۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۶۸۵۱۹
حسن بیگی در گفت‌وگو با رسا:

دولت نمی‌تواند مجلس را مکلف به تصویب FATF کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند مجلس را مکلف به تصویب پیمان FATF کند، گفت: پذیرش FATF بدون حق تحفض، مصداق قرار گرفتن دست ایران زیر ساتور آمریکا خواهد بود.
حسن بیگی

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره خطرات پیوستن ایران به پیمان FATF، گفت: قرارداد FATF مشتمل بر چهل بند است که ایران بدون هیچ مشکل و تهدیدی در تعداد بسیاری از این بندها عضو شده است.

وی درباره پذیرش لوایح چهارگانه FATF ادامه داد: موضوع پولشویی، پالرمو و cft  مقابله با تامین مالی تروریسم در این چهار لایحه ذکر شده که مجلس شورای اسلامی شدیدا با تصویب cft مخالف است.

حسن بیگی با بیان اینکه اصل این کنوانسیون در دهه 1960 در سازمان ملل نوشته شد، ابراز کرد: هدف از تشکیل این کنوانسیون مقابله با شوروی و نفوذ او در غرب بود اما بعد از فروپاشی شوروی تعداد دیگری از کشورها برای مقابله با تروریسم عضو این کنوانسیون شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر تعاریف و ادبیات متعددی از تروریسم وجود دارد، اظهار داشت: یکی از آن تعاریف مربوط به ادبیات ترامپیست می‌شود که می‌گوید حزب الله، سپاه پاسداران، حماس، سازمان آزادی بخش فلسطین و هر سازمانی که در جهت تامین منافع ملت خودش عمل کند تروریست هستند اما تروریستهای واقعی مانند داعش، بوکوحرام، القاعده و مخصوصا سازمان تروریستی دولتی اسرائیل به لحاظ اینکه با آمریکا هماهنگ هستند تروریست به شمار نمی‌روند؛ جامعه جهانی با چنین ادبیات خلافی مقابله دارد.

وی با بیان اینکه در این کنوانسیون لایحه‌ای با عنوان ماده چهار وجود دارد که به کشورهای عضو حق تحفظ و گذاشتن شروط می‌دهد، گفت: اکثر قریب به اتفاق کشورهایی مانند عربستان، کویت، عراق و سوریه که از گذشته عضو این کنوانسیون بودند شروط خودشان را گذاشته و بر این تاکید داشتند که قانون کشورشان ملاک اصلی آنها در تعریف تروریسم خواهد بود.

حسن بیگی ادامه داد: اخیرا ماده چهار این لایحه حذف شده لذا هر کشوری بخواهد عضو جدید cft شود ماده چهار وجود ندارد بنابراین اگر ایران در پذیرش قرارداد FATF بخواهد شروط خودش را اعمال کند امری بیهوده خواهد بود برهمین اساس مجلس شورای اسلامی به شدت مخالف تصویب این قرارداد است زیرا اگر قرار باشد ماده چهار و شروط ایران مطرح نباشد و ایران عضو این کنوانسیون شود عملا دست جمهوری اسلامی ایران زیر ساتور آمریکا خواهد رفت و حقوق ملت پایمال خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دلیل اصرار دولت بر پذیرش قرارداد FATF، گفت: با خروج آمریکا از برجام، ایران شاهد فشارهایی از ناحیه چینی‌ها، روسی‌ها و اروپایی‌ها مبنی بر عضو شدن او در این معاهده است زیرا کشورهای نام برده شده معتقد هستند اگر ایران عضو کنوانسیون FATF نشود این کشورها از ناحیه آمریکا مورد تحریم قرار می‌گیرند، این ادبیات جدیدی است که بیان می‌شود و بر همین اساس دولت نیز به مجلس فشار می‌آورد تا به طرف خارجی اعلام کند که ما این امر را دنبال می‌کنیم البته مجلس اسلامی مستقل است و دولت نمی‌تواند مجلس را مکلف به تصویب این کنوانسیون کند./813/ت۳۰۲/ق

 

ارسال نظرات