۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۶۸۳۵۴
حجت الاسلام الحسینی خبر داد؛

وجود بیش از ۳ ونیم میلیارد کلمه فرآوری شده در مرکز اسلامی نور

مدیر ارتباطات مرکز اسلامی نور با بیان این که متونی که در مرکز نور فرآوری می شوند قابلیت دارند که در بخش های مختلف پژوهشی مورد استفاده قرار گیرند، گفت: ماحصل این چرخه اطلاعات در مرکز نور بیش از ۳ ونیم میلیارد کلمه فرآوری شده است.
حجت الاسلام الحسینی | نشست هم اندیشی و ضیافت افطاری مراکز حوزوی در خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد الحسینی مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در نشست هم اندیشی مراکز حوزوی و ضیافت افطاری که در خبرگزاری رسا برگزار شد، با تقدیر از خبرگزاری رسا برای برگزاری نشست هم اندیشی مراکز حوزوی گفت: بعد از جلسه سال گذشته برنامه ای را در مرکز نور در نظر گرفتیم و جلسه خوبی برگزار شد.

وی افزود: خبرگزاری رسا در سال های اخیر به ویژه در یک سال گذشته پوشش های خبری خوبی از کارهای مرکز نور داشته است و از مجموعه اقدامات علمی و فرهنگی این مرکز پوشش رسانه ای خوبی را انجام داده که از این بابت تشکر می کنیم.

حجت الاسلام الحسینی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور پرداخت و اظهار داشت: این مرکز سال 1368 با عنایت رهبر معظم انقلاب راه اندازی شد و در طول 30 سال گذشته اقدامات و فعالیت های خوبی داشته است.

وی با اشاره به اهداف مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور ادامه داد: با توجه به این اهداف دستاوردهای خوبی به دست آمده است، تسریع و تسهیل در امر پژوهش و آسان بودن دسترسی به منابع و متون علوم اسلامی یکی از اهداف مهم این مرکز بوده است.

مدیر اداره ارتباطات مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور نشر فرهنگ غنی اسلام و معارف اهل بیت(ع) را از دیگر اهداف مرکز نور دانست و ابراز داشت: هدف اصلی مرکز نور پژوهش و ارائه خدمات پژوهشی است، این سال ها مرکز نور چرخه ورود اطلاعات را طی می کرده که منابع اعم از کتاب و مقاله تایپ دو مرحله ای را طی کرده است تا دیجیتالی شود.

وی عنوان کرد: بعد از تایپ تصحیح و مقابله صورت گرفته است و سپس مرحله لیست پیگیری می شود که لیست کلمات، افعال، مشتقات و ریشه ها استخراج خواهد شد تا استاندارد سازی شده و جلوی تکرار گرفته شود، بعد از این مرحله در بخش الفاظ و اعراب غنی سازی دیگری بر متون انجام می شود تا متون علوم اسلامی و انسانی به فرآوری خوبی برسند.

حجت الاسلام الحسینی خاطرنشان کرد: این مراحل انجام می شود تا در مسیر تحقیق و تسهیل پژوهش محققان مشکلی ایجاد نشود، بعد از مراحل مذکور فرمت عمومی و تخصصی اعمال می شود و سپس غنی سازی با درختواره ها، دانشنامه ها، فرهنگ های موضوعی و کارهای چند رسانه ای انجام می شود.

وی اضافه کرد: متونی که در مرکز فرآوری می شوند قابلیت دارند که در بخش های مختلف پژوهشی مورد استفاده قرار گیرند، ماحصل این چرخه اطلاعات در مرکز نور بیش از 3 ونیم میلیارد کلمه فرآوری شده است که در دیتا سنتر مرکز ذخیره شده است، در یکی دو سال گذشته با توجه به پیشرفت ها در بحث نرم افزاری و دیجیتالی مرکز نور با پایه قرار دادن این اطلاعات فرآوری شده به متن کاوی هوشمند، داده کاوی هوشمند و مرتبط یابی ها روی آورده است.

مدیر اداره ارتباطات مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان این که در سایت نور مگز بیش از یک میلیون مقاله وجود دارد، گفت: در این سایت مرتبط یاب و جست وجوگر در تصاویر وجود دارد که مورد استفاده پژوهشگران قرار می گیرد، قابلیت جست وجو در تصاویر از قابلیت های خوب مرکز نور است که برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: ایجاد فیلترهای مختلف بر احادیث از دیگر قابلیت های محصولات نور است، اخیرا رونمایی پایگاه جامع الاحادیث در مرکز نور انجام شده که خبرگزاری رسا پوشش خبری خوبی داد، در پایگاه فیلترهای مختلف برپایه هوشمند سازی ها بر 400 هزار حدیث شیعه صورت می گیرد که کار بسیار  شاخصی است؛ قابلیت دیگری که اخیرا برای نخستین بار در منطقه و به صورت آزمایشی انجام دادیم قابلیت جست وجو در صوت است.

حجت الاسلام الحسینی با دعوت از حاضران برای بازدید از مرکز نور تأکید کرد: فعالیت های بزرگ مرکز نور برگرفته از روحیه جهادی و انقلابی است که در حوزه با عنایت رهبر معظم انقلاب انجام می شود، آمادگی داریم با مراکز مختلف در زمینه تأمین دیتا و برگزاری همایش ها و کنگره ها همکاری کنیم./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات