۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۶۸۱۱۲
نوبخت خبر داد؛

پرداخت حقوق و یارانه ها پیش از عید فطر | دستگاه‌های نظارتی پیگیر گرانی‌های اخیر هستند

سخنگوی دولت گفت: حقوق شاغلین، بازنشستگان و همچنین یارانه ها را پیش از عیدفطر پرداخت خواهیم کرد و براساس دستور رییس جمهور بسیج شده ایم تا این پرداخت ها سریعا انجام شود.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز سه‌شنبه(۲۲خردادماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به حضور پرشور مردم در روز جهانی قدس اظهار داشت: امیدواریم جامعه بشری بتواند نگاه بهتری به موضوع قدس داشته باشد و بلاخره خورشید از میان ابرها بیرون بیاید و حقایق و عدالت اجرا شود.

وی با اشاره به فرارسیدن ایام عیدفطر تاکید کرد: ما به تعهدات خود عمل خواهیم کرد به همین منظور حقوق شاغلین و بازنشتگان و همچنین یارانه ها را پیش از عیدفطر پرداخت خواهیم کرد، براساس دستور رییس جمهور  بسیج شده ایم تا این پرداخت ها سریعا انجام شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در این پرداخت ها درصد حقوق شاغلین و بازنشستگان نیز  اعمال می شود، البته برای شاغلین مبالغ غیر از حقوق راجع به افزایش در سه ماه گذشته نیز باید پرداخت شود.

نوبخت یادآور شد: در پرداخت حقوق ها دستگاه ها باید احکام خود را اصلاح کنند، بنابراین این اصلاح متوسط ده درصد باید در حقوق خردادماه کارمندان اعمال شود، در مورد بازنشستگان نیز افزایش دوماه گذشته پرداخت شده است و حقوق خردادماه آنها نیز با همان افزایش درصد پیش از عیدفطر پرداخت خواهد شد.

وی در رابطه با موضوع پاداش بازنشستگان که دولت موظف به پرداخت آن است گفت: در این راستا برای بازنشستگان فرهنگی ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان و مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان برای سایر بازنشستگان پرداخت خواهد شد که در نیمه اول امسال پاداش بازنشستگان‌ پرداخت می شود، ضمنا برای پروژه های عمرانی هم در حدود ۲۴هزار و ۱۳۹میلیارد تومان در سه ماه گذشته پرداخت صورت گرفته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص دیگر پرداخت های د‌ولت در سه ماه گذشته افزود: تا ۲۰خردادماه ما ۲میلیون و ۶۸۵ هزار تن گندم خریداری کردیم که از این میان هزار و هشتصد میلیارد تومان آن پرداخت شده است و مبلغ باقی مانده در آینده نزدیک تسویه خواهد شد.

نوبخت در خصوص بازار ارز  و وضعیت آن نیز ابراز کرد: برای کالاهای اساسی ۱۰میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار دولتی برای کالاهای اساسی تخصیص داده شده است که تا به حال ۸ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار آن برای واردات پرداخت شد.

وی در رابطه با پرداخت ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: دولت ارزی را برای واردات کالاهای اساسی پرداخت نکرده است، ما در بدترین شرایط تحریم ها نفت خود را فروخته ایم و شک نکنید امروز هم از این موانع عبور خواهیم کرد و از ملت ها انتظار داریم با همبستگی و کمک به ما از این مقطع نیز عبور کنیم.

 سخنگوی دولت از گزارش بانک جهانی در مورد اقتصاد ایران گفت و توضیح داد: بانک جهانی بالای چهار درصد نرخ رشد اقتصادی ایران را اعلام کرده است این در حالی است که رشد اقتصادی منطقه ۳درصد بوده است، البته این نشان از رفاه کامل ما ندارد و قطعا ما محدودیت هایی را داریم ولی تلاش کرده ایم بهبودهایی در وضعیت اقتصاد ایجاد کنیم.

نوبخت در مورد اتفاقات راهپیمایی روز قدس تصریح کرد: رییس سازمان انرژی اتمی یکی از اندیشمندان انرژی هسته ای هستند که براساس مصالح ملت اقدامات لازم را انجام می دهند، این اتفاق از سوی یک‌ جریان‌ اقلیت بود و توهین های آنها نه تنها به آقای صالحی بلکه به بخشی از افتخارات هسته ای ایشان بود، همچنین این حرکت به طی کردن مسیرهای بزرگ ما در انزار جهانی لطمه می زند.

وی در خصوص ضرورت وحدت که مورد تاکید رهبری هم هست، تصریح کرد: کسانی که سعی دارند وحدت را از بین ببرند در واقع به قرآن اعتقاد ندارند و به تاکیدات رهبری هم گوش فرا نمی دهند و امید داریم دستگاه های مربوطه با این موضوع برخورد جدی را داشته باشند.

سخنگوی دولت در راستای احکام صادره شده برای دانشجویان بازداشت شده در دیماه سال گذشته گفت: این دانشجویان نیز فرزندان این کشور هستند و گاهی ممکن است طغیان کنند و ما هم باید با صبر و حوصله با آنها برخورد کنیم، البته ما در جلسات دولت با  قوه قضاییه این انتظار خود را مطرح کردیم.

نوبخت در  مورد افزایش قیمت مسکن، خودرو و سکه نیز اظهار کرد: این اتفاق به خاطر تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم به این بازارها رخ داده است، البته وظیفه دستگاه های نظارتی است که با عوامل ایجاد این بحران ها مقابله کنند و شخص رییس جمهور نیز از دستگاه تعزیرات خواسته است که با این افراد مقابله کنند.

وی ادامه داد: دولت به اقتصاد در دست مردم معتقد است اما دولت هم نمی تواند کنار بنشیند که برخی اقتصاد را تخریب کنند و نظارت و کنترل لازم را انجام ندهیم زیرا وظیفه ما است که در برابر کسانی که می خواهند به حقوق ملت ظلم کنند دفاع کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص راه اندازی وب سایت فارسی از سوی رژیم صهیونیستی برای آموزش مقابله با بحران آب ایران تصریح کرد: در سر بزرگ این رژیم مغز کوچک وجود دارد و این خیلی خنده دار است که رژیم کودک کش اسرائیل دلش برای ما بسوزد.

وی علت تاکیدات دوباره رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر استفاده دولت از نظریات اساتید دانشگاه ها را عدم اجرای این مسائل ندانست و اظهار داشت: ایشان مقام رفیع رهبری دارند و در مورد مسائل مختلف تذکرات لازم را بیان می کنند و دولت هم در این رابطه اقدامات اساسی انجام داده است و با این حال این تاکید رهبری را به دیده می گیریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص خروج شرکت‌های اروپایی از ایران و جایگزین کردن شرکت‌های روسی و چینی ابراز داشت: روسای جمهور روسیه و چین همواره بر باقی ماندن برجام تاکید دارند و اتحادیه اروپا هم در این راستا مواضع روشنی دارد، از طرفی ایران برای خود در برجام منافعی را ترسیم کرده است که باید تامین شود اما برخی شرکت‌ها این منافع را تامین نمی‌کنند پس باید بروند.

نوبخت در مورد برخی انتقادات از سوی مراجع عظام تقلید نسبت به عملکرد بانک‌ها و اقدامات دولت در خصوص اصلاح این ساختار گفت: باید به سخنان علما دین گوش فرا داد و اصلاح نظام بانکی باید هرچه سریع‌تر انجام شود و در جلسه شورای عالی سه قوه یکی از موضوعات مهم همین اصلاح ساختار بانکی بود.

وی ادامه داد: البته بانک‌های ما دچار یک تضاد هستند و آن هم کاهش سودهای بانکی است تا به دنبال آن سود تسهیلات هم کاهش یابد و وقتی هم که این سودها کاهش یابد قطعا سپرده‌ها از بانک بیرون می‌رود و از این رو دولت سعی دارد که طی هشت برنامه مختلف این مشکل را مرتفع سازد.

سخنگوی دولت درباره تعویق تصویب لایحه FATF نیز خاطرنشان کرد: این لایحه برای دولت بسیار حائز اهمیت بود ولی این سوال را از همه می‌پرسم که آیا ما پولشویی را تایید می‌کنیم، پاسخ همه به این موضوع نه است، از طرفی آیا کسی ادعا دارد که ما منابع تروریسم را از منابع خود تامین کنیم که نهایتا گلوله بر سر مردم شود، بازهم پاسخ منفی است پس ما با این قانون می‌توانیم با تروریسم مبارزه کنیم.

نوبخت افزود: ما برای همه توضیحات لازم را در خصوص این لایحه ارائه کردیم، ما به همه گفتیم که تروریسم آن چیزی است که ما تعریف می‌کنیم، از منظر کشور ایران رژیم صهیونیستی یک تروریسم است بنابراین ما براساس قانون خودمان تروریسم را تعریف می‌کنیم، در کشور ما تفاوت دیدگاه وجود دارد اما مردم در سال گذشته در حالی که این دو تفکر در کنار هم قرار گرفتند تفکر منتخب خود را انتخاب کردند.

وی اضافه کرد: با این وجود باید دید که نظر اکثریت نمایندگان مجلس در خصوص این لایحه چه خواهد بود و ما تصورمان براین بود که نمایندگان این لایحه را تصویب خواهند کرد، به هرحال امیدواریم در این مورد نمایندگان مردم سنجیده و درست عمل کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد اجرای مصوبات سفرهای استانی دولت خاطرنشان کرد: در ۴ سال دولت یازدهم ۲۶ هزار میلیارد تومان مصوبه استانی داشته‌ایم.

نوبخت در مورد شفاف‌سازی و مقابله با پول‌های نامشروع توضیح داد: این موضوع از منظر ما هم تایید می‌شود و باید تلاش خود را برای مقابله با این موضوع به کار بگیریم، اگر بحث سرکشی به حساب مردم را قبول نداریم برای پول‌های کثیف نبود بلکه این موضوع را باید مورد نظارت درست قرار دهیم.

وی بیان کرد: اگر برخی سعی دارند از کلمه تحریم زیاد استفاده کنند به این خاطر است که ما کارها را با هزینه بیشتر انجام دهیم، این در حالی است که ما همه موارد را بررسی کرده و تمام تلاش‌مان براین است که مردم در این شرایط هزینه را پرداخت نکنند.

سخنگوی دولت در رابطه با وضعیت فروش نفت در دو ماه گذشته تصریح کرد: تا به امروز ما توانسته‌‌ایم دو میلیون و ششصد هزار بشکه نفت را به فروش برسانیم که تا پیش از برجام این میزان بالغ بر یک میلیون بشکه نفت بود اما این آمار در حال افول بود و در حال ورود به بحران نفت در برابر غذا بودیم که خوشبختانه فروش در این روزها روند خوبی داشته است.

نوبخت در خصوص استعفای قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: این موضوع صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنم.

وی در مورد اقدامات دولت اتریش در جهت تخریب مساجد در این کشور نیز افزود: مسجد پایگاه مسلمانان است و این پایگاه باید در همه جا حفظ شود و در اصل احترام به مذاهب و اعتقادات مذهبی هر کسی در نهاد همه اهل کتاب نهفته است، البته این نگاه اعتقادی در برخی از دولت ها متفاوت است و امروز دولت اتریش با نگاه سیاسی تندی این کار را انجام می‌دهد.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دولت ایران هیچگاه از بسته شدن مساجد و اخراج امام جماعت استقبال نمی‌کند، اما موضوعی که مطرح است اینکه این مساجد عموما از سوی دولت آن کشور مستقیما اداره می‌شده است، با این وجود ما موافق آزادی مذاهب و فعالیت‌های مذهبی مسلمانان در کشورهای دیگر هستیم تا بتوان به جهانیان نشان داد که چهره کریه که داعش از اسلام نشان داد درست نیست.

نوبخت تاکید کرد: آنچه داعش نشان داد هیچ شباهتی با چهره مهربان اسلام ندارد و این امر برای مخدوش کردن اسلام راستین بود زیرا آنها به دنبال ایجاد یک اسلام جعلی و خشن بودند در حالی که اسلامی واقعی اسلامی است که مسلمانان و جمهوری اسلامی ایران آن را تایید می‌کنند.

وی در پایان در مورد افزایش قیمت نان گفت: قیمت آرد گران نشده که نان گران شود و دولت از ثابت ماندن نرخ نان استقبال می‌کند./816/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات