۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۹
کد خبر: ۵۶۷۹۱۶
آیت‌الله سبحانی:

طلب شفاعت از اولیای الهی منافاتی با توحید ندارد

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که هیچ فرقه‌ای در اسلام شفاعت پیامبر اکرم(ص) و آل ایشان را انکار نکرده است، گفت: طلب شفاعت از اولیای الهی منافاتی با مسأله توحید ندارد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، یکشنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با قرائت آیه «وَ لَسَوْفَ يُعْطيکَ رَبُّکَ فَتَرْضي»، اظهار داشت: رحمت و مغفرت الهی اسبابی دارد که انسان از طریق آن میتواند به اهداف خود برسد.

وی با اشاره به این که مسلمانان معتقدند که جهان بیش از یک خالق و یک مدبر ندارد، ابراز داشت: به عقیده اسلامی ما توحید در خالقیت و ربوبیت خداوند متعال است اما در عین حال بر این باوریم که جهان مدبراتی دارد که زیر نظر خداوند متعال فعالیت میکنند.

حضرت آیتالله سبحانی افزود: حق تعالی در آیهای از قرآن کریم میفرماید: «فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً»، یعنی جهان مدبراتی دارد و همان خدایی که این آیه را بیان کرده است در آیهای دیگر میفرماید؛ از آسمان ابری فرستادیم تا به وسیله آن زمین زنده شود.

بشر باید به دنبال اسباب مغفرت باشد

وی ادامه داد: جهان هم در زندگی مادی و هم در زندگی معنوی دارای مسبباتی است. از این رو خداوند متعال به بشر دستور میدهد که برای کسب روزی خود در زندگی مادی به دنبال کار برود.  

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مغفرت در دست خدا است ولی بشر باید به دنبال اسباب این مغفرت باشد، تصریح کرد: یکی از اسباب رحمت و مغفرت حق تعالی شفاعت انبیا و اولیای الهی است. مبحث شفاعت در اسلام مسألهای قطعی است و هیچ فرقهای در اسلام شفاعت پیامبر اکرم(ص) و آل ایشان را انکار نکرده است.

وی با اشاره به این که برخی بر این باورند که در جهان شفیع وجود دارد اما بشر نمیتواند از شفیعان جهان طلب شفاعت کند، گفت: خداوند متعال به ما اجازه داده است تا از انبیا و اولیای الهی طلب شفاعت کنیم.

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این که طلب شفاعت از اولیای الهی منافاتی با مسأله توحید ندارد، اظهار داشت: بیتردید کسانی میتوانند طلب شفاعت کنند که پیوندشان با اصحاب شفاعت قطع نشده باشد.

وی اضافه کرد: وجود پیوند ایمانی با خداوند متعال و پیوند روحی با پیغمبر اکرم(ص) و آل ایشان دو شرطی است طالبان شفاعت باید داشته باشند. بنابراین مشرکان که پیوند ایمانی با خداوند متعال ندارند، مشمول شفاعت نخواهند شد.

مالک شفاعت خدا است و پیامبر اکرم اجازه شفاعت دارد

این مرجع تقلید با اشاره به این که برخی اشکال میکنند که طلب شفاعت مسلمین از انبیاءو اولیای الهی همچون طلب شفاعت مشرکان از بتها است، ابراز داشت: باید توجه داشت که مشرکین بتها را مالک شفاعت میدانستند اما ما معتقدیم که مالک شفاعت خدا است و پیامبر اکرم(ص) با دو شرطی که بیان شد، اجازه شفاعت دارد.

وی تصریح کرد: گاهی به جوانان شبههای القا میشود که شفاعت به منزله تبعیض در قانون و مذموم است. در حالیکه ایجاد شباهت میان پارتی بازی کردن در جهان و میان شفاعت انبیاء در آخرت کار اشتباهی است.

حضرت آیتالله سبحانی با بیان این که بیتردید میان شفاعت دنیوی و شفاعت اخروی تفاوتهای بسیاری وجود دارد، عنوان کرد: شفاعت مسلمانان در آخرت از بالا یعنی از خداوند متعال که قانونگذار است آغاز میشود که به انبیا میفرماید در حق مسلمانان شفاعت کنند اما در دنیا شفاعت از پایین(گناهکار) آغاز میشود و گناهکار است که به سراغ یک شخص قدرتمند میرود تا او را شفاعت کند./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات