۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۵۶۸۳۳۳
آیت الله اشرفی:

ایجاد مکاتب و ادیان جعلی برای چپاول مردم از سوی قدرت های جهانی است

استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: جهل و گرفتاری مردم در دام مکاتب عرفانی جعلی سلاح قدرت ها برای شکوفا نشدن فکر و غارت ثروت های آنان است، در حالی که حتی قیام امام حسین(ع) برای خارج کردن مردم از جهل بود.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی شامگاه چهارشنبه در سخنرانی مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی گفت: دین در انسان به سه مولفه دوام و استقرار پیدا می کند. اولین آن فراگیری و عمل به دین و نشر آن در میان مردم است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به فریب مردم از سوی زورمندان دنیا افزود: افراد هوی پرست از همان ابتدای دنیا به خاطر حب پول، جاه و ریاست مردم را به عناوین مختلف فریب می دادند. این زورمندان دوست داشتند که فکر و ذهن مردم شکوفا شود و همواره می کوشیدند تا آنان را در جهل نگاه دارند.

وی خارج کردن مردم از جهل را یکی از رسالات و وظایف انبیا دانست و خاطر نشان کرد: در زیارت سیدالشهدا(ع) آمده است که ایشان قیام کردند تا مردم را از جهالت خارج و به حق راهنمایی کنند. 

آیت الله اشرفی تصریح کرد: در سفری که به آفریقا داشتم مشاهده کردم که اروپاییان مردم آنجا را در جهالت بسیار شدیدی نگاه داشته بودند تا بتوانند منابع و ثروت بی کران آنان را چپاول کنند. به گونه ای که به طور تعجب آمیزی حتی قادر به درست کردن ماست از شیر نبودند! و یا اگر اتومبیلی نیاز به تعمیر داشت نمی توانستند که آن را تعمیر کنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اقدام قدرت های دنیا به ساخت انواع دین ها و مکاتب عرفانی جعلی در دوره کنونی برای چپاول ملت ها و نگه داشتن آنان در جهل افزود: همانطور که پس از حضرت عیسی (ع) دین مسیحیت دچار تغییر و تحریفات زیادی شد، دین اسلام نیز در صورت نبود امیرالمؤمنین(ع) قطعا دچار تغییر و تحریف می شد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «بعد از من دین اسلام به هفتاد فرقه دچار خواهد شد، اما تنها یک فرقه به نجات و سعادت خواهند رسید و بقیه در آتش خواهند بود».

وی بذل و بخشش مازاد اموال خویش را دومین مولفه دوام و استقرار دین دانست و خاطر نشان کرد: اغنیا نباید از بذل مال خود برای نشر دین کوتاهی کنند، چرا که مبلغانی از عربستان سعودی با پولهایی هنگفت به ایران می آیند و با ایجاد شبهات دین فرزندان ما را دچار انحراف می کنند. 

آیت الله اشرفی در ادامه گفت: سومین مولفه استقرار دین این است که انسان به خاطر فقر دین خود را به دنیا نفروشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به لزوم انجام تکالیف دینی قضا شده افزود: باید نمازهای قضا شده را سریعا خواند و بجا آورد. چرا که امام علی (ع) فرموده اند که با وصیت کردن کسی به یاد شما نمی افتد و نماز و دین های خویش را خود به جا آورید. نماز های قضا را هم باید در اسرع وقت قبل از فرا رسیدن نماز واجب بعدی به جا آورید.

وی سعه صدر و پوشاندن عیوب را از ارکان مهم دین و اخلاق دانست و خاطر نشان کرد: امام باقر(ع) فرموده اند: «کسی که به دنبال این است که در دوست و رفیق خود نقاط ضعفش را جستجو کند و بشناسد تا روزی به رخ او بکشد، این نزدیک ترین حالت به کفر است». 

آیت الله اشرفی ادامه داد: باید بزرگوار بود، سعه صدر داشت و نباید اشتباهات دیگران را به روی آنان آورد. در این مواقع باید دعا کرد که خداوند او را ببخشد و هدایت کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اثرات عیان کردن عیوب دیگران افزود: یکی از اصحاب و نزدیکان امام صادق(ع) نقل می کند که امام به او فرمود: «پیامبر اکرم صلی الله فرموده اند که ای مردم مسلمانی که تنها مسلمان هستید و ایمان به دلتان وارد نشده است! هیچ وقت مذمت و عیب جویی دیگران را نکنید و به دنبال فهمیدن اسرار و خطاهای آنان نباشید. چرا که اگر این کار را بکنید خداوند ایرادات و خطاهای شما را عیان می کند، هر چند که او در پنهان و نهان به گناه و اشتباه پرداخته باشد»./861/پ202/ب1

ارسال نظرات