۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۶۷۹۰۴
آیت الله علم الهدی:

عرصه رقابت سیاسی جولانگاه قدرت شده است نه خدمت

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه عرصه رقابت سیاسی برای قدرت شده است نه خدمت، گفت: رقابت در اسلام برای اطاعت از خدا، جهاد و خدمت به مردم است.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در نشست تفسیر سوره «فتح» که عصر امروز 20 خرداد در محل مهدیه مشهد برگزار شد، به بررسی وقایع جنگ خیبر و حدیبیه پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به رقابت های سیاسی قدرت یاب که در این دو جنگ وجود داشت، گفت: در فرهنگ اسلام برای این گونه رقابت ها دو تعبیر «تنافس» و «منافسه» به کاربرده می شود در حالی که رقابت در اسلام برای اطاعت از خدا، جهاد و خدمت به مردم است و در اسلام رقابت های قدرت یاب برای قدرت وجود ندارد.

امام جمعه مشهد با بیان این مطلب که هر فردی که آماده تر باشد، در خدمت مقدم است، تصریح کرد: در عین حال اگر افرادی با مقاصد قدرت یابی در عرصه های سیاسی حاضر شوند مقام پرست هستند.

وی در ادامه با اشاره به پیش بینی های پیامبر اکرم (ص) درباره جنگ جمل گفت: پیامبر می گوید شما در رقابت های قدرت قرار می گیرید و به یکدیگر حسادت می کنید و مسلمانان را به جان یکدیگر می اندازید و جنگ راه می افتد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این مطلب که کسانی که پیامبر(ص) و وحی را قبول ندارند در این عرصه به پیامبر به عنوان یک قطب و شخصیت سیاسی نگاه می کنند که باید با او رقابت کرد، بیان داشت: در شرایط فعلی مشکل ما با برخی جریان های سیاسی درباره همین موضوع است که ولایت و رهبری برای آنها به عنوان یک قطب سیاسی مطرح است.

وی با بیان اینکه عرصه رقابت سیاسی برای قدرت شده است نه خدمت، تصریح کرد: زاویه آنها با رهبری سر این موضوع نیست که ما دو جناح داریم بلکه رهبری برای آنها قطب سیاسی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه تبیین سوره «فتح» و چگونگی رفتار منافقین با پیامبر(ص) گفت: در آن شرایط پیامبر(ص) برای آنها قطب سیاسی شد که در این عرصه باید با او رقابت کرد و آنها ادعای رقابت داشتند و در عین حال خداوند ماهیت آنها را روشن کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعاریف معنای فقه در دو بخش اصطلاحی و لغوی پرداخت و افزود: اینکه از روی ادله شرعی بتوان احکام شرعی را تشخیص داد معنای اصطلاحی فقه است که در زمان پیامبر(ص) وجود نداشت و بعد از غیبت امام زمان(عج) مطرح شد.

امام جمعه مشهد با اشاره به این مطلب که در قرآن هرچه کلمه فقه وجود دارد باید با معنای لغوی تعریف شود، اظهار کرد: فقه عبارت است از اینکه انسان از یک دانش مشهود به دانستن غایب برسد و علم شاهد وسیله برای رسیدن به علم غائب است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه این افراد منافق که پیامبر(ص) را قطب سیاسی حساب می کردند و وحی و قرآن و نبوت را قبول ندارند در واقع این نقطه از رسیدن علم شاهد به غیب را ندارند و در واقع فقه نمی دانند، تصریح کرد: از طرفی فقه به معنای فهم مطلق نیست بلکه رسیدن از یک مشهود به غایب است که این خاصیت را منافقین ندارند.

وی با اشاره به ویژگی های منافقین که فقه را نمی دانند، بیان داشت: آنان در گمانه زنی سیاسی و تشخیص آینده ضعیف هستند و در عین حال نمی توانند موقعیت های خاص آینده را پیش بینی کنند چرا که در شاهراه هدایت نیستند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: این گروه منافقین براساس یک سلسله برنامه ها و حدس های تجربی عمل می کنند و خدا را نادیده می گیرند که محاسبات و معادلات آنان مادی است و خدا را قبول ندارند و منهای او فکر می کنند.

معرفی چهره منافق

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی درباره معرفی چهره منافق گفت: این افراد قضایا را براساس گذشته و به صورت تجربی و حدس محاسبه می کنند که بخش عمده این معادلات تجربی به واقعیت منتهی نمی شود.

وی با بیان اینکه کسانی که خدا را قبول دارند ملاک تشخیص آنها در درجه اول ملاک الهی است، تصریح کرد: آنان براساس تکلیف عمل می کنند و به دنبال نتیجه نیستند و در عین حال قدرت محور حرکت نمی کنند چرا که یا خودشان فقیه جامع الشرایط هستند و یا مقلد که تقلید می کنند.

امام جمعه مشهد با اشاره به این مطلب که قرآن دوا و نسخه ما در همه جریان های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، افزود: ما امروز در جریان ها و برخوردهای مختلف سیاسی گرفتار هستیم چرا که مسأله سیاست راه آن باز نیست و یک سر آن به سرنوشت اسلام و دین خدا ربط دارد.

وی با بیان اینکه همه مستکبران دنیا جمع شده اند که اسلام را براندازی کنند، تصریح کرد: آنها با این جبهه گیری ها می خواهند اسلام را حذف کنند و با یک پیمان و یک امضا و کنوانسیون دین خدا را تا پرتگاه سقوط می برند./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات