۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۵۶۸۶۵۰
آیت الله میرباقری:

برخی به دنبال هماهنگ سازی فرهنگ به نفع تجدد هستند

نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه در حال حاضر ما در فضایی قرار داریم که تمدن رقیب حضور دارد، گفت: در واقع این تمدن مدعی الگوی پیشرفت و توسعه در مقیاس جامعه جهانی است که مواجهه ما با این الگو در چهار دسته تبیین می شود.
آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری؛ نماینده مجلس خبرگان رهبری در سلسله جلسات اندیشه ای فرهنگی با عنوان «تبیین الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت» که صبح امروز 28 خرداد در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به بیان طراحی و برنامه ریزی الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت در دوران معاصر و مقایسه آن با الگوهای غربی پرداخت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما در فضایی قرار داریم که تمدن رقیب حضور دارد، اظهار کرد: در واقع این تمدن مدعی الگوی پیشرفت و توسعه در مقیاس جامعه جهانی است که مواجهه ما با این الگو در چهار دسته تبیین می شود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این مطلب که ما در این مواجهه به دنبال همگرایی با جهان هستیم یا واگرایی، پرسش دیگری است که مطرح می شود، تصریح کرد: در مواجهه با برنامه ریزی توسعه در مقیاس با جامعه جهانی ما می توانیم یکی از چهارگونه موضع گیری های متفاوت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: نخستین موضع گیری این است که مدل توسعه جهانی را بپذیریم و ذیل مدل جهانی قرار بگیریم که بدون تغییر در الگو است و این یک نوع از مدل مواجهه می تواند باشد.

این مدرس حوزه با بیان اینکه موضع گیری دوم اینگونه است که الگوی توسعه غربی را اخلاقی کنیم، بیان داشت: برخی در شرایط فعلی این ادعا را دارند که الگوی پیشرفت ما الگوی اخلاقی شده توسعه غربی است که ژاپن اسلامی به همین معنا است که مدل توسعه ما همان الگوی توسعه اخلاقی است.

آیت الله میرباقری ادامه داد: در این الگوی پیشرفت اگر تعارضی با فقه داشت حاشیه ای بر آن می زنیم که آنان طرفدار مدرنیته و مدرنیزاسیون و مدرنیته سازی جامعه هستند که اگر جایی تعارض پیش آمد اخلاق و فرهنگ به نفع آن قابل تغییر هستند و در عین حال قرائت دینی جامعه را عوض می کند.

وی بیان کرد: در واقع طرفداران ایده ترقی در مشروطه و طرفداران توسعه در دوران معاصر این مدل الگوی پیشرفت غربی اخلاقی شده را دنبال می کنند که جریان اصلاحات رگه هایی از این تفکر را دارد که به دوران سازندگی و یا جریان های اصلاح طلب فعلی برمی گردد که آنان به دنبال هماهنگ سازی فرهنگ به نفع تجدد بوده اند.

آیت الله میرباقری در ادامه به بیان تشریح موضع گیری های اصلاحات در این باره پرداخت و گفت: تلقی آنها این بود که برای اینکه جامعه نوسازی شود و تحول در عرصه اقتصاد و فرهنگ اتفاق بیفتد نیاز است که اقتصاد و فرهنگ هر دو با هم لیبرال شوند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان موضع گیری های چهارگانه در مقابل الگوی توسعه غربی خاطرنشان کرد: سومین روش منزوی شدن و الگوی چهارم مقابل توسعه غربی مدل استحاله است که جدید است و در عین حال مدل مطلوب و فعالی است که نه تمامیت مدرنیته را می پذیرد و نه الگوی پیشرفت غربی را به رسمیت می شناسد.  

گفتنی است، این نشست به همت کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد./934/پ202/ب1

ارسال نظرات