۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۶۸۶۲۷
تحلیلگر عراقی:

آمریکا به دنبال فتنه انگیزی میان جریان های شیعه در عراق است

هیثم الخزاعی استاد دانشگاه و تحلیلگر عراقی اعلام کرد که آمریکا در حال حاضر به دنبال فتنه انگیزی میان جریان های شیعه در عراق است.
هیثم الخزاعی استاد دانشگاه و تحلیلگر عراقی

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت کشور عراق اخیرا از آتش سوزی بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های رای در عراق در آستانه بازشماری دستی آراء خبر داد. «قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق پس از آن اعلام کرد که آتش سوزی در انبارهای محل نگهداری صندوق های رأی در بغداد، عمدی بوده است.

الاعرجی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که بر اساس تحقیقات اولیه، این آتش سوزی به صورت عمدی ایجاد شده است. وی تأکید کرد که شخصا پیگیر وضعیت این ماجرا از طریق کمیته ویژه ای است که در این خصوص تشکیل شده است.

بعد از تصمیم شورای عالی قضایی عراق برای انتخاب چندین قاضی به منظور نظارت بر روند بازشماری دستی آراء انتخابات پارلمانی این کشور، رسانه های عراقی از آتش سوزی گسترده در یکی از انبارهایی که صندوق های آراء در آن نگهداری می شد، خبر دادند. «کاظم سلمان برهان» یکی از مسؤولان برجسته دفاع شهری عراق اعلام کردند که آتش به وجود آمده در انبارهای  صندوق های رأی مهار شده و آتش به این صندوق ها سرایت نکرده است.

«هیثم الخزاعی» استاد دانشگاه و تحلیلگر عراقی درخصوص موضوع آتش سوزی در انبارهای صندوق های رای و اهداف آن اظهار داشت: من معتقدم آتش زدن صندوق های رای با هدف مانع تراشی بر سر راه بازشماری آراء انتخاباتی به صورت دستی صورت گرفت تا از این طریق بهانه ای برای برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی عراق فراهم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «سلیم الجبوری» رییس پارلمان عراق در واکنش به این آتش سوزی خواستار مجدد انتخابات پارلمانی شده است از جنبه حقوقی و قانون اساسی چقدر امکان تحقق این امر است و آیا گروه های سیاسی با نظر الجبوری موافقت خواهند کرد، گفت: سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات پارلمانی تلاش می کرد که نتیجه را لغو کند و انتخابات یک بار دیگر برگزار شود لذا جلسه فوق العاده ای را برای بررسی ساز  و کار این موضوع برگزار کرد و سپس اصلاحاتی را تصویب کرد که شامل نقض قانون اساسی است و با توجه به این شرایط ما بعید نمی دانیم که موضوع از بین رفتن صندوق های رای در شرایط کنونی از سوی ترکیه صورت گرفته باشد و در راستای حمایت از سلیم الجبوری، بغداد را تحت فشار قرار دهد. سلیم الجبوری بارها خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده است تا فرصتی برای بازگشت به پارلمان برای وی فراهم شود به ویژه اینکه جناح اهل تسنن سعودی در حال رقابت شدید با اهل تسنن قطر و ترکیه است.

هیثم الخزاعی در پاسخ به این سوال که مقتدی صدر در واکنش به این آتش سوزی در خصوص احتمال آغاز یک جنگ داخلی در عراق هشدار داد و اوضاع عراق را خطرناک خواند، چه طرف هایی خواهان جنگ داخلی در این کشور هستند، گفت: برخی کشورهای منطقه و جهان هستند که خواهان به شکست کشاندن روند سیاسی در عراق هستند، در راس این کشورها آمریکا قرار دارد که بارها برای فتنه انگیزی میان اهل تشیع و اهل تسنن و نیز ایجاد اختلاف میان اعراب و کردها تلاش کرده است و در حال حاضر با حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس برای فتنه انگیزی در میان جریان های شیعه تلاش می کند و چه بسا موضوع لغو نتایج انتخابات بهانه ای برای آغاز این فتنه انگیزی باشد که ما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

تحلیلگر عراقی با بیان این مطلب افزود: من بر این باور هستم که درخصوص اصلاح جرئی نتایج انتخابات پارلمانی، توافقی میان جریان ها و احزاب سیاسی عراق صورت خواهد گرفت به طوری که اشخاصی مثل سلیم الجبوری و برخی نزدیکان به قطر و ترکیه به لحاظ تعداد کرسی و جایگاه صعود خواهند کرد و سهم برخی جریان ها در احراز کرسی های پارلمان افزایش خواهد یافت. این رویداد از طریق بازشماری دستی آراء صورت خواهد گرفت./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: مهر

ارسال نظرات