۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۵۶۸۰۱۶
استاد حوزه علمیه قم:

مسؤولی که به درد مردم نمی رسد کناره گیری کند

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با انتقاد از نحوه برخورد برخی مدیران و مسؤولان با مردم، از معطل شدن ارباب رجوع در دستگاه های اداری و اجرایی انتقاد کرد.
سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم، در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که امروز در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه بحث موانع استجابت دعا اظهار داشت: یکی از دیگر موانع مهم استجابت دعا، وجود حق‌الناس در اعمال فرد است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: آنچه از حق الناس و ظلم و ستم در حق دیگران بر گردن انسان است، باید جبران شده و رضایت صاحب حق را جلب کرد تا دعای درخواست کننده مستجاب شود.

وی با بیان این‌که یکی از شاخصه‌های یاران امام حسین‌(ع) پاک بودن از حق‌الناس بود، گفت: کسانی که دین بر گردن آنها وجود داشت، نتوانستند حضرت را یاری کرده و اکثر افرادی هم که در سپاه دشمن علیه امام جنگیدند، از این دسته بودند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با انتقاد از برخی ناعدالتی‌های موجود در بخشی از دستگاه‌های کشور اظهار داشت: به چه مجوزی برخی قضات با همه مردم به شکل متهم برخورد می‌کنند، مگر شیوه امیرالمؤمنین(ع) این‌گونه بوده است، کسانی که در تشکیلات قضایی هستند، باید به مشکلات مردم رسیدگی و از ناحق کردن حقوق آنها و ناعدالتی در حق آنها خودداری کرده و مانع پایمال شدن حقوق آنها شوند و مراقب باشند که مبادا با بی‌عدالتی وبالی برای گردن خود درست کنند.

این کارشناس دینی با بیان این‌که هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به بندگان خدا نیست، ابراز داشت: چرا باید برخی افراد مراجعه کننده پشت درب اتاق‌های مدیران، پزشک، شهرداری و... معطل شوند و به کار آنها رسیدگی نشود و بیهوده وقت آنها را تلف کرد، زمان مردم ارزش دارد و همین تلف کردن وقت، حق‌الناسی است که برگردن فرد آمده و جبران آن جز با راضی شدن فرد مظلوم میسر نیست.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که بیشتر مراجعه‌کنندگان به این مراکز از افراد دلشکسته هستند و بایستی نسبت به آنها با اخلاق حسنه و نرم سخن گفت، باید مردم را تحویل گرفت و از آنها دستگیری کرد تا خداوند هم در مقابل از آن فرد دستگیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به عدم تعهد و تخصص برخی افراد و مسئولان تأکید کرد: نباید مقام و جایگاهی را به ناحق تصرف کرد، اگر کسی نمی‌تواند از مردم دستگیری کرده و وظایف خود در قبال مردم را انجام دهد، باید آن جایگاه را ترک کند، چراکه دستگیری و انجام کار مردم واجب است.

وی درباره یکی دیگر از موانع اجابت دعا بیان کرد: قطع رحم یکی از مهم ترین علل برای عدم استجابت دعا است، قطع رابطه با ارحام از پدر و مادر گرفته تا برادر و خواهر و... را شامل می‌شود، برخی به خاطر مسائل ساده و بی‌ارزش رابطه خود را با نزدیکان خود قطع می‌کنند و انتظار برآورده شدن دعای خود را نیز دارند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان افزود: عاق والدین و بی‌توجهی نسبت به پدر و مادر مانع اجابت دعا می‌شود، ستم کردن به آنها نعمت‌ها را عوض کرده و آنچه باعث تیره و تار شدن فضا می‌شود، همین عاق والدین است، اگر کسی بخواهد دعایش مستجاب شود، باید احترام پدر و مادر خود را نگه داشته و در قبال آنها به وظیفه و دستورات اخلاقی عمل کرد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات