۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۶۸۳۲۷
حجت الاسلام آزادی خواه در گفت‌وگو با رسا:

پذیرش قرار داد FATF خود تحریمی است | با ظاهر فریبنده می خواهند انقلاب را محدود کنند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی نسبت به تبعات اقتصادی و امنیتی پذیرش و اجرای FATF در کشور هشدار داد و این قرارداد را وسیله ای برای محدود کردن انقلاب دانست.
حجت الاسلام احد آزادی خواه

حجت الاسلام آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره پیامدهای پذیرش قرار داد FATF گفت: با بررسی‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفت نتیجه این شد که پذیرش این قرارداد هیچ فایده و سودی برای کشور نخواهد داشت.

وی افزود: اصل کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی است که ظاهر خوبی مانند مقابله با جرم، جرم شناسی، مبارزه با تروریست و پولشویی دارد در حالی که پشت پرده این قرار داد چیز دیگری غیر از این است.

حجت الاسلام آزادی خواه ادامه داد: اگر بر فرض مثال قرار بود از پذیرش FATF چیزی عاید ما شود باید این امر در برجام اتفاق می‌افتاد نه اینکه با تلاش دولت و دیپلماسی‌ دیبلمات‌ها، آمریکا بسیار راحت از برجام خارج شود و برجام نافرجام بماند؛ بنابراین وقت گذاشتن برای پذیرش FATF یک کار عبس، بیهوده و بی ثمر خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه هرگز بانک‌های ایران با پذیرش توافق FATF از تحریم آمریکا خارج نخواهند شد. اضافه کرد: همچنین با پذیرش این قرار داد شرکت‌های بزرگ اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران به کشور ما سفر نخواهند کرد و بانک‌های بین المللی قادر نخواهند بود به جمهوری اسلامی تسهیلات بدهند، به طور قطع اگر با این قرار داد اتفاقات مثبت رخ می‌داد ما هم می‌توانستیم برخی از مواد موجود در کنوانسیون را بپذیریم اما این امر امکان پذیر نیست.

وی درباره ضررهای این قرار داد، گفت: از طرف دیگر FATF ضررهایی برای ما دارد که بارزترین ضرر این است که ما با امضای لوایح این کنوانسیون خودمان را عملا متعهد به تعهدی بین المللی کرده‌ایم و قطعا این تعهد ما را محدود خواهد کرد. دیگر اینکه در حوزه مبارزه با تامین مالی تروریسم ایران بیش از هر کشور دیگری موافق این قصه است زیرا ایران اعتقاد دارد نباید ملتها پول و هزینه و آینده خودشان را خرج تروریسم کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعریف تروریسم در عرصه بین المللی متفاوت است، بیان داشت: امروز برداشتها و قرائت‌ها از تروریسم متفاوت است، اگر ما به این کنوانسیون بپیوندیم این امر وجود دارد که شخصیتهایی نظیر سردار سلیمانی‌ها و سپاه پاسداران به عنوان تروریسم معرفی شوند و این خیانتی بزرگ به کشور خواهد بود، خیانتی به سپاه پاسداران که تامین کننده امنیت ملی و بین‌المللی در منطقه است. امضای این قرار داد نوعی خود تحریمی است و ما صددرصد با این قرار داد مخالف هستیم.

حجت الاسلام آزادی خواه گفت: اگرچه بسیاری از کشورها به این کنوانسیون پیوستند اما سوال بنده از آن کشورها این است که آیا شما که به کنوانسیون به اصطلاح مقابله با جرایم فرا ملی پیوستید دیگر جرمی توسط شما محقق نمی‌شود؟ آیا امروز آمریکا مجرم نیست یا عربستان سعودی در یمن مجرم نیست، آیا اسرائیل امروز در فلسطین مجرم نیست، اگر این کنوانسیون قرار است اینگونه با جرم و جنایت مقابله کند پس عاملان این همه کودک‌کشی در فلسطین، یمن، عراق، افقانستان و سوریه چه کسانی هستند، این اقدامات همه اموری هستند تا مردم را به برخی مسائل مشغول کنند تا ما را از انقلاب جدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت اصرار به تصویب قرارداد fatf دارد، گفت: اینجا دو فرضیه می‌تواند وجود داشته باشد، ابتدا اینکه بدنه دولت به خاطر خوشبینی بیش از اندازه دنبال تصویب این قرارداد است که در حالت غیرمنطقی به خیال خود می‌خواهند با تصویب قرار داد fatf دل آمریکایی‌ها را نرم کرده و گشایش اقتصادی ایجاد کنند البته این حالت خوشبینانه این قضیه است.

حجت الاسلام آزادی‌خواه افزود: اما حالت بدبینانه این است که افراد قلیل و اندکی ممکن است در مسوولیتهایی باشند که ماموریتشان این باشد که کشور را وادار به پذیرش تعهد استکباری و استثماری fatf کنند تا آینده و استقلال کشور به خطر افتد و مانع صدور انقلاب شوند، این می‌تواند یکی از رگه‌های نفوذ سازمان یافته باشد که ما باید با آن مقابله می‌کنیم./813/ت۳۰۱/ق

ارسال نظرات