۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۵۶۸۲۹۷
نماینده خبرگان رهبری:

تأکید اسلام بر رعایت حقوق متقابل زن و شوهر است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که رعایت حقوق متقابل از سوی زن و مرد، زندگی سعادتمند را محقق خواهد کرد، گفت: بهترین روش مقابله با خطاها مدارا کردن است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی امام جمعه مراغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در هجدهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق همسر» برگزار شد، اظهار داشت: از دیدگاه حضرت؛ همسر به عنوان تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش برای شوهر معرفی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی خاطرنشان کرد: به فرموده امام؛ حق کسی که به جهت ازدواج رعیت تـو حساب می شـود؛ بر تو آن است که بدانی؛ خداوند متعال قرار داده است اورا تسکین دهنده و آرامش بخشنده و نگهدارنده و انیس برای تو؛ پس بر هر دو نفر شما واجب است که قدر این مصاحبت را بدانید و از خداوند متعال به خاطر این نعمت تشکر نمائید.

امام جمعه مراغه با بیان این‌که نعمت همسر باید با تکریم و احترام، مهربانی و لطف و خوشرویی همراه باشد، خاطرنشان کرد: حضرت در بخشی از رساله می فرماید؛ گرچه شوهر را بر زن حق بزرگیست و اطاعت زن از شوهرش واجب است تا وقتی در آن معصیت خداوند نباشد؛ اما زن نیز بر شوهر حقوقی دارد که باید رعایت نمایـد، پس بر شوهر است که با همسر خویش مهربان بوده و با او انیس و همدم باشد.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از مهمترین اصول زندگی که امام سجاد علیه السلام به آن اشاره می کند؛ مدارا کردن است که باعث حفظ کانون خانواده و و رشد ارتباطی بین اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر می شود. طبیعی است که در زندگی هر یک از زن و شوهر ممکن است دچار اشتباهات رفتاری و گفتاری شوند، بهترین روش مقابله با این خطاها مدارا کردن است.

وی با بیان این‌که زیبایی در رفتار یکی از مهمترین نکات مورد تأکید امام است، گفت: در صورت عدم رعایت و رفتار نامناسب هر یک زوجین باید منتظر زندگی ناخوشایندی باشند، متأسفانه عده‌ای بیرون از منزل دارای اخلاق حسنه هستند، اما در منزل چنین رفتاری ندارند، چنین شیوه‌ای شایسته مؤمنان واقعی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: از دیدگاه مبانی اسلام و قرآن، همسر به عنوان کنیز و خدمتکار مرد شناخته نمی‌شود، فراتر از این مسائل همسرآزاری از دیدگاه احادیث و روایات به شدت نهی شده است، تا جایی که ضرب زنان با وجوب پرداخت دیه همراه است.

امام جمعه مراغه با بیان این‌که رعایت حقوق متقابل از سوی زن و مرد، زندگی سعادتمند محقق خواهد شد، گفت: لازم است هر یک از زن و شوهر برای موفقیت در انجام وظیفه و حسن معاشرت و رعایت حقوق همسر خویش، باید بکوشد روحیات همسر خویش را درک کند و آن گونه که شایسته و متناسب، روحیه‌ همسرش می‌باشد، او را مورد تکریم قرار دهد./935/پ203/ب1

ارسال نظرات