۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۵۶۸۴۵۰
استاد حوزه علمیه:

عید فطر جشن غلبه فطرت خدایی بر طبیعت انسانی است

حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به اینکه بر اساس روایات اسلامی هر روزی که در آن گناهی انجام نشود عید است، گفت: عید سعید فطر درواقع جشن و شادمانی برای یک ماه غلبه فطرت خدایی و الهی بر طبیعت انسانی ما است.
عید فطر

حجت‌الاسلام محمد غلامی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تبریک در پیش بودن عید سعید فطر، اظهار کرد: جشن و شادمانی در عید فطر به دلیل برتری و غالب شدن فطرت ما بر طبیعت است.

وی اضافه کرد: عید سعید فطر درواقع جشن و شادمانی برای یک ماه غلبه فطرت خدایی و الهی بر طبیعت انسانی ما است.

این پژوهشگر دینی افزود: راغب اصفهانی می‌گوید: عید آن چیزی است که دومرتبه برمی‌گردد و در شریعت اسلام به روز «فطر» و روز «نحر» عید گفته شده است و از آن رهگذر که در نگاه دین روز عید روز سرور و خوشحالی است به هر زمانی که در آن شادی و سرور باشد «عید» گویند.

وی تصریح کرد: بر این اساس باید گفت از نگاه دین و پیشوایان دینی هر لحظه و هر روزی که انسان بصیرت پیدا کند و خود را از دام معاصی و شیاطین برهاند و به فطرت پاک و آغازین خود برگردد آن لحظه و آن روز و آن قطعه از زمان برای او «عید» خواهد بود.

حجت‌الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «کلُّ یوْمٍ لَا یعْصَی اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یوْمُ عِیدٍ» و تأکید می‌کند هر روزی که در آن گناهی انجام نگیرد آن روز عید است.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: با این نگرش ممکن است کسانی پیدا شوند که به اندازه روزهای سال و یا دقیق‌تر به اندازه لحظات عمرشان عید داشته باشند و در برابر، کسانی هم باشند که سال‌ها از عمرشان گذشته باشد و عیدی نداشته باشند.

وی افزود: باید انسان در روز عید فطر در حالت توجه بوده و به صورت ویژه به ائمه اطهار و امام زمان (عج) متوسل باشد و با توسل به این بزرگواران از خداوند بخواهد روزه او را قبول کند./9314/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات