۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۵۶۸۶۰۴
نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران عنوان کرد؛

ضرورت بهره گیری از ظرفیت مدارس علمیه برای پر کردن خلأهای تبلیغی

استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران با اشاره به وجود بیش از سی مدرسه علمیه در شهرهای مختلف استان، گفت: حوزه های علمیه بهترین ظرفیت برای پر کردن خلأهای تبلیغی در مناطق مختلف به ویژه روستاها هستند.
امام جمعه فریدونکنار

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود جلالی، نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، تمرکز زدایی طلاب از قم را امری مهم و ضروری دانست و گفت: برای جبران خلأ حضور روحانیان در شهرها و روستاها باید به طور جدی به این موضوع توجه شود.

وی با بیان این که متأسفانه در گذشته به دلیل نبود امکانات آموزشی در شهرستان ها طلاب و فضلای بسیاری به قم و مشهد مهاجرت کردند، افزود: همین امر موجب خالی شدن شهرستان ها از وجود روحانیان و فضلای حوزه شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که عدم وجود یک روحانی در هر منطقه ای خسارت های فرهنگی، دینی و اجتماعی بسیاری را با خود همراه خواهد داشت، بیان داشت: با یک مقایسه کوتاه تفاوت مناطقی که از نعمت روحانی بهره مند هستند با دیگر مناطقی که فاقد حضور روحانیت است به وضوح مشخص می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با بیان این که بسیاری از خسارت های فرهنگی و اجتماعی در برخی مناطق ناشی از عدم حضور مستمر روحانیت است، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده حضور مستمر روحانیت در هر منطقه با تقویت مبانی دینی و اعتقادی مردم و همچنین رشد و توسعه همه جانبه همراه بوده است.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور روحانیت در صحنه های مختلف به ویژه در عرصه تبلیغ دین هستیم، تصریح کرد: دشمنان دین و عقیده ملت ایران اسلامی از هر روزنه ای برای ضربه زدن به عقاید دینی این ملت استفاده می کنند و به همین دلیل باید هوشیارانه در صحنه حاضر باشیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که دشمن امروز به دنبال سست کردن هویت دینی مردم به ویژه نسل جوان است، خاطرنشان کرد: عزت و عظمت ملت ایران در حفظ هویت دینی و آرمان های انقلابی است که باید تقویت شود.

حجت لاسلام والمسلمین جلالی با اشاره به این که روحانیت نقش بسیار محوری در خنثی سازی بسیاری از توطئه های دشمنان علیه دین و انقلاب ایفا کرده است، تصریح کرد: تعامل و ارتباط نزدیک روحانیت با مردم از نفوذ دشمن در جامعه جلوگیری خواهد کرد.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که خوشبختانه در سال اخیر با راه اندازی مدیریت های استانی و شکل گیری شورای حوزه علمیه در هر استان شاهد رونق مدارس علمیه و رفع کمبودها و مشکلات پیش روی طلاب حوزه بوده ایم، بیان داشت: در حال حاضر شرایط شهرستان ها برای ادامه تحصیل در مقاطع عالی برای طلاب علاقه مند فراهم شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در حال حاضر ظرفیت های استانی حوزه مورد توجه مدیران و مسؤولان حوزه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در شرایطی فعلی به ندرت شاهد مراجعه طلاب به قم برای پیگیری امور آموزشی و رفاهی هستیم و به بخش مهمی از مشکلات و مطالبات طلاب در استان پاسخ داده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با تأکید بر این که هجرت طلاب از قم به شهرستان ها یکی از مهم ترین مطالبات مراجع و علمای بزرگ حوزه از طلاب است، تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین طلبه های حاضر در قم مازندرانی هستند که با بازگشت به شهرها و روستاهای خود بسیاری از خلأهای موجود در حوزه های فرهنگی و دینی رفع خواهد شد.

وی با بیان این که در شورای حوزه علمیه استان نیز تصمیمات ارزشمندی برای فراهم کردن زیرساخت های علمی، آموزشی، پژوهشی و رفاهی طلاب در مدارس علمیه شهرستان ها فراهم شده است، خاطرنشان کرد: هجرت طلاب در شرایط فعلی و با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود در حوزه علمیه استان لزوم ندارد.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که با پیگیری های به عمل آمده از سوی شورا و مجموعه مدیریت استان درس خارج نیز در برخی شهرهای استان نیز رسمی شده است، تصریح کرد: همچنین به زودی و با مجوز معاونت آموزش حوزه علمیه قم شاهد افزایش رسمی کرسی درس خارج در دیگر شهرهای مازندران خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با بیان این که متأسفانه در حال حاضر بسیاری از روستاهای استان به دلیل کمبودهای موجود از داشتن نعمت روحانی بی بهره هستند، بیان داشت: چنین مناطقی در معرض افزایش آسیب های فرهنگی و اجتماعی هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران با اشاره به وجود بیش از سی مدرسه علمیه در شهرهای مختلف استان، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه بهترین ظرفیت برای پر کردن خلأهای تبلیغی در مناطق مختلف به ویژه روستاها هستند.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که مدارس علمیه باید طلاب جوان را برای تبلیغ و اقامه نماز جماعت به مناطق روستایی اعزام کنند، بیان داشت: با حضور مستمر طلاب جوان و مستعد در این مناطق و همچنین بازگشت طلاب و روحانیان قم به استان کمبودهای موجود رفع خواهد شد./۹۵۰/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات