می‌گیرد، بی‌تردید کار دشمن و برای تخریب اقتدار قوه قضائیه است.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: ما منکر برخی اشکال‌ها و نارسایی‌ها در قوه قضائیه نیستیم اما دروغ‌پردازی‌ها، بزرگ جلوه دادن ضعف‌ها و تعمیم خلاف‌های مخفیانه برخی کارکنان به سایر کارکنان بی‌تردید نشان دهنده آن است که دست‌هایی پشت پرده می‌کوشد با تضعیف قوه قضائیه اقتدار او را از بین ببرد و آن را دستگاهی ناکارآمد جلوه دهد.

حجت‌الاسلام منتظری از موضع‌گیری‌ها و تبلیغات سوء دشمنان علیه قوه قضائیه در شبکه‌های اجتماعی، دفاع همه‌جانبه آنان از مفسدان و وابستگان به اجانب، حمله دشمنان با شمشیر زنگ‌زده دفاع حقوق بشری که بر پیکر احکام مستند و مستدل قوه قضائیه انجام می‌گیرد به عنوان نمونه‌هایی از هجمه‌های فراوان علیه این نهاد مهم کشور نام برد.

وی همچنین برخورد تبلیغاتی با عناصر جاسوسی و کسانی که در پوشش حفاظت از محیط زیست بزرگ‌ترین خیانت را به امنیت این کشور و ملت کردند و خودکشی آن عنصر خائن در زندان قبل از این‌که اطلاعات خود را به مسؤولان دهد و نیز دفاع مقامات بلندپایه آمریکا از فردی که با اتوبوس بین مأموران نیروی انتظامی رفت و سبب به شهادت رسیدن چند تن از آنان شد را به عنوان چند نمونه دیگر از هجمه‌های دشمن مطرح کرد.

دادستان کل کشور در این زمینه تصریح کرد: کسانی که خود در داخل کشور مدت‌ها مسؤولیت‌های مهمی را برعهده داشتند به بهانه‌های مختلف یا عده‌ای را دور خود جمع کرده و یا از کانال‌های اجتماعی به سخنرانی می‌پردازند و انواع دروغ‌پردازی‌ها را رواج می‌دهند و قوه قضائیه را محکوم می‌کنند.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «کسانی که دیروز همه امکانات کشور در اختیار آنها بود و کسانی که امروز همه امکانات مدیریتی کشور را در اختیار دارند، حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند و علیه کشور سخن بگویند بلکه باید پاسخگو باشند، ضمن آنکه مردم آگاه هستند و اینگونه رفتارها در آنان تأثیرگذار نخواهد بود».

حجت‌الاسلام منتظری دومین چالش قوه قضائیه را کثرت کار و سنگینی باری مطرح کرد که برعهده این قوه نهاده شده است. وی در این زمینه گفت که متناسب با کثرت کار، ابزار کار و نیروی انسانی در اختیار این نهاد نیست.

وی با اشاره به این‌که در سال ۹۶ مجموعا بیش از 9 میلیون پرونده وارد قوه قضائیه شد و بیش از شانزده میلیون نقطه کار در قوه قضائیه درگیر این پرونده‌ها بود، اظهار داشت: دستگاه قضا خود تولیدکننده پرونده نیست بلکه این مراجعات مردم است که باید قوه قضائیه پاسخ‌گوی آن بوده و به خدمت‌رسانی اقدام کند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: به موازات کثرت کار، امکانات لازم و بایسته با توجه به این هجمه‌ها و کثرت کار بسیار، به قوه قضائیه داده نشده و نمی‌شود و البته از مردم به علت برخی نارسایی‌ها عذرخواهی می‌کنیم.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین و ارزشمندترین نعمت‌های الهی به ما انسان‌ها، نعمت اسلام و هدایت به سوی کمالات انسانی است، گفت: در طول چهارده قرن پس از دوران حکومت پنج ساله امام علی‌(ع)، با نهضت امام راحل و حضور و پشتیبانی مردم همیشه در صحنه، بسط ید فقیه جامع شرایط فراهم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحقق یافت.

حجت‌الاسلام منتظری بزرگ‌ترین شاخصه نظام جمهوری اسلامی را اجرای عدالت با مبدأ احکام اسلام و قرآن عنوان و ابراز کرد: خداوند بر ادای امانت و حکم به عدل تأکید می‌کند که در نگاه نخست به ذهن می‌رسد ادای امانت، امانت مالی است و حکم به عدل در امر قضاء است در حالی که برخی روایات و نظر مفسران بزرگ، مقید به این دو موضوع نیست.

وی افزود: ادای امانت تنها ادای امانت مالی نیست و حکم به عدالت تنها در مقام قضاوت منظور نیست بلکه شامل مسائل مالی و غیرمالی می‌شود؛ بنابراین حکومت بر مبنای عدالت به معنای اجرای عدالت در همه عرصه‌ها است و همه مسؤولان از عالی‌ترین مقام تا جزئی‌ترین آن در اجرای عدالت مسؤول هستند.

دادستان کل کشور انتظار اجرای عدالت در دستگاه قضا را که عهده‌دار قضاوت و رفع خصومت بین مردم و رسیدگی به دعاوی جامعه است را انتظاری به حق خواند و گفت: وقتی کسی در جامعه مورد ظلم قرار می‌گیرد برای اجرای عدالت به دستگاه قضا مراجعه می‌کند به حق انتظار دارد که رسیدگی بر مبنای عدالت صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همه دست‌اندرکاران امر قضاوت باید توجه کنند و به این نکته اهتمام لازم را داشته باشند و اگر در اجرای این امر که وظیفه شرعی، قانونی و اجتماعی آنان است کوتاهی کنند سخت‌ترین عقاب‌های الاهی متوجه آنان خواهد بود.

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به روایتی از امام صادق‌(ع) که می‌فرمایند «شدیدترین عقاب‌های الهی فردای قیامت گریبانگیر کسانی است که داعیه اجرای عدالت دارند اما بر خلاف آن اقدام می‌کنند»، اظهار داشت: امر قضا بسیار دشوار و خطیر است و لازم است زمینه‌های اجرای وظایف دستگاه قضا نیز فراهم باشد.

دادستان کل کشور در بخش پایانی سخنان خود به بیان برخی از خدمات دستگاه قضا پرداخت و خاطرنشان کرد: مشروعیت کار قضات از عالی‌ترین مقام آن یعنی رییس قوه قضائیه گرفته تا همه قضات، منصوب مقام معظم رهبری هستند و سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری و دستور اکید ایشان در ابلاغ‌ها و پیام‌ها کاملا مشخص و بیان شده است./920/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات