۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۵۰۰
علیرضا بیگی در گفت‌وگو با رسا؛

دولت حیات و ممات خود را در گرو برجام قرار داده است ‌| پذیرش FATF ایران را ذیل بند هفت سازمان بین الملل قرار می دهد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه ملحق شدن به FATF خودکشی کردن از ترس مرگ است، تأکید کرد: پذیرش این قرار داد ایران را ذیل بند هفت سازمان بین الملل قرار می دهد
احمد علیرضا بیگی

احمد علیرضا بیگی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره پیامدهای قرارداد FATF گفت: کشور ایران به جهت مقابله با تروریسم بیشترین خسارت و ضربه را از فعالیت‌های تروریستی متحمل شده است.

وی افزود: ما آفت‌های ناشی از تروریسم را در داخل کشورمان و روریارویی با آنان را در خاورمیانه داشته‌ایم دنیا نیز با تجربه و مشاهده شاهد موفقیت ایران در مبارزه با تروریسم بوده است.

بیگی پذیرش پیمان FATF را متضمن نظارت نهادهای مالی و بین المللی بر عملکرد مالی جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز کرد: البته این نظارت به نحوی اعمال می‌شود که ظاهرا مانع از کارکردها در عملکرد مالی برای پشتیبانی از تروریسم است.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: ایران قوانین خوب و پیشرفته‌ای درباره پولشویی و عملیات ناصواب مالی دارد و ظاهر پیمان FATF نیز ناظر بر همین موضوع است با این تفاوت که ما در تعریف و قرائت از تروریسم با نظام بین الملل دچار اختلاف هستیم.

وی اضافه کرد: نظام بین الملل به هیچ عنوان حاضر نیست منافقان را تروریسم بشناسد و عملکرد آنها در ارتباط با کشتار مردم بی سلاح ایران را یک جنایت تلقی کرده و پشتیبانان آنان را محاکمه و مجازات کند و همین موضوع در ارتباط با داعش نیز وجود دارد.

پذیرش قرارداد FATF  دست اندازی به امنیت کشور است

بیگی در ادامه با بیان اینکه داعش یک جریان تروریستی افراطی است، ابراز کرد: هیچ شک و شبهه‌ای درباره تروریست بودن داعش وجود ندارد اما آیا این کنوانسیون تلاشی انجام می‌دهد که پشتیبانان مالی داعش را پیدا و آنان را مورد کیفر و مجازات قرار دهد قطعا هیچگاه این اتفاق نخواهد افتاد. ولی قرارداد FATF این امکان را به این نظام بین المللی می‌دهد که حزب الله لبنان، مجاهدان فلسطین و حتی سپاه پاسداران ایران را تروریسم بداند، از این رو هر کمک و مساعدتی که به این گروه‌های غیر تروریستی صورت بپذیرد براساس پذیرش این قرار داد پشتیبانی از تروریسم قلمداد می‌شود و آنان باید به محاکم بین الملل تحویل داده شوند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: زمانی که این کنوانسیون سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند لزوما هیچ یک از نهادهای مالی کشور نمی‌توانند خدماتی را به سپاه پاسداران ارائه دهند کما اینکه این قضیه برای صدا و سیما نیز اتفاق می‌افتد و نهادهای مالی نخواهند توانست هیچگونه پشتیبانی به آنان مالی انجام دهند.

وی قرارداد FATF را نوعی خود تحریمی دانست و اظهار داشت: با پذیرش این پیمان ما تحریم را از بیرون مرزهای خودمان که توسط دشمنان غربی مورد اعمال قرار می‌گرفت به داخل مرزهای کشور می‌آوریم و در داخل کشور افراد و سازمانهای به دو بخش پشتیبان تروریسم و غیر پشتیبان ترورریسم تقسیم بندی می‌شوند طبیعتا این امر آثار زیانباری به جهت امنیت ملی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

پذیرش FATF ایران را ذیل بند هفت سازمان بین الملل قرار خواهد داد

بیگی نتیجه برجام را اعمال بیشتر تحریم‌ها توسط نظام سلطه دانست و گفت: آهنگ برجام نشان از حرکت ایران به سوی تحریم‌های بیشتر است بنابراین پذیرش این قرارداد نوعی بستن دست خودمان است. اگر ما نتوانیم شرایط تحریم و بحران کشور را با تمسک جستن به مقرارت سازمان بین الملل اداره و برطرف کنیم طبیعی است که مشکلات بسیاری برای کشور ما بوجود خواهد آمد. پس اگر این قرار داد را بپذیریم نظام بین الملل می‌تواند ما را براساس همین قرار داد مورد پیگرد قرار دهد همچنین ضمانت اجرایی این پیمان می‌تواند ما را ذیل بند هفت سازمان بین الملل قرار دهد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به اظهارات وزارت خارجه مبنی بر اینکه در پذیرش پیمان FATF ملاک ایران در تشخیص سازمان‌های تروریستی بر عهده شورای امنیت ملی خواهد بود و ما این حق تحفظ را برای خود نگاه داشته‌ایم، گفت: در کنوانسیون وین درباره معاهدات بین المللی، حق تحفظ زمانی محترم و به رسمیت شناخته می‌شود که تمام اعضای کنوانسیون آن حد را بپذیرند.

وی افزود: بنابراین تا زمانی که آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و کشورهایی همانند اینها در این کنوانسیون حضور دارند به طور قطع ما نمی‌تواند این حق شرط و حق تحفظ را داشته باشیم. الجزایر و مصر نیز در این پیمان برای خود حق شرط منظور کرده بودند اما کنوانسیون هیچ حقی برای آنان قائل نشد و بیان کرد حق شما مورد اجماع و توافق بقیه اعضا نیست لذا اجازه عملیاتی کردن آن را ندارید.

ملحق شدن به کنوانسیون FATF خودکشی کردن از ترس مرگ است

بیگی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت برای تصویت این قرارداد اصرار و عجله دارد، عنوان کرد: اتحادیه اروپا شرط‌هایی را برای باقی ماندن خود در برجام تعیین کرده است که یکی از آنان پذیرش پیمان FATF است، آنان ادعا می‌کنند با سیستم‌های بین المللی می‌توانند با ما مراوده مالی داشته باشند درحالی که همین سیستم‌های مالی هم اگر بتوانند حاضر به تمکین اراده اتحادیه اروپا نخواهند بود، زیرا بانکها و سامانه‌های مالی نظام بین المللی در دوره سه ساله پس از برجام به سبب تهدیدات آمریکا حاضر نشدند این کار را انجام دهند بر همین اساس ایران با پذیرش پیمان FATF هرگز شاهد مراودات و معاملات با شرکت‌های بزرگ اروپایی نخواهد بود؛ بنابراین این کاری که برخی در صدد انجام آن هستند خودکشی کردن از ترس مرگ است.

با پذیرش قرارداد FATF هرگز آیندگان ما را نخواهند بخشید

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تجربه برجام، عده ای اصرار بر پذیرش و اجرای نسخه های غربی دارند؟ یادآور شد: با تجربه‌ای که ایران از نظام بین الملل در سال 80 داشت خود برجام تجربه‌ای تجربه شده بود حال با برهان واضح تری مانند برجام بیاییم وارد مقوله  FATFشویم هرگز آیندگان ما را نخواهند بخشید که چرا یک موضوع بسیار ساده را متوجه نشدیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته دولت به واسطه اینکه همه حیات و ممات سیاسی خودش را در گرو برجام قرار داده و قرار بوده افتخارات برجام در مدارس ما به عنوان یک نقطه قوت قابل اتکا و افتخار برای نسل جدید تدریس شود طبیعی است تلاش کند این بیماری که دچار ضربه مغز شده و یا دچار حمله قلبی شده را با تنفس مصنوعی و شوک الکتریکی به حرکت دربیاورد ولی تجربه تاریخی ایران غیر از آن چیزی که دولت به دست آورده و بازگوی این حقیقت است./813/ت۳۰۱/ق

ارسال نظرات