۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۶۸۳۹۰
نماینده خبرگان رهبری:

رساله حقوق امام سجاد منشور اخلاقی و تربیتی است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: رساله الحقوق امام سجاد با رویکردی اقناعی، به عنوان منشور اخلاقی و تربیتی شناخته می شود.
محمدتقی پورمحمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در نوزدهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق مادر» برگزار شد، اظهار داشت: عالی‌ترین مضامین بشری در ستایش مقام مادر در کلام امام چهارم شیعیان تجلی یافته است.

وی ادامه داد: امام زین العابدین(ع) در بخش حق نزدیکان، اولین حقی را که مطرح می کنند، حق مادر است. آن حضرت درباره این حق، ابتدا مقام مادر و رنج و زحمتی را که در حمل و تولد و پرورش فرزند متحمل می شود، یادآور می شوند و در پایان از وظیفه حق شناسی و سپاسگزاری فرزند نسبت به مادر به عنوان حق مادر یاد می کند.

نماینده خبرگان رهبری افزود: یکی از ویژگی های رساله حقوق، لحن بیان آن است. این لحن به دور از ادبیات خشک رایج حقوقی است و بیشتر رویکردی اقناعی دارد و نه تحکم آمیز، به همین دلیل باید گفت که این رساله پیش از آن که یک متن فقهی حقوقی به شمار رود، منشوری اخلاقی تربیتی است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی خاطرنشان کرد: به فرموده امام؛ حق مادرت این است که بدانی او به گونه‌ای تو را حمل کرده که هیچ کس، دیگری را به آن گونه حمل نمیکند و از میوه و ثمره قلب خود تو را بدان صورت غذا داده و اطعام کرده که هیچ کس بدین صورت به دیگری اطعام نمیکند.

وی با اشاره به تعابیر مختلف در احادیث و روایات وارده از سوی ائمه اطهار با موضوع اهمیت به تکریم مادران ادامه داد: مادر انسان را با چشم و گوش و دست و پای خود و موی و پوست خود و با همه جوارح و وجود خود حمایت و مراقبت کرده است و این همه را با خوشحالی و سرور انجام داده است.

امام جمعه مراغه با بیان این‌که امام سجاد(ع) تکریم مادران را مساوی با شکرگزاری از خداوند متعال می‌داند، گفت: حضرت در بخشی از رساله الحقوق می فرماید؛ در مقابل این همه بزرگواری و نعمت که از جانب مادر به تو رسیده باید به اندازه آن، او را سپاسگزاری و جز به عون الهی و توفیق او هرگز بر این مهم قادر نخواهی بود.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی خداوند متعال در قرآن کریم پس از بیان حق خود، به تشریح حق والدین پرداخته است، افزود: متأسفانه به موجب تغییر سبک زندگی در برخی جوامع، گاه مشاهده می‌شود که فرزندان قدرشناس والدین خود نیستند، در حالی‌که چنین رفتارهایی مغایر با مبانی و آموزه های دینی و شیعی است./935/د103/ب1

ارسال نظرات