۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۸
کد خبر: ۵۶۸۱۸۱
آیت‌الله سبحانی تبیین کرد؛

مقامات اولیای الهی در قرآن کریم

حضرت آیت‌الله سبحانی با تبیین مقامات اولیای الهی در قرآن کریم تسلط کامل بر نفس اماره، بینش صحیح در تشخیص حق از باطل، تسلط کامل بر افکار و خلع روح را از بخشی از این مقامات برشمرد.
ضبط برنامه های تلویزیونی حضرت آیت الله سبحانی ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، سه شنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به مقامات اولیای الهی در قرآن کریم و بیان این که از آیات مختلف قرآن کریم آشکار میشود که اولیای الهی در پیشگاه خداوند متعال مقاماتی دارند، اظهار داشت:تسلط کامل بر نفس اماره یکی از مقامات اولیای الهی است، نفس اماره با تمام قدرت خود، در برابر علم اولیای الهی تسلیم است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: این که قرآن کریم میفرماید «اِنَّ الصَّلـاَةَ تَنهَی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنكَربدین معنا است که نماز اولیای الهی به جایی میرسد که آنها را نسبت به امور محرمه باز میدارد.

وی تصریح کرد: سرگذشت حضرت یوسف مثال روشنی در رابطه با غلبه بر نفس و اعمال حرام است. هنگامی که زنی زیبا با تمام آرایش در برابر جوانی با غرایز جنسی مجسم میشود و از آن جوان درخواست نامشروعی میکند، حضرت یوسف به خداوند متعال پناه میبرد.

این مرجع تقلید افزود: بیتردید هر شخصی در چنین شرایطی شکست میخورد اما حضرت یوسف آنچنان بر نفس خود مسلط بود که با داشتن قوای نفسانی و غرایز جنسی در برابر چنین منظرهای تسلیم نشد.

وی با اشاره به این که بینش صحیح دومین مقام اولیای الهی است، گفت: انسانهای والا کسانی هستند که راه عبادت و اطاعت از خداوند متعال را در پیش گرفتهاند. چنین انسانهایی نسبت به مسائل مختلف بینش صحیحی در تشخیص حق از باطل پیدا میکنند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این که درک این مسأله مقداری دشوار است که یک غیرمعصوم چگونه میتواند به سبب ایمان و اطاعت اشتباهات کمتری در امور داشته باشد، اظهار داشت: خداوند متعال به افرادی که در طول زندگی خود کمتر گناه کرده و یا گناه نکرده باشند، قوه ممیزهای عطا میکند تا در امور مختلف حق را از باطل تشخیص دهند.

وی با اشاره به این که تسلط بر افکار سومین مقام اولیای الهی است، ابراز داشت: اولیای الهی نه تنها گناه نمیکنند، بلکه فکر گناه نیز به فکرشان خطور نمیکند. بدین معنا که افکار اولیای الهی در اختیار خودشان است و هیچگاه اجازه نمیدهند که افکارشان به سمت و سوی اعمال حرام برود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بسیاری از جوانان سؤال میکنند که چگونه تمرکز خود را در نماز بالا ببرند تا فکرشان صرفاً در اندیشه به مقامات الهی باشد، تصریح کرد: راه حل این مسأله تقوا است. انسان متقی افکار خود را در دست گرفته و هنگام اقامه نماز به امور دیگری جز خدا فکر نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: خلع کردن(جدا کردن روح از بدن) چهارمین مقام اولیای الهی است. بیتردید بشر از لحاظ روح محتاج به بدن است، بنابراین بدن ظرفی برای روح است و تا بدن نباشد روح پرورش نخواهد یافت.

این مرجع تقلید ادامه داد: گاهی برخی از انسانها به مقامی میرسند که از این خانه مستغنی و بینیاز شده و میتوانند روح خود را از بدن جدا کرده و در عوالمی طی کنند و سپس مجدداً باز گردند.

وی با تأکید بر این جدا کردن روح از بدن مسألهای عینی و حقیقی است، خاطرنشان کرد: هنگامی که از مرحوم آیتالله طباطبائی سؤال کردم که آیا استاد شما مرحوم آیتالله قاضی میتوانست روح خود را از بدن جدا کند، در پاسخ گفت خلع آسانترین کاری بود که آن استاد میتوانست انجام دهد./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات