۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۶۹۰۴۵
استاد حوزه علمیه:

مرحوم طباطبایی ویژگی‌های یک مؤمن باکرامت را دارا بود

حجت الاسلام میردامادی با بیان این‌که ماه شوال المکرم ماه مؤمنان با کرامت است، گفت: یکی از مصادیق مؤمن باکرامت، حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی بود، چراکه ویژگی‌های ذکر شده برای اهل کرامت را دارا بود.
حجت الاسلام میر دامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد میردامادی استاد حوزه علمیه قم در مراسم چهلمین روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی که شب گذشته در مسجد رفعت قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) درباره علت نام گذاری ماه شوال اظهار داشت: خداوند در این ماه گناهان را از مؤمنان برمی‌دارد و از آن جهت که این ماه شوال المکرم است، پس ماه مؤمنین باکرامت است.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از مصادیق مؤمن باکرامت، حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی بود، چراکه ویژگی‌های ذکر شده برای اهل کرامت را دارا بود.

وی با بیان این‌که کرامت نقطه مقابل حقارت و ذلت است، گفت: کرامت به معنای وزانت، سنگینی و ارزش داشتن است، در ماه شوال هم انسان‌ها بایستی وزین و با ارزش باشند.

حجت الاسلام میردامادی با اشاره به راه‌های کسب کرامت عنوان کرد: یکی از مهمترین راه‌های کسب کرامت بندگی خدا است، کسی که محض در عبودیت باشد، به کرامت رسیده و حرکتش در مسیر بندگی سبب دوری از حقارت و وزین شدن او می‌شود.

وی علت گمراهی برخی از مسلمانان را این‌گونه بیان کرد: مشکل برخی این است که علمشان را افراد گمراه گرفته‌اند، نه از معادن نور و اهل‌بیت(ع)؛ یعنی کسانی که حرم معصومین را ویران کرده و زیارت آنها را شرک معرفی کردند و این اعمال شنیع و زشت نتیجه همان کج فهمی‌های آنها است.

حجت الاسلام میردامادی با بیان این‌که دین شناسی و علمیت مقدمه عبودیت است، تأکید کرد: مؤمن کریم کسی است که معبود را خوب شناخته و فقیه باشد، یعنی فقه و علمش را از معدن علم که اهل‌بیت‌(ع) هستند، گرفته باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: فقه کلید رسیدن به بصیرت است، وقتی انسان به تفقه در دین می‌رسد، افزون بر کسب معلومات گسترده، سعی در آموختن آن مطالب به دیگران و نجات آنها از گمراهی است و به فرموده خود پیامبر(ص) جانشینان ایشان کسانی هستند که علوم دینی را آموخته و به دیگران یاد دهند.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب برای مرحوم حجت الاسلام طباطبایی اشاره و مطرح کرد: رهبر انقلاب اسلامی که هیچ‌گاه بدون حساب مطلبی را نمی‌گویند، ارشاد مؤمنان را از ویژگی‌های مرحوم طباطبایی شمرده بودند.

وی افزود: این‌که انسان اهل ارشاد باشد، به معنای این است که مردم را رشد می‌دهد و این منشی بود که در مرحوم طباطبایی نهادینه شده بود، به‌طوری که در رسانه‌های گوناگون همچون منبر و صدا و سیما مردم را دائما ارشاد می‌کرد.

حجت الاسلام میردامادی در پایان دو اصل دیگر از اصول بندگی را مطرح و عنوان کرد: همنشینی با فقرا و بی‌تفاوت نبودن نسبت به دشمنان و بندگان خدا از دیگر ویژگی مؤمنان حقیقی است، این دسته از مؤمنان با بندگان خدا با خضوع و مهربانی و با دشمنان خدا با شدت و غضب برخورد می‌کنند./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات