۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۵
کد خبر: ۵۶۸۱۹۳
آیت الله مکارم شیرازی:

قمه زنی خلاف دستور اسلام و مایه وهن شیعه است | اسلام برای پاسخگویی به نیاز بشر بن بست ندارد

حضرت آ‌یت الله مکارم وارد کردن آسیب به بدن برای عزاداری را خلاف دستور اسلام دانست و تأکید کرد که ینگونه کارها افزون بر این که به خود انسان ضربه وارد می کند آبروی اسلام و شیعه را می برد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سه شنبه شب در بیست و هفتمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که اصول و قواعد مهمی از کتاب و سنت داریم که به وسیله آن می توان به تمام نیازهای بشری پاسخ داد، گفت: یکی از این قواعد قاعده"لاضرر و لاضرار" است.

وی افزود: این قاعده در بسیاری از مسائل نوظهور مشکل گشا است، ریشه این قاعده به زمان رسول اکرم(ص) برمی گردد که فرمودند در اسلام کسی حق ندارد به خود و دیگری ضرر وارد کند، سؤال می شود که آیا رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از واجبات است که پاسخ می دهیم واجب است چرا که به قاعده لاضرر باز می گردد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که غالب حوادثی که سبب مرگ و میر می شود عامل انسانی دارد و به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات است، اظهار داشت: رعایت نکردن قوانین سبب ضرر می شود و از سوی دیگر حفظ نظام واجب است و باید قاعده آن را رعایت کرد.

وی ادامه داد: انسان نمی تواند بدون داشتن گواهینامه از خودرو استفاده کند چرا که اسباب ضرر و زیان برای جامعه است از این رو مسائلی که سبب ضرر و زیان به جامعه اسلامی می شود را طبق قاعده لاضرر باید ترک کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر این که عزاداری ها از افضل عبادات است، ابراز داشت: نباید عزاداری به گونه ای باشد که انسان به خود ضرر بزند به همین دلیل استفاده کردن از قمه و زنجیرهای تیغ دار که بدن را مجروح می کند جایز نیست.

وی عنوان کرد: گاهی این افراد خود را بر شیشه خردهایی می اندازند و به خود آسیب می زنند که خلاف اسلام است، اینگونه کارها افزون بر این که به خود انسان ضربه وارد می کند آبروی اسلام و شیعه را می برد، با عزاداری ها و دستهجات آبرومند بسیار خوب است و می توان مبلغ شیعه بود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کسانی که عزاداری هایی مانند قمه زنی می کنند عشق به امام حسین(ع) دارند اما نتوانستند آن را به صورت صحیح پیاده کنند، این افراد به جای قمه زدن می توانند خون خود را اهدا کنند تا سبب نجات یک انسان از مرگ شود و کسی که یک نفر را از مرگ نجات دهد گویا همه انسان ها را نجات داده است.

وی اضافه کرد: قانون لاضرر از قانون های راهگشا است و در مسائل بسیار فقهی کاربرد دارد، در اسلام بن بستی در پاسخگویی به مسائل وجود نداشته و هر سؤالی پاسخ خود را دارد ولو این که در زمان اهل بیت(ع) نبوده باشد./1323/

ارسال نظرات