۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۶۸۵۸۷

چند خبر از بازار نشر

نقد و بررسی کتاب «حکایت دانشگاه»، تمدید مهلت ارسال آثار جشنواره ادبی چهل‌چراغ، بررسی جلوه‌های انقلاب و دفاع مقدس در ادبیات کودک و نوجوان و میزبانی استان مرکزی برای چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن از مهم ترین اخبار بازار نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرگزاری رسا، نقد و بررسی کتاب «حکایت دانشگاه»، تمدید مهلت ارسال آثار جشنواره ادبی  چهل‌چراغ، بررسی جلوه‌های انقلاب و دفاع مقدس در ادبیات کودک و نوجوان و میزبانی استان مرکزی برای چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن از مهم ترین اخبار بازار نشر هستند.

 

 نقد و بررسی کتاب «حکایت دانشگاه»

به همت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران نشست نقد و بررسی کتاب «حکایت دانشگاه» برگزار می‌شود.

 

در این نشست حسن محدثی (مولف اثر)، عباس کاظمی و اسماعیل خلیلی حضور دارند و در این باره سخنرانی می‌کنند.

نشست نقد و بررسی کتاب «حکایت دانشگاه» روز یکشنبه سوم تیرماه ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سالن‌های انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

 

 

مهلت ارسال آثار جشنواره ادبی چهل‌چراغ تمدید شد

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۲

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره ادبی چهل‌چراغ با نزدیک شدن به پایان مهلت ارسال آثار جشنواره ادبی چهل‌چراغ که پیش‌تر پایان خرداد ماه تعیین شده بود، دبیرخانه جشنواره آن را تا پایان مرداد ماه تمدید کرد.

 

 این تمدید به علت استقبال و درخواست جمعی از علاقمندان حوزه ادبی انجام شد.
جشنواره ادبی چهل‌چراغ در دو بخش داستان کوتاه و شعر و در دو مقطع سنی «بزرگسال» و «کودک و نوجوان» برگزار می‌شود و نویسندگان و شعرای کشور می‌توانند آثار ادبی خود را حول محورهای زیر به این جشنواره ارسال نمایند:
۱ نقش رهبری حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب
۲تاثیر انقلاب اسلامی در تحول انفسی و اعتقادی افراد
۳بررسی کارنامه خیانت‌ها و جنایت‌های پهلوی
۴دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
۵نقش بسیج و سپاه پاسداران در صیانت و پاسداری از دستاوردهای انقلاب
۶نقش اقلیت های مذهبی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی
۷توطئه‌های شیطان بزرگ آمریکا پیش و پس از انقلاب
۸نقش روحانیت در رهبری و هدایت انقلاب اسلامی
۹نقش روشنفکران دینی و خواص
۱۰نقش نهضت حسینی و هیئات مذهبی در پیروزی انقلاب
۱۱سنگ اندازی‌ها و توطئه‌های منافقین و گروهک‌های معاند(سلطنت‌طلب‌ها، حزب توده، چریک‌های فدایی، فرقان، جنبش مسلمانان مبارز، و…)
۱۲رویش‌ها و ریزش‌های انقلاب
۱۳نقش جنبش دانشجویی و جامعه دانش آموزی در پیروزی انقلاب
۱۴قیام تاریخی ۱۵ خرداد ۴۲ و ماجرای تبعید امام
۱۵خیزش مردمی ۱۷ شهریور و تاثیر آن در سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب
۱۶نقش هنرمندان و اصحاب قلم در همراهی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی
۱۷نقش بانوان در پیروزی انقلاب
۱۸امدادهای غیبی در انقلاب
۱۹نهادهای برآمده از متن و بطن انقلاب(کمیته انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، کمیته امداد؛ بنیاد شهید، و…)
۲۰بررسی تاثیرات جهانی انقلاب اسلامی
۲۲توطئه های نظامی آمریکا(کودتای نوژه، حادثه طبس، و…)
۲۳دوران دفاع مقدس
۲۴روایت‌های هنرمندانه و خلاقانه مُلهم از حوادث انقلاب در طول چهل سال گذشته
یادآوری می‌شود؛ علاقه‌مندان آثارشان را در قالب فایل متنی به نشانی anjomanghalam۱۳۹۳@gmail.com یا نشانی تهران، خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، بالاتر از میدان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، بعد از کوچه ۴۴، شماره ۳۶۰، انجمن قلم ایران ارسال کنند.
شرکت‌کنندگان باید مشخصات کامل، شامل نام و نام خانوادگی، شماره‌های تماس ثابت و همراه و نشانی پستی خود را در پایان مطلب ارسالی در فایل word ذکر کنند. ضمنا آثار ارسالی نباید قبلا چاپ شده باشند.

 

 

جلوه‌های انقلاب و دفاع مقدس در ادبیات کودک و نوجوان بررسی می‌شود

»جلوه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادبیات کودک و نوجوان» در نهمین نشست تخصصی «چهل شاهد» که به بررسی چهل سال هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص دارد، بررسی می‌شود.

علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اعلام این خبر گفت: در طول جنگ هشت‌ساله، مظاهر و جلوه‌های زیبای گوناگونی از رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان به‌وجود آمد که بی‌گمان در تاریخ پرافتخار ایران تا ابد خواهد درخشید و نمونه‌های بارز این جلوه‌ها در گستره ادبیات کودک و نوجوان فراوان دیده می‌شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع ادبیات داستانی کودک و نوجوان، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در چهارمین نشست تخصصی ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به این مهم می‌پردازد.

رفیع افتخار، محسن چینی‌فروشان، محمد حنیف و محسن هجری سخنرانان این نشست خواهند بود.

علاقه‌مندان به حضور در این برنامه می‌توانند ساعت 10 روز دوشنبه 28 خردادماه به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقع در بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی پارک طالقانی مراجعه کنند

استان مرکزی میزبان چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با تشریح اقدامات استان در برگزاری چهل‌ و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در این استان از تشکیل ستاد اجرایی و ستاد معین مسابقات خبر داد.

 حجت‌الاسلام  حسین دلاوری، مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، درباره اهمیت برگزاری رویدادهای قرآنی در کشور، اظهار کرد: برنامه‌های قرآنی و رویدادهای بزرگ قرآنی در جامعه در راستای ترویج فرهنگ قرآنی امری مهم به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که برگزاری این برنامه‌ها زمینه‌ساز آشنایی و انس بیشتر با قرآن مجید و آموزه‌های الهی این کتاب آسمانی خواهد بودبی‌شک با ترویج قرآن در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوان می‌توانیم در مقابل معضلات، تهدیدات و آسیب‌های اجتماعی ایستادگی کرده و برنامه‌ای مبتنی بر آموزه‌های قرآنی اجرا کنیم.

وی با اشاره برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در این استان، گفت: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، متولی برگزاری مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سال 97 است.

حجت‌الاسلام دلاوری درباره عملکرد این استان در طرح حفظ قرآن نیز افزود: در بخش نهایی برای حضور در آزمون، چهار هزار و 646 نفر از طریق سامانه ثبت‌نام کردند که از این رقم دو هزار و 933 نفر را بانوان و یک‌هزار و 711 نفر را هم آقایان تشکیل می‌دادند؛ مسابقات در 13 حوزه امتحانی همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی برگزار شد.

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و  مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف کشور برای برگزاری ششمین دوره مسابقات طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم، بیان کرد: این تفاهم‌نامه با هدف تجمیع در برگزاری مسابقات قرآنی و حذف موازی‌کاری‌ها به امضا رسید و این نوید را می‌دهد که با همدلی به وجود آمده، در سال‌های آینده شاهد حضور چشمگیر نوجوانان و جوانان در این برنامه‌ها باشیم.

وی با ابراز امیدواری برای برخورداری مسابقات از سطح کیفی بالاتر نسبت به دوره‌های قبل، گفت: مسابقات شهرستانی در اردیبهشت، مسابقات استانی در تیرماه و مسابقات کشوری هم دهم مهرماه سال 97 برگزار می‌شود و نفرات برتر رقابت‌های قرآنی به مسابقات بین‌المللی قرآن اعزام می‌شوند.

حجت‌الاسلام دلاوری ادامه داد: در پایان هر مسابقه در استانی که میزبان مسابقات بوده، استان میزبان سال بعد مشخص می‌شود که در سال گذشته این اتفاق در استان آذربایجان غربی رخ داد و نشان چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله کشوری به استان مرکزی واگذار شد.

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، تاکید کرد: برای هرچه باشکوه برگزار کردن چهل‌ و یکمین مسابقات قرآنی کشور، برنامه‌ریزی‌ها آغاز شده و در همین راستا 11 کارگروه و ستاد معین به ریاست استاندار و مشارکت دستگاه‌ها و مراکز مرتبط با موضوعات قرآنی در استان  و ستاد اجرایی مسابقات کشوری به ریاست مدیرکل اوقاف و امور خیریه و دبیری امور قرآنی اوقاف استان مرکزی تشکیل شده است.

وی گفت: در مرحله شهرستانی از 20 بهمن سال گذشته تا 30 فروردین امسال مهلت ثبت‌نام شرکت‌کنندگان بود که منتظر اعلام نفرات برتر هستیم که بتوانیم تا پنجم تیرماه مسابقات استانی را برگزار کنیم تا نفرات برتر استان‌ها معرفی شوند و در نهایت از دهم مهرماه تا بیست‌ و پنجم مهرماه مسابقات کشوری برگزار خواهد شد. /
۹۲۵/پ ۲۰۴/ش

 

ارسال نظرات