۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۶۸۲۵۱
آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

نباید کاری کنیم که عقاید جوانان متزلزل شود | اعتماد مردم سرمایه بزرگی برای نظام است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که ایمان مردم سرمایه ای بزرگ محسوب می‌ شود، گفت: نباید کاری کنیم که عقاید جوانان متزلزل شود.
جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیات سی‌و‌ششم و سی‌و‌هفتم سوره توبه اظهار داشت: این چهار ماه حرام از احترام خاصی برخوردار است و قانون شکنی در آن ممنوع شمرده شده است.

وی عنوان کرد: در آیه مورد بحث بیان می‌ شود که جنگ و ستم در ماه های حرام نوعی ستم به نفس محسوب می‌ شود، از این رو قتل در ماه رمضان موجب تشدید مجازات است به علاوه این که حق یک دیه کامل ثابت است، یک سوم دیه کامل نیز به آن اضافه می‌ شود چراکه او حرمت این ماه ها را حفظ نکرده است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که بیت الله الحرام هم از احترام خاصی برخوردار است، ابراز داشت: در حرم، شکار برای محرم و غیر محرم ممنوع است چراکه آن جا محل امن است و از این رو کشتن انسان در حرم نیز همان حکم قتل در ماه حرام را دارد.

وی با بیان این که عدد 12 ویژگی های خاصی در قرآن دارد، افزود: غیر از تعدادهای ماه های سال که در این آیه مطرح شد، در قرآن مطرح می‌ شود که تعداد نقبای بنی اسرائیل 12 نفر بودند، حضرت موسی(ع) نیز 12 چشمه برای یاران خود جوشاند و حواریون حضرت عیسی(ع) نیز 12 نفر بودند.

این مرجع تقلید یادآور شد: اسلام نیز با شرایع قبل هماهنگ است از این رو احادیث زیادی تعداد جانشینان پیامبر را 12 نفر معرفی کرده است حتی مسلم و بخاری هم در صحیح خود آورده اند که پیامبر گرامی اسلام(ص) 12 خلیفه و جانشین و امام بعد از خود را به اسم معرفی کرده است؛ ما نیز خدا را شاکر هستیم که ایمان ما با محبت و ولایت اهل بیت(ع) گره خورده است.

وی با تأکید بر این که ایمان مردم سرمایه بزرگی برای نظام محسوب می‌ شود، ابراز داشت: نباید کاری کنیم که عقاید جوانان متزلزل شود و این افتخار بزرگی برای ما است که پیرو مکتب اهل بیت(ع) هستیم و باید قدر آن را بدانیم البته چون ما در کنار دریا قرار داریم قدر آن را به خوبی نمی دانیم.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه 37  سوره توبه خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که متولیان کعبه انجام می‌ دادند این بود که ماه های حرام را به دلیل منافع شخصی و قبیله ای را عوض می‌ کردند به همین دلیل خداوند از عبارت «نسیء» در مورد همین موضوع یاد کرده است./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات