۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۶۸۹۴۷

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

برگزاری نشست هم‌اندیشی یازدهمین دوره جشن‌های «زیر سایه خورشید»، دیدار خادمان حرم امام رضا(ع) با خانواده شهدای عاشورای رضوی و برگزاری همایش روز ملی بسیج اساتید و بزرگداشت شهید چمران از جمله مهمترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی، زمینه مشارکت دانشجویان در خدمت رسانی افتخاری به زائران مشهدالرضا(ع) فراهم و ثبت نام درخواست خادمی آغاز شد.

دانشجویان علاقه‌مند برای مشارکت در طرح خادمی افتخاری می‌توانند درخواست خود را در آدرس http://form.javanan.org/eftekhari ثبت کنند تا پس از یک هفته برای حضور در جلسه توجیهی فراخوانده ‌شوند.

متقاضیان خدمت افتخاری باید در طول تابستان امکان حداقل 3 شیفت 4 ساعته در هفته، زمان برای همکاری و همچنین توانمندی مناسب برای کار با رایانه و اینترنت را دارا باشند.

لازم به ذکر است؛ مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی با مشارکت موسسه جوانان آستان قدس رضوی وظیفه سازماندهی این خادمان افتخاری را بر عهده دارد.

مجتبی بذرافشان مقدم، رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی درباره برنامه های روز ملی بسیج اساتید گفت:سال 1377 نخستین همایش بزرگداشت شهید دکتر چمران را در مشهد برگزار کردیم و گزارش آن را برای سران کشور فرستادیم و مقام معظم رهبری دست‌نوشته‌ای در پاسخ به این اقدام ابلاغ کردند و از آن به بعد این امر جدیت پیدا کرد و در نهایت در سال 80 مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

وی بیان کرد: در آیین نامه بسیج اساتید رسالت این تشکل تحقق اهداف و دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شده است همچنین همکاری با مدیریت دانشگاه‌ها، دفاتر مقام معظم رهبری و سایر تشکل‌های دانشگاه‌ها، تلاش برای ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه، کمک به دولت و سایر نهادها در وضعیت‌های بحرانی، ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان از مهم‌ترین وظایف این نهاد است.

برگزاری همایش روز ملی بسیج اساتید و بزرگداشت شهید دکتر مصطفی چمران

بذرافشان درباره فعالیت‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی بسیج اساتید خراسان رضوی گفت: رویکرد جدید ما در بحث‌های پژوهشی راه‌اندازی اندیشکده‌ها است. تاکنون اندیشکده مطالعات راهبردی جمعیت و اندیشکده ژئوپلیتیک غرب آسیا در مشهد شکل گرفته و سه اندیشکده وقف، کارآفرینی و اشتغال و سبک زندگی رضوی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: شورای راهبری جهادگران رضوی با درخواست مجموعه مرتبط از آستان قدس رضوی با هدف اشتغال‌زایی تخصصی در روستاها، رفع محرومیت و بهره‌وری بیشتر از اراضی روستاهایی که زمین‌های موقوفه آستان قدس در آنها وجود دارد در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی با بیان اینکه در استان بیش از 3 هزار عضو بسیج اساتید از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی فعالیت دارند گفت: در دانشگاه به اقتضای شرایط و مخاطبین برنامه‌های متعددی برگزار می‌شود که در آن اهدافی نظیر ترویج علمی و آکادمیک فرهنگ انقلاب اسلامی و گفتمان‌سازی در اربعین انقلاب، بیان تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد و طرح رویکردهای تربیتی در اربعین حسینی با همکاری ستاد اربعین کشور دنبال می‌شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی تصریح کرد: همایش روز ملی بسیج اساتید و بزرگداشت شهید دکتر مصطفی چمران روز 31 خرداد ماه ساعت 17 با سخنرانی سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل قوا پاسداران، زاکانی و جمعی دیگر از اساتید در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

برگزاری نشست هم‌اندیشی یازدهمین دوره جشن‌های «زیر سایه خورشید»  

ششمین نشست فصلی دبیران استانی شبکه جوانان رضوی با هدف هماهنگی و برنامهریزی یازدهمین دوره جشن‌های مردمی و بین‌المللی زیر سایه خورشید برگزار می‌شود

نشست دبیران استانی شبکه جوانان رضوی هر سه ماه به منظور برنامهریزی عملیات مشترک برگزار می‌شود.

با توجه به نزدیکی ولادت امام رضا(ع) و دهه کرامت و برگزاری جشن‌های بین‌المللی زیر سایه خورشید، نشست فصلی دبیران استانی شبکه جوانان رضوی این بار با هدف هماهنگی و برنامهریزی یازدهمین دوره جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید از 29 خرداد تا 1 تیر در مشهد برگزار می‌شود.

در این اجلاس 150 نفر از مدیران استانی شبکه جوانان رضوی به مشهد می‌آیند و در مدت سه روز جلسات شورای مرکزی، جلسات ستاد ملی و جلسات گفت‌وگوی شبکه با موضوع برنامه‌های زیر سایه خورشید برگزار می‌شود.

همچنین در این اجلاس راهبردها و رویکردهای جدید و نوآورانه به مشورت گذاشته خواهد شد و عناوین اصلی برنامهها به سایر استان‌ها ارائه می‌شود تا هر استانی بنا بر اقتضائات و شرایط خود برنامه‌های ارائه شده را با مشارکت مردم اجرا کند.

هدف اصلی برگزاری جشن های مردمی و بین المللی زیر سایه خورشید، ترویج سبک زندگی دینی بر پایه معارف ناب در سیره ائمه اطهار(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) با بهره گیری از ظرفیت های آستان قدس رضوی در راستای حمایت از حرکت های مردمی است.

گفتنی است؛ کارگاهها و جلسات تشکل‌های جوانان رضوی با موضوع جشن‌های بین‌المللی زیر سایه خورشید تا روز جمعه در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

دیدار خادمان حرم امام رضا(ع) با خانواده شهدای عاشورای رضوی

همزمان با 30 خردادماه و سالروز بمبگذاری حرم مطهر رضوی در سال 1373، تعدادی از خادمان فرهنگی و مسئولان معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با خانواده شهدای عاشورای رضوی دیدارکردند.

سال 1373 در چنین روزی درست روز عاشورای سال 1415 هجری قمری در ساعت 14:26 جمعیت عزادار حسینی حرم رضوی شاهد جنایت هولناکی از سوی منافقان کوردل بودند.

در حالی که رواق‌ها، صحن‌ها و بست‌های حرم مملو از جمعیت عاشق بود انفجاری سهمگین همه جا را به لرزه در ‌‌آورد، بمب که در قسمت بالای سر مبارک ثامن‌الحجج(ع) منفجر شد و همه چیز را در هم ریخت، شدت انفجار به حدی بود که اعضای بدن تعدادی از زائران جدا و به اطراف پراکنده شده بود.

بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوطه حجم آن معادل ۱۰ پوند(۴٫۵ کیلوگرم) ماده منفجره تی.ان.تی بود، ۲۶ نفر شهید و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند.

از این رو همزمان با سالروز بمبگذاری حرم مطهر رضوی، تعدادی از خادمان فرهنگی و مسئولان معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی طی صبح و عصر با دو خانواده شهدای عاشورای رضوی دیدارکردند.

خادمان بارگاه منور رضوی در این دیدارها به منزل پرویز نیشابوری و شهید محمد حسین عاقلی رفته و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهدای عزیز هدایایی را به رسم یادبود و تبرک اعطا کردند./934/پ204/ب1

ارسال نظرات