۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۶۸۰۱۲
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

شکوفایی اقتصادی کمترین اثر معادباوری امت است

عضو هیأت علی جامعه المصطفی شکوفایی اقتصادی را یکی از معادباوری دانست و گفت: مسؤولیت‌پذیری یکی دیگر از اثرات معاد است، اگر کسی به معاد معتقد باشد در ساعات کاری در ادارات کوتاهی نمی‌کند.
حجت‌الاسلام‌ رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در محفل سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد در ادامه بررسی نکات تفسیری سوره احزاب به بیان مبانی قرآنی مسأله معاد پرداخت و اظهار داشت: قرآن با ادبیات گوناگونی به اثبات معاد و قیامت پرداخته است تا جایی که سؤال از (سهل بودن) برگرداندن اجسام در برابر خلقت آن(آیا خلق جسم از نطفه سخت‌تر است یا برگرداندن جسم متلاشی‌شده آن؟» و یا بررسی آیات و نشانه‌های طبیعت و حکمت مسأله قیامت را برای بشریت تبیین کرده است.

عضو هیأت علی جامعه المصطفی با تأکید بر این‌که قرآن کریم منکران قیامت را مورد لعن قرار داده است، گفت: باید برای فهم مبانی قرآنی به این نکته توجه داشت که همه آیاتی که در قرآن کریم پیرامون خلود جهنم واردشده است در وصف کفار است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی به اثرات معاد محوری در زندگی انسان پرداخت و ابراز داشت: اولین اثر معاد بر زندگی بشری این است که انسان در انجام امور خود مهذب به اهتمام در امور خواهد شد بر این اساس هر عملی خیری که از سوی مؤمن صادر می‌شود متکی بر معاد محوری خواهد بود.

وی ادامه داد: قرآن کریم پیرامون افرادی که معاد را انکار می‌کنند چنین می‌فرماید که «وَ قالُوا ما هِيَ إِلاّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما يُهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْرُ وَ ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْم إِنْ هُمْ إِلاّ يَظُنُّونَ؛ و (كافران) گفتند: جز اين زندگى دنيا حياتى نيست كه مى‌ميريم و زندگى مى‌كنيم و جز روزگار، چيزى ما را نابود نمى‌كند (درصورتی‌که) به اين مطلب، علمى ندارد و تنها گمانى مى‌برند.»

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی در ادامه به سیر معاد ستیزی کافران اشاره کرد و گفت: آموزه‌های قرآنی به ما می‌آموزد که آن دسته از افرادی که می‌خواستند از معاد خارج شوند در مرحله اول معاد را انکار می‌کردند این در حالی است که در مرحله دوم ایجاد شبهه می‌کردند.

وی افزود: باید توجه داشت که غربی‌ها نیز این الگو را در سبک زندگی خود بسیار زیاد ترویج می‌کنند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) گذشت و انفاق را یکی دیگر از آثار معاد محوری دانست و عنوان داشت: اگر کسی به معاد اعتقاد داشته باشد، وارسته خواهد شد.

وی افزود: امام علی (ع) می‌فرماید کسی که اعتقاد به پاداش‌های روز قیامت داشته باشد به‌راحتی انفاق می‌کند، این در حالی است که در جامعه کنونی که انفاق سخت است؛ بر این مدار در جامعه امروز ما نظام طبقاتی شدت گرفته است تا جایی که خانواده‌هایی در کنار ثروتمندان و اسراف‌کاران وجود دارد که از نداری رنج می‌برند.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه انسان‌های معتقد به معاد مقاوم هستند، ابراز کرد: مقاومت یکی دیگر از اثرات اعتقاد معاد است، جوانانی که اکنون در سوریه و یمن با دست‌خالی با دشمنان می‌جنگند به دلیل اعتقادی است که به معاد دارند.

وی ادامه داد: اگر انسان به معاد اعتقاد داشته باشد، اختلاس و دزدی انجام نمی‌گیرد، چه برسد به اینکه بخواهند دکل نفتی بدزدند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی شکوفایی اقتصادی را یکی دیگر از معادباوری دانست و گفت: مسئولیت‌پذیری یکی دیگر از اثرات معاد است، اگر کسی به معاد معتقد باشد در ساعات کاری در ادارات کوتاهی نمی‌کند.

وی افزود: کنترل شهوت، هدف‌داری، سلامت روابط اجتماعی و عبادت صحیح ازجمله دیگر اثرات اعتقاد به معاد است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه افرادی که مکتب انحرافی درست کردند مورد لعنت خداوند و نفرین قرار می‌گیرند، اظهار داشت: قرآن به ما می‌آموزد به افرادی که وارد جهنم می‌شوند می‌گویند ما به سخن‌های رؤسای خود گوش‌داده‌ایم، ای‌کاش به سخن خداوند گوش می‌کردیم./837/پ202/ب1

ارسال نظرات