Web
Analytics
Rasa News :: خبرگزاری رسا - نظریه "حجیت دلیل نقلی در اثبات گزاره های اخلاقی"
شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ Saturday, September 22, 2018 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۷/۳/۲۴ - ۰۱:۰۶
شناسه خبر: ۵۶۸۳۲۲
 
حجت الاسلام عالم زاده نوری تبیین کرد؛
نظریه "حجیت دلیل نقلی در اثبات گزاره های اخلاقی"
بیست و هشتمین کرسی علمی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با عنوان «حجیت دلیل نقلی در اثبات گزاره های اخلاقی» و ارائه حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و هشتمین کرسی علمی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با عنوان «حجیت دلیل نقلی در اثبات گزاره های اخلاقی» عصر امروز با ارائه حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن جلسات مدرسه عالی کریمه اهل بیت(س) برگزار شد.

حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در این جلسه با اشاره به این که در بررسی ادله نقلی باید به دلیلیت، دلالت و نسبت میان ادله توجه کرد، گفت: موضوع امروز ما بررسی مسأله دلیلیت در ادله نقلی در زمینه اخلاق است؛ قرآن کریم یک مصداق دلیلیت است که قطعاً حجیت دارد و در هر زمینه ای که نظری داشته باشد آن نظر قطعی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: استماع کلام معصوم به صورت مشافهی و رو در رو، روایت متواتر و خبر واحدی که محفوف به قراین اطمینان بخش باشد از جمله ادله نقلی است که دلیلیت داشته و دارای حجیت هستند.

وی ادامه داد: اما آن دسته از خبرهای واحدی که محفوف به قراین اطمینان بخش نیستند، ناتوان از کشف واقع بوده و تا زمانی که متصف به قراین قطعی نشوند در گزاره های اخلاقی از حجیت ساقط اند.

حجت الاسلام عالم زاده نوری خاطرنشان کرد: آن چه با حدیث متواتر ثابت می شود این است که «امام معصوم(ع) این مطلب را فرموده است»؛ برای اثبات واقع یک مقدمه دیگر به عنوان کبرای استدلال باید به آن ضمیمه کرد به این صورت که «آن چه امام معصوم(ع) می فرماید عین واقع است، پس این مطلب عین واقع است»؛ دلیل نقلی کاشف از نظر گوینده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اصل عدم اعتبار ظن ابراز کرد: دلیل ظنی کشف از واقع نمی کند و نهایتاً اگر قرار باشد به آن توجه کنیم می تواند احتمال وجود مسأله ای را در ذهن تقویت کند.

وی با بیان این که حال سؤال این است که «آیا با دلیل ظنی اجازه اسناد به دین را داریم؟» عنوان کرد: اصل اولیه می گوید ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم، مگر این که دلیل روشن و قاطعی داشته باشیم که برخی ظنون خاص را معتبر بشناسد، سپس بخاطر این دلیل ظن را به دین نسبت دهیم.

حجت الاسلام عالم زاده نوری بیان کرد: حال این سؤال مطرح است که آیا دلیل ظنی در حوزه اخلاق تحت اصل کلی عدم اعتبار ظنون باقی است یا از آن استثنا شده و نزد شارع معتبر است؟ این سؤال در مباحث عقاید، ححقایق تاریخی، فضائل اهل بیت(ع) و مورادی از این دست نیز مطرح است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تشریح تفاوت میان فقه و اخلاق پرداخت و مطرح کرد: ما در فقه به دنبال واقع هستیم و واقع در فقه نیز حکم خداوند محسوب می شود و ممکن است حکم خداوند با واقع در فقه فرق داشته باشد، اما در اخلاق ما بده دنبال واقع تشریعی نیستیم، بلکه در پی واقع تکوینی می گردیم؛ واقع تکوینی را از منظر دین و آن گونه که خداوند گزارش می دهد بررسی می کنیم و گزارش خداوند با واقع همواره سازگاری دارد و با آن هماهنگ است.

وی ادامه داد: ما در فقه هرکجا دسترسی به متن واقع نداشته باشیم خداوند ما را مأمور کرده است تا به ظن عمل کنیم و همین برای التزام عملی کافی است، اما در اخلاق نمی توان دلیل ظنی را به منزله دلیل قطعی و غیر واقع را واقع قرار داد، زیرا در اخلاق بحث بر روی پیدا کردن واقع متمرکز است و نمی توان غیر اخلاق را اخلاق نامید.

حجت الاسلام عالم زاده نوری تأکید کرد: حال ممکن است این سؤال ایجاد شود که با این اوصاف نمی توان تعداد زیادی از روایات را قبول کرد که ما در پاسخ می گوییم نباید این گونه گمان شود، زیرا شواهد و قرائن قطعی و اطمینان بخشی وجود دارند که خبرهای واحد را با آن دلایل می توان موثوق الصدور دانست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با توجه به این که اهل بیت(ع) به جریان حدیث شیعه نظارت داشته و جاعلان حدیث را معرفی می کردند، همچنین اهتمامی که اصحاب و شیعیان برای گرفتن تأیید احادیث از معصومین(ع) داشتند و افزون بر این ها علما و بزرگان روایات را طی چندین سال پالایش کرده اند می توان یک حجیت نسبی به همه روایات داد، اما وابسته به آن است که ما بتوانیم این روایات را به وسیله سایر شواهد ارتقا ببخشیم.

وی برخی از شواهد و قرائن را این گونه توصیف کرد: وجود روایت در تعدادی از اصول مشهور اربع مئه، وجود حدیث در جوامع اربعه، شهرت عملی، اجماع، قرب اسناد، اتقان متن، فصاحت و بلاغت و مطابقت با قرآن کریم از جمله شواهدی هستند که خبر واحد را اطمینان بخش می کنند.

گفتنی است، در ادامه این جلسه حجج اسلام عمار پهلوان زاده پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام و حسن بوسلیکی مدیرگروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقد مباحث ارائه شده پرداختند.

همچنین حجت الاسلام عالم زاده نیز در پایان به نقدهای وارد شده پاسخ دادند و با ناقدان به بحث و گفت وگو نشستند./841/پ۲۰۲/ج

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۷ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۰:۰۷
خطبه امام سجاد در مسجد شام
یکی از حساس ترین سخنان امام سجاد علیه السلام که تحولی عظیم در بینش مردم نسبت به امویان ایجاد کرد و معادلات یزید را بر هم زد و خط مشی او را نسبت به اهل بیت علیهم السلام کاملاً تغییر داد خطبه ای است که ...
۱۳۹۷/۶/۳۰ - ۰۰:۲۳
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي:
مقوله ماهواره و فضاي مجازي بيشتر تحت كنترل قرار گيرد
استاد حوزه علميه قم با بيان اين كه مقوله ماهواره ها و فضاي مجازي در كشور بايد بيشتر تحت مديريت و كنترل قرار گيرد، گفت: نبايد اجازه دهيم جوانان پاي شبكه هاي ماهواره اي بنشينند و برنامه هايي را مشاهده ك...
۱۳۹۷/۶/۳۰ - ۰۰:۱۸
حجت الاسلام تبریزی:
قیام امام حسین نبود، چیزی از اسلام باقی نمی ماند
استاد سطح عالی حوزه با بیان این که اگر قیام حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) نبود چیزی از اسلام باقی نمی ماند، گفت: امام حسین(ع) باید قیام می کرد تا مردم متوجه اوضاع شوند و این قیام در تاریخ جاودان بماند.
۱۳۹۷/۶/۲۹ - ۱۷:۵۷
حجت الاسلام مهدوی راد:
معنا بخشيدن به مفاهيم دينی از آثار مهم قيام عاشورا بود
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسين(ع) با حركت خود تحاريف را زدودند، اسلام ناب را احيا كرده و سبب بقاي آن شدند.
۱۳۹۷/۶/۲۹ - ۱۷:۵۰
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛
نقش ویژه عاشورا در تربیت دینی و تعمیق باورها
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش ویژه عاشورا در تربیت دینی و تعمیق باورها، گفت: قیام کربلا حرکتی با سه ویژگی تنوع الگویی، تنوع موضوعی و استمرار حرکت است.
۱۳۹۷/۶/۲۹ - ۱۳:۱۱
همزمان با شب و روز عاشورا صورت گرفت؛
برپایی مراسم احیا و نماز ظهر عاشورا در حرم حضرت معصومه
نماز عاشورایی ظهر عاشورای سال ۱۴۴۰ به امامت آیت‌الله سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با حضور خیل عظیم مردمی برگزار شد.
۱۳۹۷/۶/۲۹ - ۰۹:۲۰
پرسمان حسینی(۱۰)
چرا امام حسین حجّ خود را نیمه تمام گذاشت و از مکّه خارج شد؟
علت نیمه تمام ماندن حج امام حسین(ع) و خروج امام از مکه در آستانه شروع اعمال حجّ سوالی دیگر است که مطرح می شود.
۱۳۹۷/۶/۲۸ - ۲۳:۲۸
آیت‌الله میرباقری:
حرارت عاشورا طراحی‌های دشمن برای انحراف از صراط ایمان را ناکام گذاشته است
نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری ابتلا را زمینه‌ای برای عبور مؤمن از دنیا و امیال آن توصیف کرد و گفت: عاشورا چراغ هدایت را در صف‌بندی‌های تاریخ روشن کرده و حرارت عاشورا دشمن را متحیر کر...
۱۳۹۷/۶/۲۸ - ۲۳:۲۴
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي:
اسلام ناب مظهر مدارا و نرم خويي است
استاد حوزه علميه با اشاره به اين كه اسلام ناب مظهر مدارا و نرم خويي است، گفت: آن اسلامي خشن است كه داعشي ها، سعودي ها و اموي ها دارند.
۱۳۹۷/۶/۲۸ - ۲۳:۱۷
حجت الاسلام میرزامحمدی:
کسانی که به دستگاه امام حسین توهین می کنند، دین و عقل ندارند
استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر در جامعه ادب وجود داشته باشد، شکی نیست که همه در جهت سعادت و شکوفایی عقل حرکت خواهند کرد و بسیاری از مفاسد اخلاقی و اقتصادی حل خواهد شد.
۱۳۹۷/۶/۲۸ - ۱۷:۲۱
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛
۱۰ ویژگی مستند و مأثور از حضرت عباس در منابع دینی
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره ۱۰ ویژگی مستند و مأثور از حضرت عباس در منابع دینی، ایشان را مظهر وفا، صبر، شجاعت، ولایت مداری و بصیرت عنوان کرد.
۱۳۹۷/۶/۲۸ - ۱۷:۱۳
حجت الاسلام مهدوی راد:
هدف قیام عاشورا "ریشه کن کردن جهل" از جامعه اموی بود
استاد حوزه و دانشگاه هدف امام حسین(ع) را از قیام عاشورا ریشه کن کردن جهل معرفی کرد و گفت: ایشان قیام کردند تا جهل مردم را از بین ببرند و آگاهی بگسترانند و چهره ها را همان گونه که هستند، نشان دهند.
۱۳۹۷/۶/۲۸ - ۱۲:۲۷
آیت‌الله میرباقری:
اصحاب عاشورا در برابر تمام قوای شیطان ایستادگی کردند
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها اصحاب امام حسین علیه‌السلام را اسوه بارز وفا توصیف کرد و گفت: اصحاب عاشورا در برابر تمام قوای شیطان ایستادگی کردند، درحالی‌که فرماندهی دل‌ها با قمر بنی‌ه...
۱۳۹۷/۶/۲۸ - ۰۷:۱۵
پرسمان حسینی(۹)
چرا امام حسین همانند امام حسن صلح نکرد
سوالی دیگر که بین جوانان خصوصا در فضاهای مجازی با فرارسیدن ایام محرم مطرح می شود این که چرا امام حسین(ع) همانند امام حسن(ع) صلح نکرد و در نتیجه منجر به شهادت وی و اهل بیت خود شد.
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۲۰:۱۸
حجت‌الاسلام‌ ظهیری:
مردم باوجود توصیه‌های نبوی امام حسین را یاری نکردند
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم زمان حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و امت پس‌ازآن‌ها به‌واسطه احادیث نبوی به‌خوبی از واقعه عاشورا خبر داشتند، گفت: باوجود توصیه‌های نبوی در مورد امام حسین علیه‌ا...
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۲۰:۱۳
حجت الاسلام میرزامحمدی:
محبت باید انسان را به تبعیت از اهل بیت برساند
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که محبت صِرف انسان را به معیت امام معصوم نمی رساند، گفت: محبت باید انسان را به تبعیت از اهل بیت(ع) رسانده و ختم به نصرت ایشان شود، در غیر این صورت آن محبت بی فایده است....
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۱۵:۰۴
حجت الاسلام صادقی واعظ:
هدایت گری اساس نهضت امام حسین است
استاد حوزه علمیه یکی از جلوه های بارز روز عاشورا در کنار مصیبت های این روز را هدایت گری دانست و گفت: امام حسین(ع) از هر مسیری برای رهایی امت از ضلالت و جهالت تلاش کردند.
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۱۴:۵۹
پرسمان حسینی(۸)
چرا امام حسین پس از شهادت حضرت مسلم و آگاهی از وضع کوفه برنگشت؟
سوالی مطرح است که چرا امام حسین(ع)پس از شهادت حضرت مسلم از سوی مردم کوفه و آگاهی امام(ع) از وضع مردم کوفه و بی وفایی آنها از مسیر برنگشت و به راه خود ادامه داد.
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۱۳:۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:
مجالس حسینی سنگر دفاع از ارزش های دینی است
حجت الاسلام رزاقی با اشاره به این که انقلاب ما با الهام از عاشورا بعد از چهار دهه زنده مانده است، تأکید کرد که امروز رجز خوانی ترامپ و امثال او به دلیل استیصال جبهه استکبار است.
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۱۲:۵۳
مدیر جامعه‌الزهرا:
گریه همراهی با امام حسین، همان اشکی بوده که بهشت بر آن واجب است
حجت الاسلام و المسلمین مدنی به فراز «إنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ» اشاره کرد و گفت: اشکی که با این شعار واقعی همراه شد، بهشت بر آن واجب می‌شود.