۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۶۸۹۷۲
مدیر حوزه‌های علمیه:

سند راهبردی در زمینه اقامه نماز تدوین شود

آیت الله اعرافی گفت: تا سال ۱۴۱۴ هر هزار نفر و هر روستای بالای ۵۰۰ نفر باید یک مسجد داشته باشد که نتیجه آن ساخت ۹۰ هزار مسجد شاخص و فعال، نه مسجد اسمی، در کشور است.
سخنرانی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در جلسه شورای اقامه نماز استان قم به میزبانی جامعة‌ المصطفی که ظهر امروز در سالن اجتماعات جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت و نقش نماز در زندگی انسان اظهار داشت: هنگامی که سخن از نماز به میان آورده می‌شود، بایستی به‌عنوان نماد ربوبیت خدا و یک مدرسه که با سایر شئون و ابعاد زندگی انسان گره خورده است، تفسیر شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: درست است که نماز در حداقل خود، یک الزام و تکلیف است و مشروط به امر دیگری نیست، اما شکل اولیه نماز حتی بدون آگاهی به عمق آن، یک فریضه و در مراتبی مستحب است.

وی با بیان این‌که نماز الگو و معیار، یک مکتب، دانشگاه و منظومه فکری، اخلاقی و رفتاری برای بشر است، گفت: در پرتو نماز هم تنهی عن الفحشی والمنکر و معراج مؤمن تحقق پیدا می‌کند و هم بسیاری از مصائب و مشکلات روحی، اخلاقی و خانوادگی بشر با نماز،عبادت و مسجد حل شده و زمینه اوج‌گیری انسان به سوی لذت‌های فوق طبیعی و معنوی فراهم خواهد شد.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: ستاد اقامه نماز، همه خادمان به اهل نماز و مدیران و برنامه‌ریزان در این زمینه، هم خود باید در این دریای بی‌کران نماز، شناور شوند و هم خادمی برای رشد و توسعه نماز در تمامی ابعاد و ساحت‌های جامعه شوند.

وی در ادامه به عناصر اصلی یک مسجد طراز و الگو اشاره و عنوان کرد: مهم ترین پایگاه نماز مسجد است و عناصر اصلی این پایگاه امام جماعت به عنوان راهبر حرکت عبادی نماز در مسجد، هیأت امنا و مدیریت‌های مسجد، نمازگزاران، زیرساخت‌های فیزیکال و سخت‌افزاری، برنامه‌های مسجد، منابع پایدار و تبلیغات فرهنگ سازی است.

مدیر جامعة‌ المصطفی ادامه داد: به منظور پرداختن به یک طرح جامع برای آینده و ترویج و توسعه نماز، حداقل این هفت محور در آن طرح باید مورد توجه قرار گیرد و شاخص‌های و عناصر آن هم مشخص شود.

وی با اشاره به ضرورت تدوین سند راهبردی و چشم‌اندازی 5ساله در زمینه اقامه نماز استان قم تأکید کرد: بایستی ظرف چندماه آینده با تدوین برنامه‌ای پنج ساله در این زمینه،وظایف نهادها و دستگاه‌های مختلف در این خصوص مشخص شود و وضعیت اقامه نماز در پنج سال آینده مورد بررسی و نظارت قرار گیرد و جامعه المصطفی و حوزه علمیه هم در این زمینه برای کمک به اقامه نماز آمادگی دارند.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: در طراحی‌ کلان حوزه علمیه بحث آمایش وجود دارد که در این آمایش حدود240 کار ویژه تعریف شده است و یکی از مهم‌ترین آنها در میان کار ویژه‌های مصوب برای دستگاه‌های فرهنگی و روحانیت مسجد است.

وی عنوان کرد: در این برنامه یک طرح حداقلی و حداکثری وجود دارد که تا سال 1414 هر هزار نفر و هر روستای بالای 500 نفر یک مسجد  داشته باشد که به 90 هزار مسجد شاخص و فعال، نه مسجد اسمی، در کشور دست یابیم، چراکه در حال حاضر هم بالای 70 هزار مسجد غیرفعال در کشور وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: استان قم باید پیشگام شود که در یک افق 10 تا 15 ساله به جایی برسد تا در این طرح آمایش به الگویی برای کشور تبدیل شود و در این زمینه باید به برنامه روشنی دست یافت.

وی با اشاره به فعالیت‌های جامعه‌المصطفی بیان کرد: جامعه المصطفی یک برنامه 5ساله را تمام و برنامه 5 ساله دوم را آغاز کرده است، 50 هزار طلبه از حدود 130 ملیت و130 رشته در مقاطع گوناگون جامعه‌المصطفی مشغول به تحصیل هستند و همچنین 50 هزارنفر از این مرکز فارغ التحصیل شده‌اند، بنابراین این جایگاه قم اقتضا می‌کند که ستاد اقامه نماز با یک نگاه الگوسازی، فرهنگ‌پروری و الهام بخشی، اثرگذار در ایران و سراسر جهان باشد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات