۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۵۶۸۴۱۲
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

موانع استجابت دعا

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین گفت: طبق فرموده حضرت علت عدم استجابت دعای انسان، خیانت قلب او به هشت امر است.
سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس دینی، در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که امروز در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه بحث موانع استجابت دعا با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) اظهار داشت: طبق فرموده حضرت علت عدم استجابت دعای انسان، خیانت قلب او به هشت امر است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: نخستین مورد این است که انسان با وجود شناخت خداوند حق او به طور شایسته ادا نکرده است، حقوق خدا انجام واجبات و حدود الهی ترک محرمات است.

وی در ادامه به بیان دو مطلب دیگر از موانع اجابت دعا اشاره کرد و گفت: به پیغمبر خداوند ایمان آورد، اما مخالف سنت پیامبر عمل کرد و زندگی او مطابق این سنت نبود، قرآن را خوانده است و به دستورات آن عمل نکرده است؛ دستوراتی مانند احترام به پدر و مادر که به کلی رها شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به عدم هماهنگی بین عقیده و عمل انسان بیان کرد: این انسان اظهار می‌دارد که از آتش جهنم می‌ترسد، درحالی که با معصیت خود لحظه به لحظه به آتش جهنم نزدیک‌تر می‌شود، درست مانند کسانی که با وجود اطلاع از خطرات و مضرات سیگار، به طرف آن می‌روند و آن را استعمال می‌کنند، از طرف دیگر رغبت به بهشت دارد، اما با عملکرد خود از بهشت فاصله می‌گیرد.

وی کفران نعمت را یکی دیگر از موانع استجابت دعا عنوان کرد و ابراز داشت: نعمت خدا را می‌خورد، اما شکر نعمت حق‌تعالی را به جا نمی‌آورد، نعمت‌هایی همچون سلامتی، آزادی، امنیت که زندگی انسان را پوشانده است و قدر آنها دانسته نمی‌شود و ارزش این نعمت‌ها در صورتی فهمیده می‌شود که آنها را از دست دهد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که شیطان دشمن قسم خورده انسان است، گفت: خود انسان هم به این مطلب آگاهی دارد، اما با عمل و قول خود از او دوری نکرده و نه تنها با او مخالفت نمی‌کند که با اعمال خود او را یاری کرده و به گمراهی دچار می‌شود.

وی اضافه کرد: عیوب مردم را پیش روی خود قرار می‌دهد، ولی عیوب خود را پشت سر می‌اندازد، به گونه‌ای که عاری از هرگونه بدی و عیب است.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در پایان افزود: بایستی این مطلب را نسبت به خود سنجید که آیا تمام شرایط استجابت دعا برای موقعیت او فراهم است یا خیر، چراکه وعده الهی مبنی بر اجابت دعا، نیاز به شرایطی دارد و فراهم بودن آنها ضروری است./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات