۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۶۷۹۷۵
حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور:

قوت غالب میزان پرداخت فطریه است

استاد حوزه گندم را ارزان‌ترین فطریه سال جاری توصیف کرد و گفت: مؤمنان توجه داشته باشند که قوت غالب میزان پرداخت برای انتخاب نوع فطریه است بر این اساس آن دسته از مؤمنانی که توانایی مالی دارند در پرداخت فطریه اجناس گران‌تر را انتخاب کنند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، به بررسی احکام واجبات مالی که از سوی شرع مقدس اسلام بر مؤمن بار شده است پرداخت و اظهار داشت: فطریه یکی از مصادیق واجبات مالی است؛ فطریه از منظر شرع مقدس اسلام زکات بدن است و با زکات اموال تفاوت دارد چراکه زکات اموال باید مال مشمول زکات به حدنصاب برسد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به توضیح عنوان «زکات بدن» برای فطریه پرداخت و ابراز داشت: مؤمن باید توجه داشته باشد که فطریه «زکات سرانه افراد» است؛ بر این اساس ولی، سرپرست یا به‌طور عام «نان‌آور خانه» شب عید فطر باید سرانه زکات عید فطر را برمدار تعداد افراد نان‌خور محاسبه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور با تأکید بر این‌که در پرداخت زکات فطریه مؤمن می‌تواند هم‌جنس و هم پول معادل آن جنس را به فقیر پرداخت کند، گفت: مؤمن می‌تواند از منظر شرع مقدس اسلام جنس قوت غالب یعنی گندم، برنج، نان، خرما و مصادیق مشروع در اجناس فطریه را به فقیر پرداخت کرده و یا آن‌که وجه رایج آن را محاسبه کرده و وجه نقد پول رایج را نیز پرداخت کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) گندم را ارزان‌ترین فطریه سال جاری توصیف کرد و گفت: مؤمنان توجه داشته باشند که قوت غالب میزان پرداخت برای انتخاب نوع فطریه هاست بر این اساس آن دسته از مؤمنانی که توانایی مالی دارند در پرداخت فطریه اجناس گران‌تر را انتخاب کنند تا فقرا جامعه اسلامی از این فریضه الهی تأمین شوند برای مثال می‌توان برنج را به‌عنوان زکات فطریه در نظر گرفت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که پرداخت پول معادل یا اصل جنس از مصادیق مجاز پرداخت فطریه است، ابراز داشت: مؤمن توجه داشته باشد نمی‌توان با پول فطریه لوازم زندگی مانند پوشاک و از این طیف وسایل تهیه و به فقرا پرداخت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور در پایان با اشاره به‌ حکم مهمانی که قبل از غروب شب عید فطر بر مؤمن وارد می‌شود پرداخت و گفت: از منظر شرع مقدس اسلام صرف مهمان شدن فرد در شب عید فطر و خوردن یک وعده‌غذا مسئولیت فطریه بر میزبان منتقل نخواهد شد؛ بر این اساس اگر مهمان برای چند روز و چندین وعده تا شب عید فطر در خانه میزبان مهمان شد فطریه او بر عهده میزبان خواهد بود./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات