۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۶۸۴۷۳

حال و هوای عید فطر در اهواز

عید فطر از اعیاد بزرگ مسلمانان و فرصتی برای صله رحم و نشاندن لبخند شادی بر کودکان است اما گرانی اجناس، عدم نظارت و بی توجهی به دغدغه های مردمی سبب شده است تا از شور و نشاط آن در شهر کاسته شود.
عید فطر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، عید فطر از اعیاد بزرگ مسلمانان و پاداش روزه داران است که در نزد ایرانیان به ویژه اهوازی ها جایگاه خاصی دارد به گونه ای که خرید لباس و شیرینی، صله رحم، زیارت قبور، همدردی با خانواده های متوفیان از جمله رویدادهای آن است.

در خوزستان به ویژه اهواز، یک هفته پیش از عید، بساطی ها و مغازه داران اجناس خود را با تخفیف جزئی عرضه می کنند هر چند که بسیاری از چنین فرصتی سوءاستفاده کرده و اجناس خود را به دو برابر قیمت به فروش می رسانند و برخی ها جلوی خانه را به عنوان پارکینگ کرایه می دهند.

پنج روز پایانی ماه مبارک رمضان در میان خوزستان به ویژه در نزد عرب های خوزستان را باید آغاز عید فطر برشمرد، در این روزها مناطق عرب نشین اهواز در شور و غوغای دیگری هستند، خیابان ها مملو از جنس، پیرایشگاه ها و آرایشگاه ها در اوج ازدحام و ترافیک سنگینی بر شهر حاکم است.

در این میان پخش آهنگ های محلی و مشاهده جوانان با لباس های محلی از نکات قابل توجه است، پیر و جوان و زن و مرد در پی خرید هستند، برخی ها تنها آمده بودند و برخی ها بصورت خانوادگی، شادی و نشاط را می توان در چهره ها دید، اما برخی ها هم هستند که ناتوانی مالی را مانعی در شریک شدن شادی عید نوروز قلمداد می کنند، در این باره امین بنی نعیم جوان ۲۵ ساله اهوازی که در بازار کیان اهواز برای خرید لباس آمده بود، با بیان اینکه سه ساعت در پی خرید لباس مناسب است، گفت: اعیاد تنها روزهایی است که مردم در آن طعم شادی را می چشند اما پس از چندین ساعت دست خالی بیرون آمده آمدم.

گرانی و بی کیفیتی اجناس امان مردم را بریده است

وی خاطرنشان کرد: عید بهانه ای برای دور هم بودن و صله رحم با خویشان و بستگان است اما گرانی، بی کیفیتی اجناس و عدم نظارت بر بازار سبب شده تا حال و هوای آن چندان احساس نشود.

بنی نعیمه گفت: باید برای عید فطر همچون عید نوروز تمهیداتی از جمله راه اندازی فروشگاه عرضه کالا و خشکبار با قیمت مناسب در نظر گرفته شود اما علی رغم اینکه مسئولان همه ساله چنین شعاری را سر می دهند در حیطه عمل چیزی مشاهده نمی‌شود.

این جوان اهوازی بیان داشت: از آنجا که هسته های مرکزی خرید عیدانه پر رفت و آمد هستند، فضای مناسب و پارکینگ هایی در نظر گرفته نشده است و در عین حال عدم وجود پارکینگ، بی نظمی و عدم حضور مأموران راهنمایی و رانندگی در چنین اماکنی که در صورت حضور تنها به جریمه می پردازند، از نقاط ضعف محسوب می شود.

اما آتنا نعامی، دانش آموز اهوازی در رابطه با حال و هوای عید فطر در اهواز خاطرنشان کرد: دغدغه و ترس کنکور شادی عید را تحت شعاع قرار داده، بسیار دوست دارم که حس شلوغی های عید نوروز را درک و مردم را نزدیک ببینم.

عید فطر فرصتی برای دید و بازدید اقوام و صله رحم است

نعامی با بیان اینکه در ماه رمضان و ایام نزدیک عید صفا و صمیمیت در میان مردم بیشتر می شود، افزود: در این ایام به هیچ وجه احساس غربت و بیگانگی در سطح شهر مشاهده نمی شود، این روزها رورهای دوستی و مهربانی است، بازدیدهای اقوام بیشتر شده، کوچک و بزرگ به هم تبریک می گویند، و دنبال خرید لباس هستند.

وی با اشاره به اینکه قیمت های سرسام آور امان مردم را بریده است، تصریح کرد: از آنجا که خانه ما نزدیک بازار کیان است، ترافیک بسیار شدیدی جلوی خانه ایجاد می شود به گونه ای که بسیاری ماشین شان را جلوی درب خانه پارک کرده و مزاحمت هایی را برای ما درست کرده اند.

نعامی می گوید: از آنجا که خانه ما در نزدیکی بازار قرار دارد بسیاری از اقوام برای خرید کالاهای مورد نیاز عید فطر خواسته یا ناخواسته نخست به ما سر زده و سپس خرید عید را انجام می دهند که این فرصتی شده تا لااقل به بهانه عید آشنایان را ملاقات کنیم.

از سوی دیگر گشت و گذار در سطح شهر که تا بامداد روز عید ادامه داشت، حکایت از آن دارد که در ساعات پایانی شب قیمت اجناس بسیار کاهش می یابد.

در همین رابطه خانم نیسی که به همراه همسر و دختر خردسالش برای خرید آمده بود، تصریح کرد: قیمت شیرینی و خشکبار بسیار گران است، مغازه داران قیمت دلبخواهی تعیین می کنند و هیچگونه نظارتی از سوی سازمان و نهاد مربوطه صورت نمی گیرد.

وی عنوان داشت: اجناس آن قدر گران هستند که شیرینی عید به تلخی تبدیل شده‌ و بسیاری از خانواده ها از خرید صرف نظر کرده و یا اینکه منتظر ساعت های پایانی هستند تا قیمت ها اندکی کاهش یابد.

پدران را شرمنده زن و فرزند نکنیم

البته ناگفته نماند که بسیاری از فروشندگان رعایت حال مردم را کرده و اجناس خود را با تخفیف ارایه می کنند، در این باره محمد پور رضا می گوید که حتی الامکان فروشندگان، پدران خانواده را شرمنده نکنند آن هم در آشفتگی وضعیت اقتصادی.

پوررضا عدم حضور نیروهای انتظامی و راهنمایی و رانندگی را یکی از نقاط ضعف برشمرد و گفت: در پاره ای از موارد شاهد درگیری لفظی و جسمی در میان عده ای از جوانان در بازار و آن هم پیش روی بانوان و کودکان بودیم که به تبع آثار ناخوشایندی را در پی دارد.

وی یادآور شد که با توجه به ترافیک شدید در بازارچه های عرضه اجناس عید برخی جوانان با لباس های محلی همیار پلیس شده و کاهش ترافیک کمک می کنند.

بهرحال در ساعات پایانی ماه رمضان و آغازین عید فطر، بسیاری از اهوازی ها همچون سایر عرب های استان به خرید مشغولند و عبارت «عیدکم‌مبارک و ایامکم سعیده» را بر زبان می آورند و صبح زود پیش از حضور در نماز عید فطر فطریه را سوا و به نیازمندان تقدیم می کنند./۹۴۵۶/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات