۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۵۶۸۴۱۰
آیت الله مصباح یزدی:

انس با قرآن و الگو قراردادن سیره اهل بیت مسیر تکامل انسان را هموار می کند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: بهترین راهی که می توانیم برای تربیت خود انتخاب کنیم و از تکامل بهره مند شویم انس با قرآن، فهم معارف قرآنی و استفاده از فرمایشات اهل بیت(ع) و سیره عملی آن ها است.
علامه مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در آخرین جلسه  از سلسله جلسات درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، هدف اصلی شیطان را بازداشتن انسان از قرب و رسیدن به رحمت الهی دانست و گفت: قرب و رحمت الهی در سایه اطاعت از خدا برای انسان حاصل می شود.

وی افزود: قرب الهی در گرو داشتن اعتقادات صحیح و تقویت آنان است، انسان باید هدف الهی را از تدبیر عالم بداند، بخش دیگر مربوط به صفات اخلاقی انسان است که می تواند منشأ فساد باشد که مهم ترین آن عجب، کبر و حسد است و شیطان می خواهد این صفات را در انسان تقویت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید عقاید خود را تقویت کرده و ضمن تهذیب نفس به دستورات اسلام عمل کنیم، اظهار داشت: در این صورت انسان فریب وسوسه های شیطان را نمی خورد و می تواند در مسیر درست گام بردارد.

وی ادامه داد: مسیر انسان از تولد تا مرگ یک خط مستقیم نیست بلکه شاخه های متعدد دارد، ساختمان انسان دارای قوه عاقله، احساسات و نیازهای مادی و معنوی است و تنها یک جنبه ندارد؛ کسی که عادت به گناه پیدا کرد و آن را ادامه داد اعتقادات او نیز سست می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر کسانی خود را پاک نگه دارند مسائل حق را به آسانی می پذیرند، ابراز داشت: اگر انسان اهل استکبار و تکبر نباشد می تواند به حقایق دینی رهنمون شود، بین ایمان و رفتار انسان رابطه مستقیمی وجود دارد.

وی عنوان کرد: کسانی که دنیا پرست بوده و خود را بالاتر از دیگران می دانند نمی توانند حقیت را درک کنند، هر اندازه ایمان انسان قوی تر باشد در عمل انسان تأثیر بیشتری می گذارد و در پی آن ایمان انسان افزوده خواهد شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ایمان و عمل در یکدیگر اثر متقابل دارند، گاهی انسان سال ها تلاش می کند اما در یک بزنگاه دقت لازم را نمی کند و به مسیر نادرست می رود، همانگونه که توبه می تواند گناهان را از بین ببرد برخی اعمال گناه انسان می توانند سبب نابودی خوبی های او در کارنامه عمل شود.

وی اضافه کرد: کار خوب سبب دوری بلاها، افزایش توفیقات و روزی ها می شود، تأثیر رفتار عبادی و اعمال صالح به قصد عبادت خدا در زندگی مادی انسان هم تأثیر دارد، تمام شئون زندگی انسان پیوسته است و هچنین رفتارهای اجتماعی انسان ها نیز اثرگذار خواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که مجموعه ای از عوامل زمینه انتخاب انسان ها را فراهم می کند، گفت: تصمیم با اختیار انسان می تواند سرنوشت او را تغییر دهد و همه مرگ و زندگی برای امتحان انسان ها است، ابعاد زندگی انسان از یکدیگر مجزا نیستند بلکه ارتباط دارند و در هم اثر می گذارند.

وی افزود: عالی ترین دستورات الهی برای به سعادت رسیدن انسان در قرآن کریم وجود دارد که با تمام ابعاد زندگی انسان در ارتباط است، باید قدر قرآن را بدانیم و توجه داشته باشیم بهترین نقشه اختیاری که می توانیم برای تکامل داشته باشیم تبعیت از مسیر قرآن است و هرچه انسان بیشتر در ارتباط باشد بهره بیشتری می گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن به منزله یک نسخه پزشکی و کتاب است، اظهار داشت: آیا داشتن کتاب طب برای مقابله با دردها کافی است؟ پزشک برای این است بگوید انسان برای بیماری مشخص باید چه کاری انجام دهد که پیامبر و اهل بیت(ع) به منزله پزشک هستند.

وی ادامه داد: خداوند بهترین خلق خود را معلم بهترین نسخه و کتاب قرار داده است، بهترین راهی که می توانیم برای تربیت خود انتخاب کنیم و از مراحل تکامل بهره مند شویم انس بیشتر با قرآن، فهم معارف قرآنی و استفاده از فرمایشات اهل بیت(ع) و سیره عملی آن ها است./1323/

ارسال نظرات