۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۵۶۸۱۳۵

معرفی کتاب «مسائل نهضت ‏های اسلامی» نوشته دکتر کلیم صدیقی

این کتاب، بخشی از مقالات دکتر کلیم صدیقی، مدير مؤسسه بین ‌المللی اندیشه اسلامی، درباره نهضت ‏های اسلامی معاصر است که در شش جلد در لندن منتشر شده است.
نهضت

به گزارش خبرنگا خبرگزاری رسا، کتاب «مسائل نهضت ‏های اسلامی»، گزیده‏ ای از مقالات دکتر کلیم صدیقی درباره جنبش ‏های اسلامی را به انتخاب و ترجمه استاد سیدهادی خسروشاهی است که انتشارات اطلاعات با عنوان جلد ششم از مجموعه حرکت‏های اسلامی معاصر منتشر کرده است.

این کتاب، بخشی از مقالات دکتر کلیم صدیقی، مدير مؤسسه بین ‌المللی اندیشه اسلامی، درباره نهضت ‏های اسلامی معاصر است که با عنوان کلی Issuesin the Islamic Movement در شش جلد در لندن منتشر شده و مترجم اندیشمند کتاب، مقالاتی منتخب از این شخصیت بزرگ جهان اسلام درباره نهضت‏ های اسلامی معاصر و انقلاب اسلامی ایران را ترجمه کرده است.

در این کتاب یک مقدمه و شش مقاله آمده است و استاد خسروشاهی، فعال و کارشناس برجسته جنبش ‏های اسلامی معاصر در مقدمه به معرفی اجمالی دکتر کلیم صدیقی، فعالیت ‏ها و برخی دیدگاه‏ های وی می ‏پردازد.

کلیم صدیقی در مقاله اول، «شرح زندگی و تحول اندیشه‏» به شرح زندگی خود و اهداف و راهبرد مؤسسه اندیشه اسلامی پرداخته است. «اندیشه‏ ها و عمل سیاسی مسلمانان در دوران سلطه استعمار»، عنوان مقاله دوم است که در آن جریان روشنفکری دینی، اندیشه قومیت‏گرایی و ‌هم‌سویی آنها با قدرت‏های استعمارگر غربی بررسی و نقد شده است. «نخستین گام نهضت جهانی اسلام»، عنوان مقاله سوم است که نویسنده در آن به ریشه ‏های علوم سیاسی می پردازد و علوم سیاسی جدیدی را پیشنهاد می‏دهد و در ادامه برخی از مشکلاتی که انقلاب اسلامی ایران از میان برداشته شده است، بیان می‏شود.

«اسلام و غرب: ناسیونالیسم، مانع اساسی تحول امت؟»، عنوان مقاله چهارم و «تحلیلی از نهضت اسلامی» عنوان مقاله پنجم است. «اسلام و غرب، پس از بوسنی و نهضت اسلامی معاصر در جهان» عنوان مقاله پایانی است که درباره بوسنی و نقض حقوق بشر در این کشور مسلمان ‏نشین منطقه بالکان نوشته شده است.

  زندگینامه مختصر دکتر کلیم صدیقی

دكتر كليم صديقي (1995-1932م)، مدير مؤسسه بین ‌المللی اندیشه اسلامی در لندن است که در سال 1991م پارلمان مسلمانان انگلیس را به منظور هماهنگ کردن فعالیت ‏های مسلمانان این کشور با 150 عضو پایه‏ ریزی کرد. صديقي متفكر و نويسنده ‌اي است كه در جهان غرب، با ايجاد مركز اسلامي لندن بيشترين خدمت را به شناسايي اسلام در اروپا در روزگار ما صورت داده است و با حضور خود در مراكز و محافل مختلف بر آن  بود تا اسلام و نهضت ‌هاي اسلامي را به جهانیان بشناساند. اين متفكر، همواره از انقلاب اسلامی ایران پشتیبانی می ‏کرد و انقلاب اسلامی را تجسّم آرمان ‏های مسلمانان می ‏دانست. اندیشه صدیقی با مفاهیمی چون امت‏ گرایی، استکبارستیزی، وحدت بین شیعه و سنی، حمایت از جنبش‏ های آزادی ‏بخش و... همراه است و پژوهش درباره نهضت اسلامی برای انگلیسی ‏زبانان بدون مطالعه آثار و اندیشه‌ های دكتر صدیقی ممکن نیست.

مخاطبان کتاب

این کتاب‌ منبع خوبی برای آشنایی با نهضت ‌های اسلامی معاصر در جهان اسلام و اهمیت انقلاب اسلامی از نگاه جهانی است که مطالعه آن به محققان و همه فعالان نهضت ‏های جهان اسلام و استادان و دانشجویان رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل پیشنهاد می‏ شود.

مشخصات

انتشارات اطلاعات کتاب «مسائل نهضت های اسلامی» را در 224 صفحه، قطع وزیری و برای نخستین بار در سال 1375 منتشر کرده که تاکنون چندین بار تجدیدچاپ شده است.

ضمنا علاقه مندان می توانند برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی در قم به فروشگاه کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه مراجع کرده یا با شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) تماس بگیرند. همچنین  علاقه مندان می توانند در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) و یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) مراجعه کنند./925/ن 604/ش

 

ارسال نظرات