۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۶
کد خبر: ۵۶۸۳۳۹
آیت الله مکارم شیرازی:

توفیق الهی به معنای اجبار در کارها نیست

حضرت ‌آیت الله مکارم با تأکید بر این که توفیق به معنای اجبار نیست، گفت: توفیق یعنی اسباب برای انسان فراهم می شود حال انسان می تواند آن را انجام داده یا این که انجام ندهد.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در بیست و هشتمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره مفهوم توفیق الهی گفت: ثروتمندانی را می شناسیم که همه امکانات را دارند اما  هرگز مدرسه و درمانگاه نساخته و در کار خیر شرکت ندارد یعنی دارای توفیق الهی نبوده اند.

وی افزود: همچنین افرادی هستند که دست آن ها خالی است اما در کار خیر شرکت دارند و برنامه زندگانی آن ها مملو از کار خیر است که توفیق الهی شامل حال آن ها می شود، در آیات قرآن یک بار کلمه توفیق درباره شعیب پیامبر آمده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم توفیق را به معنای فراهم آمدن اسباب کارهای خیر دانست و اظهار داشت: گاهی انسان رفیق خوبی دارد که انسان را به مسیر درست هدایت می کند اما اگر دوست فاسدی نصیب انسان شود انسان را از راه به در می کند که به معنای سلب توفیق است.

وی با تأکید بر این که توفیق به معنای اجبار نیست، ادامه داد: توفیق یعنی اسباب برای انسان فراهم می شود حال انسان می تواند آن را انجام داده یا این که انجام ندهد، در حالات برخی از اولیای الهی می بینیم که گاهی کارهای کوچک انجام می دادند اما دریچه بزرگی بر آن ها گشوده می شد و توفیق پیدا می کردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان که اگر انسان کار خیر کوچک اما خالصانه انجام دهد بزرگ شمرده می شود، ابراز داشت: نباید تصور کرد که کارهای کوچک در پیشگاه الهی اهمیتی ندارد.

وی عنوان کرد: کار خیر کوچک خالصانه به انسان توفیقات بزرگ می دهد، راه رسیدن به توفیقات الهی انجام دادن کارهای خیر است که انسان را موفق به کارهای دیگر می کند./1323/

ارسال نظرات